מקור לדאגה? חברות בארה"ב מורידות את תחזיות הרווח

חברות אמריקנית רבות דיווחו כי משבר החוב האירופי וההאטה בביקושים שחקו את הרווחים שלהן ■ סקר שנערך בתומפסון-רויטרס, מראה כי עד כה 85 חברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 הזהירו את המשקיעים שלהן כי הרווחים שלהן יהיו נמוכים מהצפי

אומנם לתוצאות הפסגה האירופית שנערכה בסוף השבוע הייתה השפעה חיובית על השווקים, אך עונת הדוחות של הרבעון השני נמצאת בפתח, וחברות אמריקניות רבות הזהירו כי הרווחים שלהן ירדו מתחת לציפיות האנליסטים, כאשר הם מאשימים בעיקר את משבר החוב האירופי ואת ההאטה הכלכלית בארה"ב.

עונת הדוחות של הרבעון השני צפויה לצאת לדרכה ולהימשך בשבועות הקרובים, אך חברות רבות בוול סטריט מאשימות את משבר החוב האירופי שגורם הן לביקושים נמוכים מאירופה והן להיחלשות של האירו ולהאטה בכלכלה הגלובלית, כגורם המרכזי השוחק את הרווחים שלהן.

סקר שנערך בתומפסון-רויטרס, מראה כי עד כה 85 חברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 הזהירו את המשקיעים שלהן כי הרווחים שלהן יהיו נמוכים מהצפי. 20 מאותן חברות ציינו את משבר החוב האירופי כגורם המרכזי לשחיקה ברווחים, 15 חברות ציינו את תנודות המטבע כגורם המרכזי ושאר החברות דיווחו כי הסביבה הכלכלית הגלובלית וחוסר הוודאות, הן הגורמים המרכזיים שיפילו את רווחיהן.

מומחים ואנליסטים מציינים כי בסופו של דבר הכל מתרכז לאירופה, ותולים את ההאטה הכלכלית בסין במשבר החוב האירופי. כך למשל, אותן מספר חברות צריכה גדולות דיווח כי ההאטה בסין הייתה בין הגורמים המרכזיים שפגעו במכירות שלהן, אך כאשר מנתחים את ההאטה הכלכלית בסין, ניתן לראות כי הסינים סובלים מביקושים נמוכים לסחורות שלהם מאירופה. "ברור לכולם כי הרוחות המנשבות באירופה פוגעות בביקושים לסחורות ושירותים", אומרת קטי קארליק, סמנכ"ל בחברת Wilmington Trust Investment Advisors.

חברות ענק כגון פרוקטר אנד גמבל , Hewlett-Packard , וסטארבקס , הצהירו כבר כי ההאטה בביקושים מאירופה עשויה לפגוע בדוחות של הרבעון השני. יצרנית הרכבים פורד אף הודיעה כי ההפסדים שלה מחוץ לארה"ב עלולים להגיע לכדי 400 מיליון דולר ברבעון השני - כמעט כפול מההפסדים שלה ברבעון הראשון.

אומנם לפי הנתונים, הצמיחה ברווח המצרפי של החברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 צפוי לעלות בכ-5.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך כאשר מנקים את הרווחים יוצאי הדופן של מספר קטן של חברות ענק כגון בנק אוף אמריקה ואפל , הרווחים צפויים לצנוח ב-0.4% לעומת הרבעון המקביל.