האם בנק ישראל יוריד מחר את הריבית במשק ל-2.25%?

סקר בלומברג: רוב החזאים במשק צופים כי הריבית תרד מחר

בנק ישראל עשוי להוריד מחר (ב') את הריבית במשק ב-0.25% ל-2.25%. לפי סקר בלומברג הנערך בקרב 22 כלכלנים, 14 מעריכים כי הבנק יוריד את הריבית מחר, והשאר מעריכים כי הריבית תיוותר על כנה.

ההאטה הכלכלית הגלובלית, התמתנות האינפלציה ופעולות הרחבה מוניטרית בהן נקטו בנקים מרכזיים בעולם - כל אלה מספקים לבנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, מקום להוריד את הריבית.

בשבוע שעבר פורסמו נתונים מדאיגים באירופה, ארה"ב וסין, המעידים על האטה בצמיחת הכלכלות הגדולות בעולם. תשואות האג"ח של ספרד חצו את הרף המדאיג של 7%, מה שמעיד על החרפת משבר החוב. בסוף השבוע חתכה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי ל-15 בנקים גדולים באירופה ובארה"ב.

"החודש גברה אי הודאות לגבי ההתפתחויות הכלכליות העתידיות באירופה. בנוסף, נתוני המקרו בעולם ממשיכים להצביע על האטה בצמיחה, והחודש בלטו לרעה גם נתוני המקרו של המשקים המתעוררים הגדולים", נכתב בהודעת הריבית הקודמת של בנק ישראל לפני כחודש. בפרוטוקולים שפרסם הבנק באמצע החודש נכתב כי הוא עשוי "לקבל החלטות לפי הנדרש גם במהלך החודש", קרי רמז ברור לכך שבנק ישראל דרוך להוריד את הריבית בכל עת.

הפדרל ריזרב החליט בשבוע שעבר להאריך את "מבצע טוויסט" ב-267 מיליארד דולר עד סוף השנה, במסגרתו הוא מוכר אג"ח ממשלתיות קצרות טווח וקונה אג"ח ארוכות טווח כדי להוריד את הריביות בחלק הארוך של עקום התשואות. מלבד הפד, גם בנקים מרכזיים אחרים נוקטים בפעולות הרחבה מוניטרית, כמו הבנק המרכזי בסין שהוריד את הריבית או הבנק המרכזי של יפן שהרחיב את תוכנית רכישות האג"ח.

מדד המחירים לצרכן שפורסם באמצע החודש מספק גם הוא רוח גבית לבנק ישראל להוריד את הריבית. המדד לחודש מאי נותר ללא שינוי, בעוד הציפיות היו לעלייה של 0.3%-0.4%. האינפלציה השנתית עומדת על 1.6% - מתחת לאמצע יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%).

"בהחלטת הריבית הקודמת הצביע כבר חבר אחד בוועדה המוניטרית בעד הורדת ריבית, לעומת 5 שהתנגדו. הוועדה הפכה יונית יותר. בנק ישראל יוריד את הריבית מחר", כתבו כלכלני ברקליס בסקירה ללקוחותיהם.