קבוצת אשטרום-דרגדוס תפצה חברה דנית ב-20 מיליון שקל

חברת פר-ארסלף, ששימשה קבלן-משנה בפרויקט "נמל היובל" באשדוד, תבעה את השותפות הישראלית-ספרדית, בגין נזקים שנגרמו לה, לטענתה, עקב ניהולו הרשלני והלקוי

אחרי שמונה שנים של סכסוך משפטי בין הקבלנים שבנו את פרויקט "נמל היובל" באשדוד, קבע אתמול (ג') בית המשפט המחוזי בתל אביב, כי קבוצת אשטרום-דרגדוס, ששימשה כקבלן הראשי של הפרויקט, תשלם פיצויים בסך 20 מיליון שקל לחברה הדנית פר-ארסלף, ששימשה כקבלן-משנה במיזם. בנוסף, חויבה אשטרום בהוצאות המשפט של פר-ארסלף בסך 4 מיליון שקל.

חברת פר-ארסלף יוצגה ע"י עוה"ד איל רוזובסקי, אורן גרוס ותמיר כהנוב ממשרד צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר טולידאנו. בית המשפט קיבל את מרבית תביעתה של פר-ארסלף ודחה במלואה את התביעה-הנגדית בסך 24 מיליון שקל, שהגישה אשטרום, בגין נזקים שלטענתה נגרמו לה על-ידי פר-ארסלף.

"מנהלים זוטרים וחסרי ניסיון"

השופט אבי זמיר שקיבל את טענותיה של פר-ארסלף, מתח ביקורת על הניהול הרשלני של הפרויקט על-ידי שותפות אשטרום-דרגדוס. לדבריו, החברה הדנית הוכיחה כי "לאורך כל הדרך היא פעלה בתנאים קשים ביותר שנבעו בעיקר מניהול כושל ורשלני של העבודות בידי הנתבעות, ניהול שלווה במערכת יחסים עכורה בין הנתבעות לבין רשות הנמלים והרכבות".

עוד ציין השופט כי "מנהלי השותפות התחלפו השכם והערב, ומנהלים זוטרים וחסרי ניסיון פיקחו בפועל על עבודותיה המורכבות של התובעת. במשך תקופות ארוכות, לרבות בתקופות קריטיות להתקדמות העבודות, לא היה מנהל פרויקט או סגן-מנהל פרויקט מטעם השותפות. מצב דברים זה, שלמעשה אינו שנוי במחלוקת של ממש, של התנהלות וניהול חובבניים ורשלניים, שלא לומר שערורייתיים, מסביר תופעות וליקויים שונים, שאירעו לאורך חיי הפרויקט".

ברקע התביעה הנדונה עומדת הקמתו של פרויקט "היובל" בנמל אשדוד, באמצעות מכרז בינל', פרויקט תשתית לאומי שהקימה רשות הנמלים (היום חברת נמלי ישראל, חנ"י) בהשקעה של 650 מיליון שקל.

השותפות הישראלית-ספרדית, אשטרום-דרגדוס, זכתה במכרז הבינלאומי להרחבת הנמל, כקבלן-מבצע של עבודות התשתית הימיות המורכבות. עבודותיה של אשטרום-דרגדוס יצאו לדרך בספטמבר 2000, ובמהלכן היא שכרה את שירותי חברת פר-ארסלף, המתמחה בביצוע פרויקטים הנדסיים בסביבה ימית, כקבלן-משנה להקמת הרציפים, החדרת שיגומים (עמודי חיזוק) לקרקע הים ועבודות נוספות.

הקמת הפרויקט אמורה הייתה להסתיים באוגוסט 2004, אך העבודות הסתיימו למעשה רק בינואר 2007, איחור שהוביל בין היתר לתביעה אחרת בסך של מיליארד שקל אשר הגישה אשטרום-דרגדוס נגד רשות הנמלים, בטענה לנזקים הכספיים שנגרמו לה. התביעה נגד רשות הנמלים הסתימה בפשרה שפרטיה חסויים.

בשל הסכסוך שפרץ בין רשות הנמלים ובין השותפות, נאלצה חברת פר-ארסלף, שלפי התכנון המקורי הייתה אמורה לבצע את חלקה בפרויקט תוך תשעה חודשים, לשהות בישראל 16 חודשים, ובסופם היא גם נאלצה לעזוב את הארץ לאחר שעבודותיה הופסקו לגמרי.

חברת פר-ארסלף הגישה בשל כך, כבר ב-2004, תביעת פיצויים נגד החברות אשטרום ודרגדוס ונגד המיזם המשותף אשטרום-דרגדוס, בטענה כי נגרמו לה נזקים גדולים בשל ניהול רשלני ולקוי של הפרויקט על-ידי אשטרום-דרגדוס.

את אשטרום-דרגדוס ייצג עו"ד דוד חמו.