הריבית יורדת ל-2.25%; תחזית הצמיחה השנה נותרה 3.1%

גורמים בכירים בבנק ישראל ל"גלובס": "המשק הישראלי נמצא במצב טוב, בעיקר יחסית לשאר המדינות. הפחתת הריבית היא מעין 'קניית ביטוח' בפני אירועים שליליים שעלולים להתרחש בכלכלה העולמית"

הוועדה המוניטארית בבנק ישראל הודיעה הערב (ב') כי החליטה להוריד את הריבית במשק לחודש יולי ב-0.25% לרמה של 2.25%. לפי סקר בלומברג הנערך בקרב 22 כלכלנים, 14 העריכו כי הבנק יוריד את הריבית כך שההחלטה הייתה צפויה למדי.

גורמים בכירים בבנק ישראל מסרו ל"גלובס" מיד אחרי החלטת הריבית: "המשק הישראלי נמצא במצב טוב, בעיקר יחסית לשאר המדינות. הפחתת הריבית היא מעין "קניית ביטוח" בפני אירועים שליליים שעלולים להתרחש בכלכלה העולמית".

הצמיחה השנה 3.1% וב-2013 כ-3.4%

במקביל להודעת הריבית פרסמו בבנק ישראל תחזית צמיחה ואינפלציה מעודכנת, לפי חטיבת המחקר של בנק ישראל. להערכת חטיבת המחקר, במהלך ארבעת הרבעונים הבאים (המסתיימים ברבעון השני של 2013) צפוי שיעור האינפלציה להסתכם ב-2.4% וריבית בנק ישראל צפויה להיוותר ברמתה הנוכחית, 2.25%. התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח בשנת 2012 ב-3.1%, ובשנת 2013 ב-3.4% (לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.5% בשנה הבאה).

בבנק ישראל מציינים כי ההחלטה להוריד את הריבית לחודש יולי ב-0.25% לרמה של 2.25% עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמיכה בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל, בכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין. הפחתת הריבית תתרום לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם השלכות שליליות אפשריות במשק העולמי על המשק הישראלי.

האינפלציה נמצאת מתחת למרכז היעד

לאחר מדד מאי, האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים נמצאת מתחת למרכז היעד ולא ניכרים לחצים אינפלציוניים. הצפיות של הגורמים השונים לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים נמצאות בסביבת מרכז היעד לאחר שהצפיות לאינפלציה של החזאים ואלו הנמדדות מהחוזים על מדד המחירים לצרכן עודכנו באופן משמעותי כלפי מטה.

בבנק ישראל מציינים כי מחירי הסחורות, בעיקר הנפט, ירדו ירידה חדה - המשך לירידות שנרשמו בהם בחודשיים האחרונים. מרבית האינדיקטורים שנוספו החודש מצביעים על המשך קצב צמיחה מתון של הפעילות הכלכלית, ברמה דומה לזו של הרבעון הראשון, כ-3% בהסתכלות שנתית.

לאחר הפחתת הריבית ליולי, תחזית חטיבת המחקר לצמיחת התוצר ל-2012 נותרה ברמה של 3.1% והתחזית ל-2013 עודכנה ל-3.4%. "החודש הצביעו נתוני המקרו בעולם על האטה נוספת בצמיחה והתחזיות של הגורמים הבין לאומיים עודכנו כלפי מטה. רמת הסיכונים הכלכליים מהעולם עקב ההתפתחויות באירופה נותרה גבוהה, ועימה החשש מפני השפעות שליליות על הכלכלה המקומית".

עוד מציינים בבנק המרכזי כי שיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים והשווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה זו באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. כמה בנקים מרכזיים בעולם אף הורידו ריבית החודש. על רקע ההתפתחויות האחרונות הודיע ה-Fed על המשך הפעלת תכניות הרחבה וגוברות ההערכות בשווקים שכמה מהבנקים המרכזיים ינקטו פעולות הרחבה נוספות.