הסנאט אישר הצעת חוק לשת"פ מוגבר בין ישראל לארה"ב

ההצעת החוק אושרה בעבר על ידי הקונגרס ■ כעת צריכים שני בתי הנבחרים להסכים על נוסח משותף להצעת החוק לפני שתועבר לנשיא ■ הצעת החוק כוללת חבילת הטבות "נדיבה במיוחד" עבור ישראל

הסנאט בארצות הברית אישר הצעת חוק לשיתוף פעולה מוגבר בין ישראל וארצות הברית, בעיקר בתחום הצבאי. הצעת החוק אושרה כבר בקונגרס האמריקאי, אולם על מנת שהיא תועבר לנשיא על מנת לחתום עליה ובכך תהפוך לחוק, הקונגרס והסנאט צריכים לעבוד ביחד על ניסוח החוק במדויק, שכן על מנת לאשרו הסנאט והקונגרס חייב לאשר נוסח זהה של הצעת החוק.

עם אישורה הסופי של הצעת החוק תקבל ישראל, בין היתר, מטוסי תדלוק ותחמושות "מיוחדות"; יועמדו לרשותה תצלומים שיפיקו לווייני ריגול אמריקניים; והממשל יפתח את המרחב האווירי של ארה"ב לאימונים של חיל האוויר הישראלי. כמו כן תאריך וושינגטון את הערבויות האמריקניות להלוואות ישראליות עד 2015. רשימת ההטבות המלאה כוללת:

■ הרחבת שת"פ הפעולה המודיעיני בין ישראל לארה"ב, שכבר עכשיו נחשב הדוק ביותר, לרבות העברת מודיעין שהופק מתצלומים של לווייני ריגול.

■ ישראל תקבל כלי נשק וציוד צבאי חדשים, לרבות מטוסי תדלוק, יכולות הגנה מפני טילים ו"תחמושות מיוחדות" באמצעות הסדרים של "השאל וחכור" (lend - lease agreements).

■ הליכים משופרים לרכישת מטוסי אף 35, מטוסי הדור הבא של חיל האוויר, שיאפשרו לישראל ליהנות מיעילות עלויות רבה יותר ויבטיחו את מסירת המטוסים לישראל בזמן.

■ הרחבת התמרונים הצבאיים בין שתי המדינות כדי להיערך לאיומים משותפים.

■ פתיחת המרחב האווירי של ארה"ב לטיסות אימונים של חיל האוויר הישראלי כדי לפצות על המרחב האווירי המצומצם של ישראל.

■ עידוד והרחבה של פעילות ישראל בנאט"ו, "לרבות נוכחות ישראלית במטה נאט"ו והשתתפות בתמרוני הברית".

■ ארה"ב תעמיד לרשות ישראל ציוד צבאי עודף, במיוחד ציוד שנותר בעקבות יציאת הכוחות האמריקניים מעיראק.

■ ארה"ב תפעל לחיזוק המאמצים למניעת הברחות נשק לעזה וסיכול איומים שנובעים מחדירה לחצי האי סיני.

■ ארה"ב תקצה תחמושות ונשקים נוספים לאפסון במחסני צבא ארה"ב בישראל (שעשוים לעמוד לרשות צה"ל בשעת חירום).

■ הרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי ההגנה על ביטחון המולדת, מאבק בטרור, ביטחון ימי, אנרגיה וביטחון ברשת.

■ נקיטת פעולה לשילוב ישראל ברשת ההגנה האמריקנית במזרח הים התיכון.

בנוסף לכך יו"ר המטות המשולבים מרטין דמפסי אמר שהתמרון הצבאי המשותף בין שתי המדינות שהיה אמור להתקיים בקיץ ונדחה - יתקיים בסתיו. התרגיל, שהוגדר כ"תרגיל הגדול ביותר שהתקיים אי פעם" בין המדינות, הינו תרגיל של הגנה אווירית ויכלול בין היתר שימוש במערכות הגנה מפני טילים כמו גם ניסויים בטילים חדשים.