"מהומה באירופה: הפוליטיקאים משותקים, ה-ECB בלחץ"

במריל לינץ' סבורים: "ההסתכלות קדימה על הפעילות הפוליטית והכלכלית באירופה בראי המשבר אינה מעודדת" ■ מהן הבעיות באירופה לפי מריל לינץ', ומהם הפתרונות?

"המשקיעים אינם נינוחים לאור המהומה (Mayhem) באירופה, בעוד גם ההסתכלות קדימה על הפעילות הפוליטית והכלכלית ביבשת בראי המשבר אינה מעודדת" - כך מסכמים היום (ג') כלכלני מריל לינץ' את מצב משבר החוב ביבשת. בבנק ההשקעות סבורים כי אירופה סובלת מ"שיתוק פוליטי", כאשר התגובות של מובילי המדיניות הפיננסית למשבר אינן מרגיעות את השווקים.

"למרות כינונה של ממשלה חדשה ביוון וירידת התשואות על האג"ח הממשלתיות במדינות אירופה הפריפריאליות, כמעט ולא חל שינוי בתיאבון המשקיעים לסיכונים נוספים", כותבים כלכלני מריל לינץ'.

עוד מציינים בבנק כי המשקיעים ממוקדים בנתונים המאקרו-כלכליים ולא בערכים האטרקטיביים יחסית המגולמים בשוק המניות. "תידרש פעילות פוליטית אגרסיבית באירופה כדי לשנות את נקודת המבט הזו", מסבירים במריל לינץ'.

בבנק מציינים שתי בעיות מהותיות באירופה - הראשונה היא "השיתוק הפוליטי" ממנה סובלת היבשת, במסגרתה סובלים הפוליטיקאים ביבשת מחוסר יכולת להסכים על צעדים פיסקאליים נוספים לריסון המשבר. כך למשל, מתנגדת כיום הממשלה הגרמנית, המובילה את המתווה לפתרון המשבר, לערבונות נוספים לחובות באירופה (דוגמת הנפקת אירו-בונדס או רכישות אג"ח ממשלתיות נוספות).

הבעיה השנייה, טוענים במריל לינץ' - היא שכאשר המנהיגים באירופה פועלים, הצעדים הננקטים אינם מספקים. "האפשרויות כרגע הן הנפקתן של אירו-בונדס או הרחבת קרן החילוץ (EFSF) ומנגנון הייצוב (ESM) באירופה, וזאת במטרה להוריד את עלויות פריסת החובות של איטליה וספרד", מציינים במריל לינץ'.

באשר לפתרונות נוספים, בבנק סבורים כי על הבנק המרכזי האירופי (ECB) להתערב במשבר, ו"לכל הפחות להוריד את הריבית לשפל היסטורי - ואף להכריז על מהלכים נוספים להגברת ניזלות ביבשת", מסכמים. "מצב זה מקרב אותנו ליום בו תוכנית הקלה כמותית מסוג כלשהו תושק גם באירופה".