הבעיה הזו עלולה להפיל את פסגת מנהיגי גוש האירו מחר

משקיעים וכלכלנים בעולם כולו נושאים עיניים לקראת כינוס מנהיגי האיחדו האירופי מחר ■ אולם, בעיה אחת מרכזית עלולה למנוע מהמנהיגים להגיע להסכמה על החלטות לריסון המשבר

משקיעים וכלכלנים בעולם כולו נושאים עיניים לקראת כינוס מנהיגי האיחדו האירופי מחר (חמישי) בבריסל, למפגש בן-יומיים במסגרתו ידונו במשבר החובות הריבוניים ביבשת. בניגוד לוועידות קודמות (מדובר בוועידה ה-19 במספר מאז פרץ משבר החוב ביבשת), האווירה בשווקים חד-משמעית - והציפייה מהפוליטיקאים היא לספק פתרונות מעודדי צמיחה ומרסני חובות כדי "להרגיע" את הרוחות באירופה. אולם, לצד התקווה באירופה - ישנן גם בעיות.

דריכות שיא בשווקים: מנהיגי אירופה יציגו "בזוקה" השבוע?

בין הנושאים הרבים בהם ידונו המנהיגים בוועידה - מתן "עירבונות" נוספים לחובות באירופה, על בסיס הנפקת אירו-בונדס או מינוף של מנגנוני החילוץ ביבשת (ה-EFSF וה-ESM), אישור הזרמת כספים לטובת פרויקטים מעודדי צמיחה (על בסיס תוכנית מסגרת בהיקף של 130 מיליארד אירו, שאושרה כבר בשבוע שעבר), וכן דיון מחודש בדבר חבילת החילוץ של יוון, אשר דורשת שיפור בתנאי הריביות והקלה בצעדי הצנע.

אולם, בפני המנהיגים ניצבות בעיות לא קטנות, ובראשן הבעיה המרכזית: התנגדותה הנחרצת של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל להנפקת של אירו-בונדס, ללא מתן הגבלת נוספות על התקציב והגירעון של יתר ממשלות אירופה.

"דחייתה של מרקל את הפתרון להנפקת אירו-בונדס מחלישה את האירו", סבור הכלכלן דיוויד גילמור מ-Foreign Exchange Analytics. "הצפייה כרגע מהוועידה היא לספק שטף של הודעות אשר ישיבו את האמון בגוש האירו בדגש על מדינות הפריפריה. המנהיגים באירופה דוחים בכוונה כל ספקולציה באשר לוועידה. זה לא מקרי".

מוקדם יותר החודש אמרה מרקל כי "יש גופים שטוענים עכשיו שיש צורך להחיל את האירו-בונדס בטענה שמה שצריך עכשיו זה ריבית אחידה לכל הגוש והכל יסתדר מעצמו. אבל מה שצריך בפועל זה רפורמה כוללת על מנת להתמודד עם חוסר התחרותיות בגוש האירו".

העמדה הגרמנית הרשמית הינה התנגדות לכל הקשור באג"ח כלל-אירופאיות, המהוות למעשה מנגנון נוסף במסגרתו ממשלת גרמניה תהיה ערבה לחובות נוספים באירופה. הסיבה: ערבונות כאלה ינתנו מצד גרמניה רק כתלות במדיניות פיסקאלית הדוקה יותר באירופה, הכוללת פיקוח דקדקני אודות התקציב והגרעונות של ממשלות גוש האירו.