חגיגה בשווקים: סין הורידה ריבית; הבנק האנגלי רוכש אג"ח

הבנק המרכזי בסין מוריד את הריבית לרמה של 6% ■ הבנק המרכזי בבריטניה מרחיב את רכישות האג"ח בכ-50 מיליארד ליט"ש

דרמה בשווקים היום (ה') בצהריים, בעוד ציפיות המשקיעים למהלך התערבות מקיף של בנקים מרכזיים בעולם מתממשות. בסין - הבנק המרכזי הוריד את הריבית במשק, בפעם השנייה תוך חודש לראשונה מאז משבר הסאב-פריים ב-2008. גם בבריטניה יצא הבנק המרכזי בהרחבה מוניטארית, כשהוא מאריך ומגדיל את תוכנית רכישות האג"ח שלו.

הבנק המרכזי בסין, כאמור, הוריד את הריבית המרכזית במשק בכ-0.31% לרמה של 6%. הבנק המרכזי של בריטניה הכריז על הרחבת תוכנית רכישות האג"ח בבריטניה - שהוגדלה בכ-50 מיליארד ליט"ש, לרמה כוללת של 375 מיליארד ליט"ש. כמו כן, מאריך הבנק את התוכנית (שאמורה הייתה להסתיים בחודש זה) בעוד 4 חודשים.

בנוסף, הותיר הבנק בבריטניה את הריבית במדינה ללא שינוי - ברמה של 0.5%.

ה-ECB הוריד הריבית כצפוי

לאחר מכן, הודיע יו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB) היום ב-14:45, כצפוי, על הורדת הריבית המרכזית בגוש האירו לרמה של 0.75% - שפל כל הזמנים בגוש האירו. זאת, בהתאם לציפיות בשוק.

כלכלנים ומשקיעים רבים מקווים כי דרגי יכריז, בד בבד עם פרסום ההחלטה, על מהלכים מוניטאריים נוספים של הבנק לריסון משבר החובות הריבוניים ביבשת.

כך למשל, מצפים רבים כי הבנק האירופי יאריך את "התוכנית להגברת הנזילות" (LTRO) שהשיק בדצמבר 2011, במסגרתה מסר הלוואות בריבית נמוכה למאות בנקים ביבשת, בהיקף כולל של כטריליון אירו. הזרקת אשראי נוסף למערכת הבנקאית ביבשת, כך מקווים אנליסטים וכלכלנים, תקל על הבנקים "לשחרר" אשראי בשוק ותחזיר להם את אמון המשקיעים, שנפגע מאד מאז אמצע השנה שעברה.

מנגד, יש כאלה שמעלים את הציפיות אף יותר - וצופים כי דרגי יכריז על חזרה של ה-ECB להתערב בשוקי האג"ח המשניים באירופה, כאשר הבנק האירופי ישוב לרכוש אג"ח ממשלתיות של מדינות "חייבות" דוגמת איטליה וספרד כ"מלווה של מוצא אחרון".