טבע ניצחה במשפט הקופקסון: הפטנט בתוקף לפחות עד 2014

ביהמ"ש הפדרלי במנהטן קבע כי המסמכים שהוגשו ל-FDA מצד המתחרות של טבע מפרות את הפטנטים שלה ■ בית המשפט קיבל את כל הטענות של טבע ■ בחברה מעריכים כי לא ניתן למכור גירסה גנרית לקופקסון עד ספטמבר 2015

ניצחון לקופקסון של טבע : בית המשפט הפדרלי במנהטן קבע לפנות בוקר כי חטיבת סנדוז של חברת התרופות השוויצרית נוברטיס , חברת מיילן , וחברת התרופות מומנטה הפרו את הפטנטים של טבע בנוגע לתרופת הדגל שלה לטיפול בטרשת נפוצה - הקופקסון, כך עולה מצו בית המשפט.

השופטת ברברה ג'ונס קיבלה את כל הטענות של טבע נגד סנדוז ומיילן לשיווק תרופות גנריות משלהן המבוססות על תרופת הקופקסון של טבע. השופטת קבעה כי הפטנטים של טבע על התרופה עדיין תקפים, וניתן לאכוף את כולם ושאכן הייתה הפרה מצד 3 החברות.

על-פי ההודעה של טבע, הקביעה הזאת של בית המשפט אמורה למנוע ממנהל התרופות והמזון בארצות-הברית (ה-FDA) מלאשר את התרופות הגנריות של המתחרות, וימנע מהן לשווק את התרופות שלהן עד ל-24 במאי 2014, המועד שבו חלק מהפטנטים של טבע על התרופה יפוגו.

אולם בטבע מעריכים שהחברות יהיו מנועות מלשווק את הגרסה הגנרית שלהן לקופקסון עד ל-1 בספטמבר 2015, שכן זה המועד שבו הפטנט האחרון של טבע על התרופה פג - פטנט שמתייחס לתהליך הייצור של התרופה. טבע טענה בתביעה שלה שהחברות הפרו פטנטים הנוגעים להרכב הכימי של התרופה, השימוש של התרופה כמו גם פטנטים הנוגעים לתהליך הייצור של התרופה.

למרות שבצו שהתפרסם הלילה לא מוזכר שמה של מומנטה, החברה פרסמה הודעה מפי המנכ"ל שלה קריג ווילר לפיה היא מאוכזבת מהפסיקה של בית המשפט המחוזי ומתכוונת לערער עליה. "אנחנו מאוכזבים מכך שבית המשפט קבע שהפטנטים של טבע תקפים ושהם הופרו, ואנחנו מחכים לראות את פסק הדין המלא על מנת להבין את השיקולים שהביאו את בית המשפט לקביעה הזאת", אמר ווילר בהודעה שפרסמה החברה. "אנחנו בטוחים לגבי העמדה המשפטית שלנו ומתכוונים לערער".

המנכ"ל של טבע דר' ג'רמי לוין מסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "טבע בטוחה בכך שהקופקסון תישאר התרופה היעודית והמובילה בעולם לטיפול בטרשת נפוצה במשך כל חיי התרופה, וזאת בהתחשב בכוחן של זכויות הקניין הרוחני שיש לה".

הכנסות טבע ממכירת הקופקסון הסתכמו בכ-3.57 מיליארד דולר ב-2011, עלייה של 20.7%, שחלקה כנראה נובע מהעלאת מחירים. מכירות הקופקסון צפויות להגיע לשיא ב-2012 ולאחר מכן הן צפויות להישחק ככל הנראה. בטבע הדגישו בדוחות השנתיים את חשיבות הפחתת התלות בקופקסון, שלפי הערכות אחראי ל-30%-50% מרווחי החברה