לייף ווטץ' הישראלית מציגה: הסמארטפון הרפואי הראשון

הטלפון הנייד של לייף ווטץ' מכיל חיישנים שמודדים בין השאר את קצב הלב, רמת הסוכר וחום הגוף ■ יו"ר ומנכ"ל החברה: "כשיש לנו את הטלפון הזה, כל המדידות הבסיסיות זמינות לנו"

חברת לייף ווטץ', שמפתחת מכשירים לניטור רפואי עבור הצרכן הסופי, השיקה היום את הסמארטפון הרפואי הראשון. מדובר בטלפון סלולרי, שמבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד וכולל חיישנים מובנים למדידה של פרמטרים רפואיים, לרבות קצב לב, תפקודי ריאה, סוכר, לחץ נפשי, חום גוף ועוד. המכשיר מאפשר למדוד את לחץ הדם באמצעות שרוול שמצורף אליו ויודע לנתח בדיקות דם.

לייף ווטץ', חברה ישראלית שנסחרת בבורסת שוויץ, פיתחה בעבר מכשירים שעוקבים אחרי פרמטרים גופניים של המטופל ומשדרים את המידע באמצעים אלחוטיים למרכזי חירום ושירות רפואיים או למטפל האישי של החולה, אולם זוהי הפעם הראשונה שבה היא משלבת את היכולות הללו בטלפון של ממש.

לייפווטץ' לא תייצר את הטלפונים בעצמה, אלא תשתף פעולה עם חברת TECHFAITH הסינית, שמייצרת מותג של טלפונים חכמים. לייפ ווטץ' מפתחת את החומרה ליישומים הרפואיים ואת התוכנה שמקשרת בינם לבין תוכני הטלפון, כאשר על העיצוב אחראית חברה גרמנית. בפיתוח המוצר הושקעו מספר מיליוני דולרים.

הממשק בין בריאות וסלולר הוא אחד התחומית המתפתחים בעולם. התחום הזה מגלגל כבר כיום סכום שמוערך בחצי מיליארד עד מיליארד דולר והוא צפוי לצמוח בהתאם לגידול במספר המכשירים.

בעולם לא קיים כיום טלפון שמציע מגוון מדידות רפואיות. קיימים אחרים, שאינם טלפונים, אשר אוגרים, שולחים ומציגים למשתמש מידע רפואי ומתממשקים למכשיר הטלפון החכם, שם מבוצעים עיבודים.

בנוסף קיימות אפקליקציות עבור מכשירי סלולר שיש להן שימושים רפואיים, כמו למשל אפליקציות לניהול הכושר, אפליקציות לניהול משטר מתן התרופות ואפילו אפליקציות לאבחון של סרטן עור באמצעות ניתוח תמונה של שומה. קיימות גם חברות שמפתחות חיישנים ייחודיים למדידה של פרמטר יחיד, במשולב עם סמארטפון.

* יעקב גבע, יו"ר ומנכ"ל לייפוטץ' - למי מיועד הסמארטפון הרפואי?

"קודם כל לצרכן שמודע לבריאותו, אם משום שהוא כבר מתבגר, או שהוא סובל ממצב רפואי כרוני. בגיל מבוגר כולנו עלולים פתאום להרגיש לא טוב באמצע היום. כשיש לנו את הטלפון הזה, כל המדידות הבסיסיות זמינות לנו. עבור חולים, הוא מאפשר ניהול אקטיבי של המחלה". יצוין כי המוצר אינו מיועד לאבחן התקף לב.

* המכשיר פתוח להתממשק עם מכשירים רפואיים אחרים ועם אפליקציות רפואיות?

יאיר טל, מנכ"ל לייף ווטץ' טכנולוגיות, שמנהלת את פעילות המו"פ של החברה: "זה הסוד של המכשיר. הכול בפנים, גם האפליקציות הרפואיות כמו ניהול תפריט, מד צעדים, תזכורות לתרופות - כבר קיימות על המכשיר ומתממשקות למידע שנאסף על ידו. ניתן להוריד למכשיר כל אפליקציה שהיא. כמו כן אין כרגע ממשק עם מכשירים אחרים - אין צורך בכך".

* למי נשלחים הנתונים שמופקים מהטלפון?

גבע: "במקומות שבהם אנחנו מפעילים מוקד חירום, הנתונים יכולים להישלח לשם. כיום יש לנו שלושה מרכזי שירות בארה"ב ונקים מערך שירות גם בישראל כדי לספק מענה למשתמשים במוצר הזה - זהו חלק מן הייחוד שלנו כחברה, שמאפשר לנו לשווק מכשיר כזה. ניתן גם לשלוח את הנתונים לרופא המטפל ולחברת הביטוח אבל בראש ובראשונה הם מיועדים עבור הלקוח שהוא קהל היעד של המוצר הזה".

* מהי הרגולציה שדרושה למכשיר?

גבע: "דרושה רגולציה של רשויות הבריאות כמו לכל מכשיר רפואי אבחוני. אנחנו מאמינים כי נקבל את אישור ה-CE עד סוף השנה הנוכחית ואת אישור ה-FDA בשנה שלאחר מכן. בישראל כבר ניתן לשווק את המוצר".

* אתם לא חוששים מקצב השינוי המואץ של הטלפונים הסלולריים?

גבע: "ההתקדמות של תחום הסלולרי היא מהירה ולכן גם אנחנו ערוכים להשיק בכל חצי שנה עד תשעה חודשים מכשיר עם חיישנים חדשים ויכולות חדשות".

* כדי להעביר אנשים למכשיר הזה תצטרכו לגרום לאנשים לוותר על מכשיר הנחשב לכייפי, כמו אייפון, לטובת מכשיר שמסמן אותם כחולים. מי קהל היעד שחשובות לו מספיק היכולות של המכשיר כדי לעשות זאת?

"המוצר הוא גם טלפון לכל דבר, אאל הוא מיועד לקהל שהבריאות היא במקום הראשון אצלו. אפשר להוריד אליו אפליקציות. אנחנו במו"מ עם חברות הסלולר בישראל ובעולם כדי שישווקו את המוצר דרכן".