נשיא הנציבות האירופית מנואל בארוסו יגיע לישראל

המטרה: להסיר מכשולי סחר בענף התרופות ■ ההסכם בסוגיה - שיישומו יחסוך לענף מאות מיליוני שקלים - נחתם כבר במאי 2010 ומעוכב מאז ■ בארוסו צפוי להגיע בחודש הבא

נשיא הנציבות האירופית, מנואל בארוסו, יגיע לישראל בשבוע השני ביולי, ככל הנראה בין 8 ל-9 לחודש, כך נודע ל"גלובס". הביקור חשוב במיוחד לאור העובדה כי בארוסו - מי שמכהן כראש הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי זה כעשור, ונחשב אחד האישים החזקים בו - מגיע לישראל בראשונה.

מדובר בהישג דיפלומטי לא מבוטל בעבור ישראל, משום שיחסיה עם האיחוד הגיעו לשפל חדש במחצית מאי, כשהמועצה האירופית גיבשה מסקנות לגבי תהליך השלום באזור, אשר באופן מובהק הטילו את האשמה על ישראל. פקידים בבריסל המעורבים ביחסים המסחריים בין האיחוד לישראל אישרו ל"גלובס" כי במרכז הביקור יעמוד הסכם ACAA בתחום התרופות (Agreement on Conformity Assessment and Acceptance of Industrial Products).

הסכם זה נחתם במאי 2010, אך הפרלמנט האירופי מעכב את יישומו בכך שאינו מאשרר אותו זה שנתיים, בעיקר מטעמים פוליטיים. "חברי הפרלמנט רואים באשרור ההסכם פרס לישראל, ואינם מעוניינים להעניק אותו" הסביר ל"גלובס" פקיד בכיר בבריסל המעורב בתהליך. ההתנגדות לאשרור מגיעה ממפלגות השמאל בפרלמנט.

להסיר מכשולים

הסכם ה-ACAA יאפשר הכרה הדדית בבדיקותGood Manufacturing Practice (GMP), תקן לתהליך ייצור התרופות, שעורכות הרשויות המוסמכות באירופה ובישראל (משרד הבריאות) בקרב יצרני תרופות. ההסכם צפוי להסיר מכשולים לסחר, ויוזיל את ייצוא התרופות בשיעור ניכר, הואיל והוא צפוי לפטור את יצואני התרופות הישראלים מביצוע בדיקות מעבדה נוספות באירופה ויאפשר למשרד הבריאות הישראלי לבצע את הביקורות התקופתיות על תהליך ייצור התרופות ולהעניק את האישורים.

משמעות ההסכם בחיסכון של מאות מיליוני שקלים לתעשיית התרופות הישראלית, תחום הסחר העיקרי בין שני הצדדים. כמו כן, זהו תקדים חשוב לחתימת הסכמי ACAA בסקטורים אחרים.

"הפרלמנט הוא גוף פוליטי גרידא, ולא כל שיקוליו הם שיקולי סחר או כלכלה. לכן, הקשר שלנו עם הפרלמנט וחברי הפרלמנט קריטי וחייבים לטפח אותו", אמרה ל"גלובס" אתי לוי, מנהלת תחום הסכמי סחר בילטראליים ואחראית על יחסים עם האיחוד האירופי במשרד התמ''ת, בראיון בינואר 2011, לרגל הגעתם של 500 חברי פרלמנט לישראל באותה עת.

על מנת לעצור את יישום ההסכם, דורשים חברי הפרלמנט כי ההסכם לא יחול על מעבדות שממוקמות ביהודה ובשומרון, וייתן העדפה למעבדות שנמצאות בשטחי הרשות הפלסטינית. הפקידים בבריסל הסבירו, כי הדבר בלתי אפשרי בעליל - הן מבחינה חוקית, הן מבחינה פוליטית. בהסכם שכבר נחתם נכתב מפורשות כי הוא אינו קשור לתקנות מקור, לכן שינוי כזה מצריך כתיבת כל ההסכם מחדש. "מבחינה פוליטית, אנו מבינים כי בנימין נתניהו או אביגדור ליברמן אינם יכולים להסכים לדבר כזה", אמר אחד מהפקידים.

עם זאת, הפקידים המעורבים בתהליך אמרו ל"גלובס" כי ישנן כמה סיבות נוספות, מעבר לפוליטיות, לכך שהפרלמנט מעכב את האשרור, לרבות ה"תחרות המוסדית" שנוצרה עם הכניסה לתוקף של אמנת ליסבון, המעניקה סמכויות חדשות ורחבות לפרלמנט. "הפרלמנט וחבריו עושים שרירים רבים, על מנת להסביר לנציבות שהמציאות השתנתה ויש להם מה להגיד על כל נושא. זו הסיבה שהם תקעו לנו ACAA עם מרוקו ועם קולומביה, ואף הפילו סופית ACAA עם מדינה מהבלקן עקב חשש מהעסקת ילדים בתחום".