קרן המטבע מזהירה: משבר החוב באירופה "בשלב קריטי"

כשבוע בלבד לפני פסגת מנהיגי אירופה, קרן המטבע קוראת היום לנקוט צעדים נוספים לפתרון המשבר, ובייחוד הליכה בכיוון של איחוד בנקאי ביבשת

קרן המטבע הבינלאומית מזהירה היום (ו') כי משבר החוב באירופה נמצא "בשלב קריטי" וכי על מנהיגי אירופה להיות מחויבים למטבע האירו המשותף ולעצור את הירידה באמון המשקיעים. הדוח אותו מפרסמת היום הקרן מגיע כשבוע לפני פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. שם מצפים מהם לקבל החלטות מרחיקות לכת לטיפול במשבר.

"למרות צעדים יוצאי דופן שננקטו ע"י קובעי המדיניות, הבנקים ושוקי האג"ח הממשלתיות במדינות רבות באירופה נותרים תחת לחץ, עד כדי כך שעולות שאלות באשר להמשך קיומו של האיחוד המוניטרי", נכתב בדוח. "הסביבה הכלכלית והפיננסית ממשיכה להידרדר. משקיעים מושכים כספים ממדינות באירופה שהכי זקוקות למזומנים, ומעבירים את ההון למקומות בטוחים יותר".

קרן המטבע טוענת שהאיחוד האירופי זקוק לאיחוד הדוק יותר של הבנקים ביבשת ויותר אינטגרציה פיסקאלית. המלצה זו דומה להמלצה ששיגרה מוקדם יותר החודש הנציבות האירופית. לפי קרן המטבע, "מחויבות חזקה יותר" מצד מדינות אירופה לאיחוד המוניטרי תשיב את אמון המשקיעים באירו.

"יש להעמיד בראש סדר העדיפויות פעולה לאיחוד בנקאי באירופה", נכתב בדוח הקרן. "המסגרת שהניחה הנציבות האירופית למערכת קבלת החלטות משותפת בבנקאות האירופית היא צעד ראשון והכרחי, אך משם יש להמשיך הלאה. יש לכונן מנגנון ביטוח פיקדונות בבנקים באירופה, על מנת להשיב את ביטחון המפקידים".