יצחק תשובה ישפר את הצעת הרכש לדלק אנרגיה

מניית החברה-הבת מגלמת כבר שיפור מסוים ביחס להצעת הרכש הנוכחית, הרביעית במספר, ונסחרת בפרמיה של כ-6% מעל המחיר המשתקף ממנה

הנחישות של יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, למחוק מהמסחר את החברה הבת דלק אנרגיה, צפויה להביא לשיפור בהצעתו לבעלי מניותיה. נציגי קבוצת דלק, המנוהלת על-ידי אסי ברטפלד, קיימו בשבועיים האחרונים פגישות עם נציגי המוסדיים המחזיקים במניות דלק אנרגיה , במטרה לשכנעם להיענות להצעת רכש החליפין. במסגרת ההצעה ימכרו בעלי המניות דלק אנרגיה את מניותיהם לקבוצת דלק, ויקבלו בתמורה יחידות השתתפות בשותפות הבנות אבנר ודלק קידוחים, וכן רכיב קטן של מזומן.

מפגישות אלה עלה, כך נודע ל"לגלובס", כי המוסדיים דורשים שיפור בהצעת הרכש כלפיהם, ודרישתם ככל הנראה תיענה על-ידי קבוצת דלק. כתוצאה מכך, כבר עכשיו נסחרות מניות דלק אנרגיה בפרמיה של כ-6% מעל המחיר המשתקף בהצעת הרכש ביחס לשווי השותפויות הבנות, כך שגם המשקיעים מעריכים כי שיפור בהצעה אכן יגיע.

בינתיים, ביום חמישי האריכה קבוצת דלק את מועד ההיענות להצעה ממחר ליום שני הבא, 23 ביולי, מבלי לשפר את ההצעה. הדחייה מהווה איתות לכך שהחברה הבינה, כי ההצעה (הרביעית במספר) לבעלי מניות דלק אנרגיה אינה אטרקטיבית עבורם, והם אינם מתכוונים להיענות לה. המחזיקים הגדולים במניות דלק אנרגיה, שיקבעו האם הצעת הרכש תיענה או לא, הם פסגות, הסתדרות המורים, הלמן אלדובי, כלל ומיטב.

היסטוריה ארוכה של הארכות

בתחילת חודש יולי, נזכיר, הגישה קבוצת דלק את הצעת רכש החליפין לבעלי המניות של דלק אנרגיה. אין זו הפעם הראשונה שבה קבוצת דלק מנסה לבצע הצעת רכש ולמחוק את מניות החברה מהמסחר. הפעם הקודמת הייתה בקיץ אשתקד: דלק הגישה הצעת רכש חליפין שלא כללה תמורה במזומן לבעלי מניות דלק אנרגיה, וזו הוארכה מאז לא פחות מ-6 פעמים עד מועד הקיבול הסופי.

באחת ההארכות דלק אף שיפרה את ההצעה לבעלי המניות, תוך שהיא מוסיפה יחידות השתתפות של דלק קידוחים ביחס שהיווה שיפור של כ-7% ביחס להצעה המקורית. בסופו של דבר, מתוך 20.1% המניות שביקשה קבוצת דלק לרכוש, רק נענו 7.1% להצעה, ולאלו בוצעה החלפת המניות ביחידות השתתפות של השותפויות הבנות. כעת מציעה דלק לרכוש את יתרת מניות הציבור, אשר נכון להיום מחזיק 12.36% מהון מניות החברה.

בתחילת החודש הציעה קבוצת דלק למוסדיים, על כל מניית דלק אנרגיה, 28 יה"ש של דלק קידוחים, 431 יה"ש של אבנר ו-70.4 שקל במזומן (6% מהיקף ההצעה). נכון לתחילת המסחר הבוקר הייתה שווה החבילה הנוכחית 1,234.58 שקל, כאשר מחיר מניית דלק אנרגיה עמד על 1,307.7 שקל - מחיר הגבוה כאמור ב-6% ביחס למחיר המשתקף בהצעה.

ההצעה הנוכחית, נציין, נמוכה מההצעה המשופרת מאשתקד, ששוויה כעת עומד על כ-1,333 שקל. כתוצאה מכך, ועדות האשראי של הגופים המוסדיים אשר התנגדו להצעה הקודמת, צפויים להתנגד לזו האחרונה.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אמר היום ל"גלובס", כי "גופים שדחו את ההצעה הקודמת, יתקשו לקבל את ההצעה הנוכחית". מהפגישות עם הנציגים המוסדיים עולה, כי השיפור בהצעת הרכש יגיע, כפי שהיה בהצעה הקודמת, באמצעות מתן יחידות השתתפות נוספות בשותפויות הבנות, ולא תוך הגדלת רכיב המזומן.

המטרה של קבוצת דלק בהצעת הרכש, היא לפשט את מבנה ההחזקה בקבוצה. זהו שלב ראשון בתהליך שבוחנת הקבוצה, ובמסגרתו יאוחדו שתי השותפויות, אבנר ודלק קידוחים, לחברה אחת, שייתכן שבעתיד תונפק בחו"ל.

מקבוצת דלק סירבו להגיב לידיעה.

בינתיים בדלק ישראל: זריקת עידוד מבית המשפט

האם חברות הדלק יוכלו לפתוח את החוזים שקושרים אותן לתקופות ארוכות עם בעלי תחנות הדלק, ולהפחית את דמי השכירות שהן משלמות להם בעקבות הורדת מרווח השיווק? על-פי פסיקה של בית המשפט המחוזי בחיפה שניתנה לפני 10 ימים, יכולות החברות להתעודד. השופט מנחם רניאל קיבל את הערעור שהגישה דלק ישראל, וביטל צו מניעה שקיבלה חברת נ.מצה, אשר דלק ישראל הפחיתה את דמי השכירות המשולמים לה.

דלק ישראל, המנוהלת על-ידי אבי בן-אסאייג, מפעילה היום 243 תחנות דלק, והיא משלמת שכירות לכ-40 בעלי תחנות מהן. חוזי השכירות שנחתמו עם בעלי התחנות הן לתקופות של מספר שנים, ומגיעים במקרים מסוימים גם ל-25 שנה. בעקבות הורדת מרווח השיווק על-ידי משרד האנרגיה באוגוסט אשתקד (אשר חלקו הוחזר בחודש שעבר), הפחיתה דלק את דמי השכירות לכל אחד מבעלי התחנות באופן דיפרנציאלי.

כך, דמי השכירות שמשלמת דלק ישראל לחברת נ.מצה, המפעילה תחנת דלק בחיפה, הופחתו בכ-20%, לרמה של כ-83 אלף שקל. נ.מצה ביקשה מבית משפט השלום צו זמני, אשר ימנע מדלק להפחית את דמי השכירות כלפיה, וזה התקבל על-ידי בית משפט השלום. בערעור למחוזי, כאמור, זכתה דלק - מה שאולי עשוי ללמד על הפסיקה הצפויה בתביעות נוספות שהוגשו על-ידי בעלי תחנות כנגד דלק ישראל וחברות דלק אחרות.