נתניהו: הצבא והמשק לא יכולים להמשיך בחלוקת הנטל

סיעת הליכוד אישרה המלצות פלסנר ■ השר מיכאל איתן: "בינתיים הכל ועדות ודיבורים. מה שיקבע בסופו של דבר היא לשון החוק ויכולת האכיפה שלו"

יממה לאחר עצרת המחאה שדרשה שיווין בנטל, אישרה סיעת הליכוד פה אחד את עקרונות ועדת פלסנר. עם זאת, בארגונים הנאבקים למען שיוויון בנטל טוענים כי שוב מדובר במריחה לאחר שבהודעה הרשמית שיצאה מהסיעה אין כל התייחסות לנושא הסנקציות האישיות או למכסות גיוס.

"נתניהו נמנע במכוון מלפרט את העקרונות שלהם הוא מסכים. הוא אינו מזכיר סנקציות ואינו מזכיר מכסה. נראה ששוב מדובר בספין שמטרתו להציג כניעה והתרפסות בפני החרדים כאילו מדובר בשוויון בנטל", אומר שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון. לדבריו, "נתניהו חייב להבין - ההמונים שיצאו להפגין לא מחפשים להטוטים פוליטיים, הם מצפים לגיוס אמיתי של תלמידי הישיבות ושום קומבינה לא תעזור. כמו שעשה לוועדת טרכטנברג, נתניהו מודיע שיאמץ את המסקנות מתוך כוונה לרוקן אותן מכל תוכן".

גם בליכוד נראה שלא כולם מאמינים כי התוצאה הסופית תביא לשיוויון בנטל: בתום ישיבת הסיעה אמר השר מיכאל איתן כי "בינתיים הכל ועדות ודיבורים. מה שיקבע בסופו של דבר היא לשון החוק ויכולת האכיפה שלו". איתן הוסיף כי "צריכים להיות ריאליים וזהירים. אסור לחוקק חוקים שיביעו משאלות לב ויהפכו לאות מתה, ומצד שני אסור לוותר על העקרונות של שיוויון בנטל המוטל על אזרחי ישראל".

בתום הישיבה סיכמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר קדימה, השר שאול מופז, על הקמת "צוות ניסוח" לחוק השוויון בנטל שבו יהיו חברים המשנה לראש הממשלה והשר לעניינים אסטרטגיים, רב-אלוף במילואים משה בוגי יעלון וח"כ יוחנן פלסנר. הצוות אמור לגבש את הצעת החוק עד ליום ראשון הבא. בדיוני הצוות ישתתפו בהתאם לצורך נציגי משרד הביטחון, האוצר, המשפטים, וכן נציגים של השירות האזרחי.

בהודעה הרשמית של סיעת הליכוד נכתב כי "סיעת הליכוד קיימה הבוקר דיון ואימצה פה אחד את עקרונות העל שגיבשה ועדת קש"ב על פי העקרונות הבאים:

1. החלת עקרון "שירות לכל" על כל אזרח ישראלי.

2. האחריות לשירות הינה אישית.

3. תמריצים וגמול מוגבר למשרתים ובבסיסם קיצור השירות בצה"ל.

4. יצירת מערך אכיפה, יעיל ומרתיע מפני כל הפרה של החוק, השתמטות ורישום כוזב.

5. בנוגע לאוכלוסיית הגברים החרדים חייבי הגיוס, עקרונות הוועדה ייושמו לאלתר.

6. על אוכלוסיית ערביי ישראל יחול עקרון ה"שירות לכל". לדעת סיעת הליכוד אין סיבה לדחות את מימושו של עקרון 6 וצריך לעבות אותו בצורה משמעותית.

נתניהו: "חייב לבוא שינוי"

"לפני מס' חודשים אמרתי שאביא לכנסת חוק שירות לכולם. אמרתי שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, כי בנושא של חלוקת הנטל אין אפשרות להמשיך במצב הקיים", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה הבוקר. "לא הצבא, לא הכלכלה ולא החברה יכולים להמשיך בדרך הנוכחית. לכן אני מבין לחלוטין את הדרישה של המשרתים ושל בני משפחותיהם. אני מאמין גם שרובם המכריע של אזרחי ישראל, לרבות רבים בציבור החרדי, מבינים שחייב לבוא שינוי. אנחנו אזרחים של מדינה אחת וכולנו חייבים להשתתף בנשיאת הנטל של שירות למדינה. אנחנו מתכוונים לתת למריצים חיוביים למשרתים; תמריצים שליליים לאלה שאינם משרתים; להנהיג אמצעי אכיפה אמיתיים כדי להבטיח ששינוי של ממש אכן מתרחש.

"אחרי 64 שנים שהנושא לא טופל כנדרש, אנחנו ניצבים לפני מהלך היסטורי - גידול דרמטי בהשתתפות הציבור החרדי והציבור הערבי בנשיאה בנטל. גידול כזה התחיל, הוא מבורך, הוא חשוב, הוא לא מספיק. אנחנו רוצים להביא לגידול דרמטי בקצב ההשתתפות. כדי שההשתלבות המוגברת תצליח, אנחנו חייבים לבצע אותה בהדרגה ובאופן שלא יביא לקרע בעם כי האחדות שלנו היא הנדבך הראשון של חוסננו הלאומי".