כינויי מרקל באירופה: "הנאצית", "אל רומאי שניזון מיוונים"

מנהיגי גוש האירו התכנסו היום בבריסל כדי לנסות למצוא פתרון חדש למשבר החוב האירופי ■ על המדף: הנפקת אג"ח משותפות ("אירו-בונדס") ■ המתנגדת העיקרית: אנגלה מרקל, שזוכה לדמוניזציה נרחבת בכל אירופה

בעוד מנהיגי אירופה התכנסו היום (ה') לפסגה גורלית שנועדה לייצר פתרונות חדשים למשבר החוב האירופי, הדמוניזציה של קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מרקיעה שחקים בתקשורת האירופית, כאשר במרבית אמצעי התקשורת היא מכונה "המחסל", "הנאצית מגרמניה" או "הרובוט עם העין האדומה", ובחלקם האחר היא אף מכונה "אל רומאי שניזון מבשר של יוונים".

מאז פרץ משבר החוב באירופה לפני כ-3 שנים, אנגלה מרקל כבר הפכה לדמות השנואה ביותר ביוון, בעיקר בשל התנאים המחמירים שהציבה ליוון, בתמורה לקבלת שתי חבילות החילוץ שלהן היא זכתה (בהיקף כולל של יותר מ-200 מיליארד אירו) והתעקשותה לגבי הגישה שמתנגדת להמשך צעדים של הרחבות מוניטאריות, או הנפקת אג"ח משותפות ("אירו-בונדס").

פולטיקאים רבים מוושינגטון ועד פאריס הפעילו לחץ רב על "מנהיגת הברזל" של גרמניה כדי שתפעל בנחרצות לפתור את משבר האשראי של אירופה, המאיים לדרדר את הכלכלה הגלובלית.

אולם, מרקל לא נסוגה מעמדתה, ולא ויתרה על עניין האירו-בונדס או על הגישה לפיה רק צימצום בהוצאות וביצוע רפורמות רחבות היקף יפתרו את בעיותיה של אירופה ולא שיתוף של החוב (אירו-בונדס) או הדפסות כספים נוספות.

עם זאת, מרקל יכולה להתנחם בכך שהגישה העקשנית שלה, הובילה להגברת הפופלריות שלה בקרב הגרמנים, שאמורים להגיע לקלפיות בעוד פחות משנה, אם כי ישנם עדיין הרבה אמצעי תקשורת, גם בגרמניה עצמה שמכפישים אותה ומציירים אותה בדמות שלילית.

דוגמאות להכפשת מרקל, ניתן למצוא כמעט בכל אמצעי התקשורת באירופה. כך למשל, המגזין הבריטי New Statesman, המשוייך לשמאל פרסם מאמר נרחב ואיור של מרקל בתור רובוט עם עין אדומה, (בסגנון ארנולד שוורצנגר מהסרט שליחות קטלנית) תחת הכותרת: "המנהיגה המסוכנת ביותר באירופה".

במאמר השנוי במחלוקת, נטען כי "השיגעון לתוכניות צנע של מרקל הורס את אירופה", ועורך המגזין השווה אותה למנהיגים כגון מחמוד אחמדיניג'אד או קים ג'ונג-און. "מרקל היא המנהיגה הגרמנית המסוכנת ביותר מאז היטלר", כתב העורך.

אז על מה ידברו המנהיגים בפסגה?

27 מנהיגי גוש האירו שהתכנסו היום בבריסל, ידונו בעיקר על שני צעדים מרכזיים לטיפול במשבר החוב. האחד: רכישות אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד, שתשואותיהן זינקו לאחרונה לרמה של יותר מ-7% - רמה שלדעת כלכלנים רבים מאותתת לכולם כי הקריסה קרובה. בתייחסו לכך, ראש ממשלת פינלד ג'ירקי קאטניאן, הציע שקרנות החילוץ יסייעו ברכישת אג"ח אלו.

"קיימים פתרונות מהירים מאוד שיכולים לסייע לאותן מדינות המצויות בקשיים", אמר נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם הגעתו לפסגה בבריסל. "הם (ספרד ואיטליה) עשו מאמצים גדולים כדי להתמודד עם החובות הציבורים שלהם".

הפתרון השני שמונח על שולחן הדיונים בבריסל, הוא רעיון הנפקת האג"ח המשותפות לגוש האירו - "האירו-בונדס", שהולנד, מונטי וראחוי נחשבים לתומכים הבולטים שלו.

אז מה הבעיה?

הבעיה המרכזית של מחנה התומכים באירו בונדס, היא המנהיגה הבלתי מעורערת של אירופה - אנגלה מרקל, שכאמור מתנגדת לתוכנית והצהירה לפני מספר ימים כי "גוש האירו ינפיק אג"ח משותפות רק על גופתי המתה". אולם, מרקל הצהירה היום בפני עיתונאים כי הפסגה תתרכז בצעדים לשיפור הצמיחה, עניין שנחשב לריכוך קל בעמדתה, שכן עד כה היא התעקשה על ביצוע רפורמות וצעדי צנע שלדעת רבים אינם מעודדי צמיחה.