האם ההשקעה באמזון תתפוצץ לכם בפנים?

עם מכפיל גבוה וסביבה תחרותית, יש מי שסבור שהשאלה היא לא האם מניית אמזון תיפול אלא מתי זה יקרה

כל משקיע יסכים בוודאי כי השקעה בחברה צריכה להתבסס על נתונים מספריים, ולא על הפופולריות של החברה. אבל נדמה כי המשקיעים באמזון , שמכפיל הרווח הממוצע שלה בחמש השנים האחרונות נע סביב 82, שוכחים כי מניות שמכפיל הרווח שלהן גבוה מ-20 נוטות להפגין ביצועים נמוכים מהממוצע בענף בו הן פועלות.

ובעוד שהמשקיעים בענקית הקמעונות המקוונת הגדולה בעולם מאמינים שרווחיה יעלו בעתיד בשיעור ניכר, רוברט וינסטיין, אנליסט מניות וחוב ומייסד אתר Paid2Trade.com, סבור כי ההיפך הוא הנכון. "בשנת 2011 גרפה אמזון הכנסות נטו בהיקף של 631 מיליון דולר", מזכיר וינסטיין. "על פניו מדובר בהרבה כסף, אלא שהעוגה הזו מתחלקת ל-450 מיליון מניות". לדבריו, הרווח הנקי למניה עומד על 1.4 דולר, כך שלפי חישוב של 216 דולר למניה, נדרש רווח שנתי של כ-155 שנים (בהתבסס על רווחיי 2011) כדי שהמשקיע יחזיר את השקעתו.

צריכה לדאוג מגוגל

לטענת וינסטיין, אמזון לא שונה ממרכזי הקניות הרגילים, שכן גם במקרה שלה השוכרים משלמים דמי שכירות על בסיס היקף המכירות. "לקוחות אוהבים לקנות הכל במקום אחד, וגם את תחושת הביטחון שמתלווה לרכישה באמזון", אמר וינסטיין לאתר The Street. "אבל יש עוד אתרי קניות מקוונים שנתפסים כבטוחים, כמו אי-ביי, iTunes ובארנס אנד נובל, ומניסיוני ניתן לרכוש לא מעט מהסחורה באמזון גם באתרים האחרים".

לכך צריך להוסיף את העובדה שגוגל מקדמת במרץ את "Google Trusted Stores" , מעין חותמת מהימנות שמטרתה לחזק את ביטחון הצרכנים ברכישות מקוונות, מה שלדעת וינסטיין בהחלט צריך להדאיג את אמזון.

קרב עיקש מול מיקרוסופט

וינסטיין סבור כי גם מבחינת שיפור היעילות צפויה אמזון להתמודד עם רוח נגדית, מכיוון שמתחרותיה ימנעו זאת ממנה, והדבר יקשה עליה להגדיל את שולי הרווח.

גם שירותי מחשוב הענן שאמזון מעניקה מהווים כיום דוגמה למוצר ייחודי שלה, אולם לא ברור כמה עוד תוכל החברה להרוויח מהם. "Amazon Web Services והמתחרה שלה, Azure של מייקרוסופט, נמצאות כרגע בעיצומה של תחרות מחירים, במטרה להגדיל את נתח השוק שלהן, ואין שום סיכוי שאמזון יכולה גם לנהל קרב כזה וגם להגדיל בו בזמנית את שולי הרווח שלה".

השורה התחתונה של וינסטיין היא כי השקעה בחברות כמו מייקרוסופט, גוגל, אפל ו-וול מארט כוללת יחס סיכון-סיכוי טוב יותר בהשוואה לאמזון. "לכל השקעה מתלווה הסיכון שהמניה תתרסק, אבל כשמדובר באמזון - השאלה היא מתי ולא אם".