מבוי סתום: עובדי תעש הקשיחו עמדות - והמשכורות עוכבו

גורמים שמעורבים במו"מ להפרטת תעש: "רגע לפני השגת הסכם - העובדים הקשיחו עמדות" ■ העובדים: "דורשים התערבות של רה"מ. רוצים לגזול את אדמת תעש ששווה 30 מיליארד שקל"

רגע לפני השגת הסכם היסטורי על הפרטת התעשייה הצבאית (תעש) נקלע המשא ומתן בין האוצר, הנהלת החברה, ההסתדרות והעובדים - למשבר שהוביל לעיכוב בתשלום משכורות העובדים.

היום (ב') טענו גורמים שמקורבים למו"מ כי רגע לפני גיבוש הסכם סופי, ובתום שבועות שבהם הושגה פריצת דרך משמעותית בדרך להפרטה, הקשיחו העובדים עמדות והובילו את המו"מ למבוי סתום.

עיקר המחלוקת כעת הוא בשינוי במבנה הארגוני של תעש: במו"מ נדונו מהלכים לייעול פעילות החברה הביטחונית-ממשלתית, תוך הקמת מערך מכירות ושיווק אחידים לכלל חטיבות הייצור והפיתוח שלה. זאת, כשכיום כמעט לכל חטיבה זרוע שיווק ומכירות עצמאית.

במסגרת ההתייעלות, חלק מהעובדים במערכי השיווק והמכירות הקיימים יכנסו לתכנית של פרישה מרצון בתוך קבוצה של כ-950 עובדים שכבר סוכם לגביהם שאינם נחוצים לפעילות השוטפת של החברה. כל אחד מקבוצת עובדים זו יקבל עם פרישתו פיצוי בהיקף של כמיליון שקל. אלא שלטענת ועד העובדים, מדובר בשינוי ארגוני מהותי וקיצוני שמובילים משרד האוצר והנהלת תעש, וזאת באופן ובהיקף שלא נדון בעבר עם העובדים.

מחלוקת שנייה היא לגבי העברה עתידית של פעילות תעש לנגב, ממתחם החברה שברמת השרון. על-פי התכנית, בין השנים 2018 ל-2020 תעש תעתיק את פעילותה לאזור הנגב, כחלק ממגמה נרחבת במערכת הביטחון להעביר בסיסים של צה"ל ומתקנים ביטחוניים לאזור הדרום - תוך פינוי של קרקעות יקרות במרכז.

הקרקע שתופסת כיום תעש ברמת השרון עולה מיליארדים. לטענת גורמים שמעורבים במו"מ, העובדים מתנים את המעבר לנגב בהפרטה מלאה של החברה וזאת בעוד שהאוצר דורש כי המעבר יעשה בכל מקרה, ובלי קשר לשאלה אם ההפרטה של החברה תושלם עד אז. העובדים טוענים כי סירובם להסכים למעבר עתידי לנגב טמונה בהתנגדות מצד האוצר והנהלת תעש כי במקרה שלא תושג הפרטה, לעובדי החברה לא תעמוד רשת ביטחון וכך - הם לא יקבלו פיצויים ראויים במקרה שיסרבו לעבור דרומה.

בחודשים האחרונים מתקיימים דיונים מואצים על הפרטת תעש, וגורמים המעורבים במו"מ מסכימים כי הצדדים מקיימים הליכים כנים שנועדו להוביל להכרעות ולפריצת דרך שתאפשר הסכם היסטורי. על רקע המבוי הסתום, משכורות חודש יוני שהיו אמורות להיכנס היום לחשבונות העובדים - לא שולמו.

יו"ר ועד העובדים, איציק יהודה, אמר היום כי "מענישים אותנו על כך שאנחנו מתעקשים על זכויותינו". לדבריו "פקידי האוצר, בגיבוי הנהלת תעש מנסים לגזול את אדמת החברה ששווה 30 מיליארד שקל מבלי להבטיח לעובדים תעסוקה ורשת ביטחון. האינטרס של ראשי האוצר הוא לדאוג לקרקע זמינה עבור המיליארדים של מדינת ישראל, גם אם זה בא על חשבון פרנסתם של אלפי משפחות שיאלצו להישאר ללא עבודה ובחשש קיומי לגורלם. אנו דורשים מראש הממשלה להתערב ולהבטיח את תשלום המשכורות לעובדים ולא להפוך את עובדי תעש לבני ערובה של פקידי האוצר המנסים לגזול באלימות את זכויות העובדים".

בתעש אמרו היום כי המשכורות של עובדי החברה מתעכבות, בשל אי השלמת ההסכמים בין משרד האוצר, ההסתדרות, העובדים והנהלת החברה ומצב זה משהה את העברת הכספים לשכר - במסגרת תכנית מימון הביניים שגובשה בתחילת השנה ותוכננה להיות פעילה עד להשגת מתווה להפרטה.

גם בהנהלת תעש אמרו היום כי המו"מ התקדם עד מאד בעת האחרונה והוביל להסכמות משמעותיות. שם אמרו כי אם יושגו הבנות על שתי הסוגיות השנויות במחלוקת - ניתן יהיה להשיג הסכם.