האם סין מזייפת נתונים כדי לכסות על המצב הרע במדינה?

על פי הדיווחים, גורמים רשמיים במחוזות הסינים מנפחים את הנתונים על מנת להציג תמונה טובה יותר למצב המשק הסיני ■ בלשכת הססטיסטיקה הסינית דוחים את הטענות

האם המצב הכלכלי של סין חמור יותר משחשבנו והאם המדינה מזייפת נתונים על מנת לא לחשוף את מצב האמיתי? אם להסתמך על דעותיהם של מספר בכירים בחברות סיניות וכלכלנים מהמערב התשובה תהיה שייתכן מאוד שזה המצב. רשת CNBC מדווחת שאותם אנשים טוענים, שיש מספיק הוכחות לכך שגורמים רשמיים ברמה המקומית והמחוזית בסין מזייפים נתונים על מנת לכסות על מצבה האמיתי של הכלכלה הסינית.

הכלכלנים מביאים כדוגמה את מלאי הפחמים לייצור חשמל שנמצא במחסנים. על פי בכיר בסקטור החשמל בסין, המחסנים לאחסון פחם הגיעו לקיבלות המקסימלית שלהם מכיוון שתחנות הכוח במדינה משתמשות בהם פחות מכיוון שהביקוש לחשמל בין נמצא בירידה. אולם גורמים ברשויות המקומיות והמחוזיות אילצו את מנהלי תחנות הכוח לא לדווח על היקף התופעה המלא לבייג'ין.

במדינה שבה נלקחים הנתונים הסטטיסטיים הרשמיים בערבון מוגבל, היקף ייצור וצריכת החשמל בסין נחשב למדד אמין ונותן אינדקציה לגבי הפעילות במספר רב של תחומים. כלכלנים מערביים, ואפילו גורמים רשמיים בסין, רואים במדד הזה כברומטר למצב המשק הסיני, שכן מלאכת איסוף נתונים סטטיסטיים בסין לא נחשבת אמינה במיוחד.

על פי אותם כלכלנים ובכירים בחברות, גורמים רשמיים במחוזות מפריזים בנתוני הייצור, בהכנסות ורווחי החברות ובהכנסות ממסים. הכלכלנים טוענים שהרשויות דוחקות בחברות להחזיק בדוחות נפרדים שמראים על עלייה ברווחים ובהיקף הייצור מבלי שיהיו קיימים בפועל.

הכלכלנים במערב מעריכים שבאמצעות השיטות הללו הצליחו הסינים להעלות את המדדים שלהם ב-1%-2% מהמצב הקיים בפועל. העלייה, שנראית כאילו לא משמעותית, עלולה להציג תמונה מעוותת לפיה הכלכלה הסינית נמצאת במצב טוב יותר מהמצב האמיתי שלה. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין דחו את הטענו הללו וטענו ש"אין הוכחות מוצקות לכך".