האם המיתון בדרך? מדד המחירים הפתיע וירד ב-0.3% ביוני

מרבית ה"חזאים" בשוק צפו כי יוותר אפסי בהשוואה לחודש מאי ■ האינפלציה השנתית עומדת בשיעור של 1% ■ רמות מחירים אלו מעניקים לבנק ישראל את החופש "לשחק" בשער הריבית ולתמוך בפעילות הריאלית

בניגוד לציפיות ירד מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ב-0.3%, זאת לעומת ההערכה המוקדמת שהוא יוותר אפסי או יעלה לכל היותר בשיעור של 0.1%. לפיכך, עומדת האינפלציה השנתית (המחושבת 12 חודשים לאחור) ב-1% בלבד, הרחק מאמצע יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1%-3%). נראה כי מלחמות המחירים בענף הסלולר מיטיבות עם הצרכנים שכן בענף זה נרשמה ירידת מחירים של 1.9%.

המדד הנמוך מתיישב עם ההערכות בשוק כי חלה הרעה נוספת במצב המשק וקצב הצמיחה ממשיך להאט, עניין שמתבטא בירידה בביקושים ולכן גם בירידה במחירים. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הירידות המשמעותיות נרשמו במחירי הירקות -(7%), מחירי הספרים -(12%), שירות הסלולר (1.9%) והדלק (3%). מנגד, התייקרה ההלבשה ב-4.3%, וההנעלה ב-3.2%. כמו כן, שירותי הדיור בבעלות הדיירים עלו ב-0.1%.

חשוב לציין, כי ברמות מחירים כאלו אין לחצים אינפלציונים משמעותיים, עניין שמעניק לבנק ישראל את כל החופש ל"שחק" בשער הריבית ולתמוך בפעילות הריאלית במשק. עם זאת, כפי שציין הנגיד בעצמו, כעת המגבלה העיקרית, מבחינת פישר היא חוסר הוודאות הפיסקאלית שנמשכת ואף מעמיקה לאור חוסר ההחלטיות של ראש הממשלה ושר האוצר שעדיין לא הגישו תוכנית פיסקאלית מסודרת.

מדד חודש מאי, נזכיר, נותר גם הוא באופן מפתיע ללא שינוי - אז גם דווח כי האינפלציה השנתית (12 חודשים אחרונים) עומדת על 1.6%, מתחת לאמצע יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה. מתחילת השנה עלה המדד ב-1.3% (ינואר-מאי).

"מדד המחירים לחודש יוני צפוי לעלות בעשירית האחוז ביחס למדד חודש מאי. עלייה עונתית מתונה ביחס לשנים קודמות במחירי ההלבשה והנעלה של כ-5%-4% בשילוב עם עלייה עונתית במחירי הדיור בחודשי הקיץ בשיעור חודשי חזוי של מחצית האחוז יהוו את התורמים העיקרים לעליית המחירים במדד", כך העריך הבוקר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט.

"מנגד, יהיו אלו מחירי התקשורת ומחירי הפירות והירקות בשיעור של כ-4% וכן ירידה במחירי הדלקים בשיעור של כ-3% אשר מיתנו להערכתנו את עליית מדד המחירים לצרכן של חודש יוני. בעת הנוכחית, פוטנציאל ההפתעה במדדי המחירים הינו כלפי מטה", סיכם.

הירידה הצפויה בייצוא וכנראה שגם בביקושים מחזקת את הטענה שהמדד יישאר נמוך גם בחודשים הקרובים ולכן האינפלציה הנמוכה תומכת בתחילת התהליך של הורדת ריבית - באם המשבר הגלובלי ימשיך להחריף.

זאת, לאחר שבנק ישראל כבר החליט (פה אחד) להוריד את הריבית במשק לרמה של 2.25% ביולי, לאור החשש ההרעה בסביבת הכלכלית העולמית.