ההיי-טק הישראלי: שפל של עשור בהשקעות חדשות בסטארט-אפים

IVC: השקעות ההון סיכון בחברות היי-טק ישראליות הסתכמו ב-453 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2011, ושל 6% לעומת הרבעון הראשון ■ ב-IVC מזהירים: "צופים ירידה נוספת בהשקעות הון סיכון בהמשך השנה"

שני סקרים שפורסמו היום, מספקים נתונים על מצב ההון סיכון. מסקר שערכה IVC עולה שהשקעות ההון סיכון בחברות היי-טק ישראליות הסתכמו ב-453 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2011, ושל 6% לעומת הרבעון הראשון של השנה.

ברבעון השני, מציינים ב-IVC, הקרנות הישראליות השקיעו 106 מיליון דולר, 23% מכלל ההשקעות ברבעון, נמוך יחסית ל-25% ברבעון הקודם ו-28% אשתקד. הסכום משקף ירידה של 11% מהסכום שהושקע על-ידי קרנות מקומיות ברבעון הקודם וירידה של 34% מההשקעות ברבעון השני אשתקד.

כמו כן, לאחר חמישה רבעונים בהם ניכרה התאוששות בהשקעות ראשונות שנעשות בחברות, ירד שיעור ההשקעות האלו ל-18% מסך ההשקעות ברבעון, השיעור הרבעוני הנמוך ביותר בעשור האחרון. המשמעות היא שהקרנות כמעט לא ביצעו השקעות חדשות. ב-IVC מאמינים שזו עדיין לא התחתית. לדברי קובי שימנה, מנכ"ל IVC : "לאור התמשכות הקשיים בגיוס הון לקרנות חדשות אנו צופים ירידה נוספת בהשקעות הון סיכון גם בהמשך השנה".

440 גופים בעולם

סקר קרנות ההון סיכון העולמי שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בשיתוף עם איגודי קרנות ההון סיכון ברחבי העולם, מוצא שמיקומה של ישראל מבחינת האטרקטיביות ואמון המשקיעים בעולם הוא גבוה יחסית, במקום הרביעי לאחר ארה"ב, ברזיל וסין.

הסקר הקיף 440 גופים בתחום ההשקעות בעולם, כ-70% מהם מחוץ לארה"ב, ביניהם 13 גופים ישראלים, ורובו מבוסס על קרנות הון סיכון. מבחינת האמון בביצועים של השוק הישראלי, מקבלת ישראל ניקוד ממוצע של 3.37 נקודות מתוך חמש. כפי שניכר ברוב המדינות האחרות, המשקיעים שהובילו את האמון בישראל, הן הקרנות המקומיות. בנטרול הבעת האמון המקומית, מסיקים בדלויט, האמון בישראל מקבל ביטוי מכובד יותר וישראל מטפסת למקום השלישי לצד סין.

האמון של הקרנות האמריקניות בשוק הישראלי הוא ברמה בינונית, של 3.24 מתוך חמש. עם זאת, הנתון עדיין גבוה יחסית לאמון שרוחשים המשקיעים האמריקנים כלפי הודו, מדינות מרכז אירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה ויפן. משקיעים אחרים שמגלים בסקר אמון גבוה בישראל מגיעים מברזיל והולנד.

לדברי רו"ח יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר: "עבור השחקנים בתעשיית ההון סיכון הגלובלית, ישראל נתפסת כמקום אטרקטיבי להשקעות, אך עדיין ישנו קושי לא מבוטל לתרגם את התדמית הזוהרת לגיוסי המשך של קרנות הון סיכון רבות".

לצד האמון המתבקש בהשקעות שמבוצעות בשוק הישראלי, מגלים המשקיעים הישראלים אמון רב בהשקעות בארה"ב וסין - בהן המשקיעים הישראלים ממוקמים ראשונים ברמת האמון, אף לפני המשקיעים שמגיעים ממדינות אלו בעצמם. האנקדוטה הזו אינה ייחודית לישראל, אם כי בולטת משמעותית לגבי ההון סיכון המקומי. המשקיעים הישראלים, עולה מהסקר, מאמינים מאוד בהשקעות מחוץ לשוק הישראלי בשנה הקרובה. הניקוד של הקרנות הישראליות הוא 3.4 בנושא זה, מקום שלישי לאחר גרמניה ויפן.

מבחינת גיוס משקיעים לקרנות, מאמינים המשקיעים הישראלים באופן בסיסי כי ניתן לגייס כספים גם משותפים מוגבלים בישראל. זאת, למרות שבמשך העשור האחרון שני הצדדים - המוסדיים המקומיים וההון סיכון הישראלי - כמעט ואין השקעות מקומיות בהון סיכון הישראלי. שיעור האמון ביכולת לגייס קרנות ממשקיעים מקומיים בישראל עומדת על 2.8, אומנם נמוך משמעותית יחסית לרמת האמון בגיוס כספים ממשקיעים חיצוניים, שעומדת על 3.6 מתוך חמש, אך עדיין גבוהה יחסית לממוצע העולמי שהסתכם ב-2.61 מתוך חמש.

הענן במקום הראשון

הסקר גם מתייחס לסקטורים שבהם רואים המשקיעים פוטנציאל גבוה יחסית. במקום הראשון מדורג מחשוב הענן, שבו באים לידי ביטוי חלק גדול מהשינויים שמתרחשים היום במערכות המידע, עם 3.92 מתוך חמש. במקום השני תוכנה והשלישי ניו-מדיה ורשתות חברתיות. במקום האחרון ממוקם סגמנט ההשקעות בשבבים, עם 2.52 מתוך חמש.

בדרוג שמספקים המשקיעים המקומיים, ממוקם סקטור המוליכים למחצה במיקום גבוה, עם 3.08 מתוך חמש, שני לאחר ברזיל. תחומים שבהם נותנים המשקיעים אמון גבוה יותר אפשר למצוא את תחום התוכנה, ואף את סגמנט הניו-מדיה והרשתות החברתיות, בו האמון כלפי ישראל גבוה יותר מאשר כלפי מקומות אחרים בעולם עם 4.08 מתוך חמש.

השקעות ראשונות
 השקעות ראשונות

באיזו מדינה
 באיזו מדינה