התגובות למדד: "מן הראוי להמשיך ולהוריד את הריבית"

לידר שוקי הון: "במבט קדימה צפויה עוד הורדת ריבית אחת לפחות עד סוף השנה" ■ יניב פגוט: "המתיחות בין הנגיד לממשלת ישראל היא סמן שלילי מדאיג המאפיל על חשיבות החלטת הריבית הקרובה"

בניגוד לציפיות ירד מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ב-0.3%, זאת לעומת ההערכה המוקדמת שהוא יוותר אפסי או יעלה לכל היותר בשיעור של 0.1%. להלן תגובות הכלכלנים על הנתון:

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "סביבת האינפלציה מתמתנת. בינתיים הלמ"ס כמעט ולא מדדה הוזלת מחירי הסלולר. צפויות הוזלות חדות יותר בחודשים הקרובים אשר יביאו למדדים נמוכים ואפילו שליליים. האינפלציה הנמוכה נובעת מהאטה בביקושים המקומיים, קיפאון בשכר, עלייה מתונה באבטלה וירידה במחירי הסחורות מתחילת השנה. לעומת זאת, סקר הדיור האחרון מצביע על עלייה במחירי הדיור בשיעור של 0.7% לאחר עלייה של 1.3% בסקר הקודם, אשר משקפת עלייה מחודשת בביקוש לרכישת דירות. כנראה שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בסוף החודש (אך לא ניתן לפסול הורדה) זאת לאחר הורדת ריבית לפני חודש. יחד עם זאת, במבט קדימה צפויה עוד הורדת ריבית אחת לפחות עד סוף השנה, זאת על רקע התמתנות בסביבה הגלובלית אשר כבר משפיעה על המשק הישראלי".

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "לאחר החזרה למדיניות מוניטארית מרחיבה (הפחתת ריבית) בחודש יולי, היה נדמה כי בנק ישראל ימתין מספר חודשים בסביבת הריבית החדשה עד להתבהרות מסויימת של ההשפעות ההתפתחויות האחרונות באירופה (שכללו בין היתר החלטה על מנגנון יציבות אירופאי). עם זאת, נראה כי עקב ירידה משמעותית בציפיות האינפלציה, עליה בשיעור האבטלה ובמיוחד מדיניותן המרחיבה של בנקים מרכזיים אחרים בעולם (בלטו הבנק המרכזי בדרוםפ קוריאה, אירופה וסין) גדל להערכתנו משמעותית הסיכוי להפחתת ריבית נוספת כבר באחת משתי החלטות הריבית הקרובות ולאחריהן אף הורדת ריבית נוספת כבר בתחילת שנה הבאה".

הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי: "המדד הנמוך לחודש יוני משקף היטב את המצב העסקי של המשק אשר מראה סימני חולשה ניכרים. ההפתעה במדד לא הייתה תוצאה של סעיף מסוים שירד פתאום בצורה חדה, אלא ההוזלות או אי התייקרות במחירים של מוצרים ושירותים רבים, החל מהלבשה והנעלה, ריהוט וציוד, ירקות ופירות ואחרים. אחרי פרסום המדד בנק ישראל ניצב בפני דילמה מאוד לא פשוטה. מצד אחד, האינפלציה במשק נמצאת במגמת ירידה, הקצב שלה מתחיל להתקרב לגבול התחתון של יעד האינפלציה ומזמין הורדת ריבית. מנגד, מחירי הדירות בבעלות שוב מתחילים להמריא ובנק ישראל לא רוצה לדרבן אותם על ידי הורדות ריבית. בנוסף, איך יוכל בנק ישראל להוריד את הריבית אחרי שהצהיר כי לא יעשה זאת אם הממשלה לא תבצע קיצוצים בתקציב ותעלה מסים, מה שעדיין לא קרה לשביעות רצונו של בנק ישראל".

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט: "יתכן כי התחממות מחודשת בשוק הדיור למגורים נוכח ירידת הריביות במשק וכן התגברות המחאה החברתית תביא להאטה בקצב עליית מחירי הנדל"ן. ירידת מחירי האנרגיה והתקשורת ויציבות במחירי המזון הוכיחו לכל מי שהטיל ספק בכך כי נכון לקיץ 2012 אין לחצים אינפלציוניים במדינת ישראל. השפן האינפלציוני היחידי אשר ניתן לראות מציץ מעבר לפינה הינו העלאת מע"מ של הממשלה, זאת בניגוד להתחייבויות של ראש הממשלה שלא להעלות מיסים. העלאת מע"מ שכזו תביא לתוספת אינפלציה חד פעמית של מחצית האחוז. הנחת העבודה שלנו היא שהמשבר באירופה יחריף ושמכאן ייגזר תהליך הורדת הריבית במשק, אולם המתיחות בין הנגיד לממשלת ישראל היא סמן שלילי מדאיג המאפיל על חשיבות החלטת הריבית הקרובה".

מנכ"ל קבוצת פריקו, יוסי פריימן: "הירידה במדד המחירים לצרכן מבטאת נכונה את ההאטה בפעילות המקומית, זאת כתוצאה מהמשבר הגלובאלי והשפעת המחאה החברתית. הלחץ הגובר מצד תנועת המחאה להורדות מחירים עושה את שלו, מה שהניע חברות רבות לספק סחורה תוך הורדת מחיר, גם במחיר של פגיעה בשורת הרווח. עם זאת, העלייה החדה שנרשמה במחירי חומרי הגלם לצד היחלשות השקל אל מול הדולר, עשויים למתן בחודשים הבאים את פוטנציאל המשך שחיקת המדדים". לדברי פריימן, "במידה וגם המדד הבא יהיה שלילי הדבר יעודד את בנק ישראל לפעול להורדת ריבית נוספת כבר בטווח הקצר".

נשיא להב, עו"ד יהודה טלמון: "לאור האינפלציה הנמוכה, אני קורא לנגיד בנק ישראל שימשיך במדיניותו להורדת הריבית. אמנם הצעד האחרון של נגיד בנק ישראל היה בכיוון הנכון, אך מן הראוי להמשיך ולהוריד את הריבית, כדי למנוע האטה במשק".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס: "בשבועות האחרונים אנו עדים לעדכון תחזיות של חלק גדול מהחזאים כלפי מטה וכפי הנראה הציפיות ימשיכו לרדת. למרות שחודש יוני מאופיין בעונתיות יתרה, כמעט כל הסעיפים במדד יצאו מתחת לעונתיות מה שמלמד על האטה במשק שמגיעה לביקושים. אפילו סעיף דיור בבעלות (חוזי שכירות מתחדשים) עלה ב-0.1% בלבד החודש, נמוך משמעותית מהעונתיות בשנים האחרונות (חודש שני ברציפות) וזאת למרות שעדיין לא נרשמת ירידה במחירי הדירות. מחירי תקשורת ירדו ב-1.2% בלבד מה שמשאיר עוד הרבה מקום להמשך ירידה. פישר ימשיך להוריד את הריבית בחודשים הקרובים, ההאטה מטרידה וגם הרף התחתון של האינפלציה עשוי להיחצות. למרות המהלך החזק של האג"ח הממשלתי בשבועות האחרונים נראה כי המגמה עשויה להימשך בשבועות הקרובים".

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף: "מדד חודש יוני מלמד על קיומה של רמת אינפלציה סבירה במשק הישראלי. ההאטה העולמית, הנסיגה ברמת הפעילות במשק, הירידה במחירי הדלקים והסחורות, היעדר לחצי שכר, הרפיון בשוק העבודה והתכנסות הצפיות האינפלציוניות לתוך מרכז יעד האינפלציה יאפשרו המשך קיומה של סביבת אינפלציה נמוכה במשק בחודשים הקרובים. לפיכך יש לנצל את התנאים שנוצרו ולהמשיך בהורדת שיעור הריבית במשק, החודש".