מוטי זיסר הגיע להסדר חוב עם בנק הפועלים ב-850 מ' ש'

במסגרת ההבנות, זיסר יפרע החל מסוף השנה הבאה 8 תשלומים של 50 מיליון שקל, ולאחר 8 שנים עוד תשלום של 450 מיליון שקל ■ דוברו של זיסר: "מוטי זיסר הגיע להסכמות עם בנק הפועלים בנוגע לעסקיו הפרטיים"

"אני שמח שאנו יוצאים לדרך חדשה, ומקווה שאלביט הדמיה תקבל את הכבוד וההערכה המגיעים לה", כך אמר היום בעל השליטה בחברה, מוטי זיסר, לאחר שחתם על הסדר חוב עם בנק הפועלים בנוגע לחובותיו הפרטיים. לזיסר, באמצעות חברת אירופה ישראל (באמצעותה הוא שולט באלביט הדמיה) יש חוב של כ-800 מיליון שקל לבנק, שהיה בפיגור ועקב כך הוגדר על ידי הפועלים כ"חוב פגום". הבנק אף ביצע הפרשה של חלק ניכר מהחוב להפסד בדוחותיו הכספיים.

על פי תנאי הסדר החוב החדש שנחתם בין הצדדים, תשלומי הקרן בגין ההלוואה לאירופה ישראל יידחו בשנתיים וישולמו בשנים 2013-2021 (50 מיליון שקל בכל שנה, ועוד 450 מיליון שקל בסוף התקופה). כמו כן, בנק הפועלים יקבל אופציות ל-7.5% ממניות אלביט הדמיה, שיהיו ניתנות למימוש במהלך השנים 2016-2018 במחירי מימוש שונים של 3 עד 9 דולר למניה. מניית אלביט הדמיה נסחרת בבורסות ת"א והנאסד"ק במחיר המשקף לחברה שווי של 244 מיליון שקל לאחר ירידה של 60% בשנה האחרונה.

עוד במסגרת ההסדר, בנק הפועלים יקבל גם שורה של ביטחונות ושעבודים שונים על פרויקטים של אירופה-ישראל ברחבי העולם. דוברו של זיסר מסר היום כי: "זיסר הגיע להסכמות עם בנק הפועלים הנוגעות לעסקיו הפרטיים. הסדר החוב הביא להסרת עננה שריחפה מעל אלביט הדמיה מזה שנה, ויצרה מומנטום שלילי. הקשר של החברה ושל זיסר באופן איש עם בנק הפועלים הוא רב שנים וכולל הצלחות משותפות רבות".

מכר נכסים פרטיים ודירה

את המגעים להסדר החוב ניהל זיסר מול מנכ"ל הבנק ציון קינן וראש החטיבה העסקית, שמעון גל. המו"מ ידע עליות ומורדות, כאשר גורמים במערכת הבנקאית טענו במהלכו כי זיסר מפר שוב ושוב כל סיכום שהיה לו עם הבנק, וכי לא עמד בשום לוח זמנים שנקבע. כך למשל, איחר זיסר בתשלום של 120 מיליון שקל במשך שנה שלמה.

החוב לבנק הובטח בעבר ב-47% ממניות אלביט הדמיה, ששווי השוק שלהן צנח בשנה האחרונה ומהווה רק שבריר מהחוב. בטוחות אחרות שהיו בידי הבנק, כמו מלונות בהולנד של חברת BEAPART הפרטית של זיסר, נמכרו, לאחר שבנק הפועלים לחץ על זיסר, נקט פעולות למימוש הנכס וסייע במכירתו. בנוסף, מכר לאחרונה זיסר דירה בפרויקט סי אנד סאן בת"א תמורת כ-10 מיליון דולר.

בתגובה לידיעה זינקה מניית אלביט הדמיה ב-16% והאג"חים בשיעור של עד 4.3%. אג"ח אלביט הדמיה עדיין נסחרות בתשואת זבל של עד למעלה מ-50%, החוסמת את הגישה של החברה לגיוס אשראי בשוק ההון, ומשקפת הערכה שהסדר חוב נמצא בפתח.

לאלביט הדמיה חוב של 2.8 מיליארד שקל, רובו באג"ח הנסחרות בתשואות זבל. לפי דוח מקורות ושימושים לשנתיים הקרובות, צופה אלביט הדמיה יתרת מזומנים חיובית של 203 מיליון שקל בסוף השנה, 305 מיליון שקל בסוף 2013 ו-218 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון של 2014.

אלביט הדמיה נסחרה בשיא לפי שווי של 5.5 מיליארד שקל. חשיפת החוב האישי של זיסר עי "גלובס" אשתקד והיעדר מימושים משמעותיים בשנים האחרונות הדירו את המשקיעים מניירות הערך של החברה בשנה האחרונה.

בחודש שעבר ביצעה אלביט הדמיה מימוש משמעותי ראשון לאחר זמן של השקעה שבוצעה לפני פחות משנתיים. אלביט הדמיה דיווחה על השלמת עסקה שנחתמה בחודש ינואר, למכירת פורטפוליו של 47 מרכזים מסחריים בארה"ב, המוחזקים באמצעות קרן ההשקעות EPN, לחברה משותפת (BRE) של קרנות ההשקעה האמריקניות בלקסטון ו-DDR, בעסקה שהיקפה, כולל חוב, עמד על כ-1.43 מיליארד דולר.

מכירת פורטפוליו הנכסים הניבה למוכרים רווח מצרפי של כ-228 מיליון דולר. אלביט הדמיה, המחזיקה ביחד עם החברה הבת פלאזה סנטרס ב-45.4% ממניות EPN, מציינת כי כבר הכירה בחלקה ברווח ההון בדוחות כספיים שפרסמה בעבר. תזרים המזומנים הפנוי שתניב העסקה לאלביט הדמיה והחברה הבת יעמוד על כ-200 מיליון דולר. ההשקעה של אלביט הדמיה ב-EPN נעשתה לצד קרן Eastgate הבינלאומית (45.4%) וקבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים.