"השווקים בעולם בדפרסיה, עכשיו זה הזמן לנצל הזדמנויות"

אושרי אבטן מתמיר פישמן מאמין כי חברות באירופה מתומחרות בחסר, וממליץ להקטין חשיפה לנדל"ן למגורים בישראל

השווקים ברחבי העולם ממשיכים להתאפיין בתנודתיות, וחוסר הוודאות לגבי עתיד הכלכלה העולמית מעיב על המסחר. "אנחנו נמצאים בצומת דרכים. התרחיש האופטימי הוא יציאה מהמשבר שהחל בשנת 2008 ותהליך שיקום והבראת הכלכלה העולמית; התרחיש הפסימי הוא שאנו בפתחו של משבר חמור אף יותר". כך אומר אושרי אבטן, מנהל השקעות אג"ח בתמיר פישמן גמל.

"הבעיה היא שקשה לנבא לאיזה כיוון אנו פונים", הוא מוסיף. לדבריו, אחד הפתרונות למניעת התגברות המשבר והורדת הלחץ על השווקים בטווח הקצר הוא אספקת נזילות בדרכים שונות. "נכון, השווקים מבצעים תיקון מעלה, אך מפעם לפעם האפקט מתקצר", הוא אומר.

אבטן טוען כי השווקים נכנסים לדפרסיה, ולכן הוא סבור כי על המשקיעים לטווח הבינוני והארוך לנצל הזדמנויות בחברות איכותיות ותזרימיות שנפגעו מהסנטימנט השלילי. על סמך הנחה זו, הוא מקצה 28% מתיק ההשקעות שלו לטובת האפיק המנייתי, כ-60% מתוכם לטובת השוק המקומי.

החשיפה לחו"ל הכרחית

"השינויים הרגולטורים והמחאה החברתית הביאו לפגיעה בסקטורים רבים", הוא אומר, "ענף התקשורת למשל ספג מכה כזו, אולם נראה כי כמה מהחברות בו כבר מתומחרות בחסר. גם סקטור הבנקים נסחר במכפילי הון נמוכים מאוד ביחס לרמות היסטוריות".

מבין המניות המומלצות שלו נזכיר את חברת הטכנולוגיה אורמת ואת בנק אגוד, שמתחילת השנה הוסיפו 2% ו-3.2% בהתאמה, ואת בית ההשקעות דש איפקס, שאיבד מאז 2.8%.

"כניסת קרן פימי לאורמת מגלמת הבעת אמון", אומר אבטן, "אגוד נסחר במכפיל 0.4 על ההון, וסביר כי השליטה בבנק תימכר בקרוב לאור רכישת השליטה של שלמה אליהו במגדל והדרישה הרגולטורית לאיסור החזקות צולבות. טרם המיזוג עם מיטב, דש אייפקס תשלם דיבידנד של 6 שקלים המגלם תשואת דיבידנד של כ-40%". במקביל, הוא ממליץ להקטין חשיפה לסקטור הנדל"ן למגורים בישראל ולסקטור האגרו-כימיה.

אבטן מקצה 40% מהאפיק המנייתי לטובת מניות מעבר לים. "החשיפה לחו"ל הכרחית, בעיקר לצורך פיזור התיק וניהול הסיכונים. בשוקי חו"ל יש הזדמנויות רבות בחברות איכותיות שמתומחרות בחסר, במיוחד בשוק האירופי", הוא אומר. אבטן מזכיר את קרן הריט NSI, "שמחלקת דיבידנד קבוע המגלם תשואה של 14% לשנה", וכן את חברת הצמיגים מישלין, שלדבריו ספגה ירידות חדות נוכח הסנטימנט השלילי בשוק האירופי. עוד הוא מוסיף כי בארה"ב רמות המכפילים נראות סבירות ביחס לרמות היסטוריות, וכי הוא אינו צופה שינוי מגמה חד. בהתאם, הוא מציע להשקיע בחברות גדולות (Large Cap), שנהנות מתזרימי מזומנים גדולים ושיעורי רווחיות חזקים.

אבטן מתכוון ביו השאר למניותיהן של חברות הטכנולוגיה סי-גייט ו-NVIDIA וחברות הפארמה באייר וסאנופי, "שיתנהגו בצורה טובה גם בעתות משבר", לדבריו.

יכולת ניתוח החוב בישראל טובה יותר

בדומה ליתר תיקי ההשקעות המומלצים במדור זה, אבטן מקצה את הנתח הגדול ביותר (40%) לטובת אפיק אג"ח הקונצרניות, תוך מתן עדיפות לשוק המקומי - 30% לטובת האפיק הצמוד, 5% לטובת האפיק השקלי ו-5% לטובת אג"ח בחו"ל.

"שיעורי הריביות בארץ גבוהים יותר מאלה הניתנים במדינות המפותחות בחו"ל", הוא אומר, "בנוסף, קיימת יכולת ניתוח חוב טובה יותר בשוק המקומי, וישנן הזדמנויות טובות יותר לרווחי הון בשוק המקומי".

עם זאת, אבטן מציע לבחון ולהעריך את יכולת שירות החוב ואת מצבה הפיננסי של כל חברה. הוא ממליץ בין היתר על אג"ח של חברת לוחות החשמל והבקרה אפקון ב', הנסחרות בתשואה של 6.9% (שקלי); אג"ח פטרוכימיים ד', שלהן שיעבוד על מניות החברה האם בזן ביחס שווי בטוחה לחוב של כ-115% ונסחרות בתשואה של 7.6%; ואג"ח של החברה האם של בזק, בי קומיונקיישן א', שהן אג"ח במח"מ קצר של 2 הנסחרות בתשואה של 7.2%.

"על אף שיחסי כיסוי החוב (LTV - חוב לנכסים) עלה לאזור ה-100% נוכח הירידות החדות של מניית בזק, נראה כי התשואה הגלומה מפצה על הסיכון. לחברה מקורות לשירות החוב בשנתיים הקרובות".

25% נוספים מהתיק מקצה אבטן לטובת אג"ח ממשלתיות, ומהם 20% לטובת האפיק הצמוד ו-5% לטובת האפיק השקלי.

"יש פרמטרים רבים המשפיעים על השינויים במחירי אג"ח הממשלתיות - התשואות והריביות בעולם, פערי ריביות בין ישראל לארה"ב, פרמיית סיכון המדינה, שוק ה-IRS, גירעונות, והחוב הממשלתי. אנו ממליצים לשבת במח"מ בינוני באפיק זה". את היתרה מקצה אבטן לטובת זהב (5%) ומק"מ (2%).

עיקרי ההמלצות

28% מהתיק - חשיפה למניות, כ-60% לטובת השוק המקומי, בדגש על תקשורת ובנקים

חשיפה לחו"ל, ובעיקר למניות Large Cap אמריקניות, והזדמנויות באירופה

40% לטובת אג"ח קונצרניות, תוך מתן עדיפות לשוק המקומי

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההשקעות המומלצות
 ההשקעות המומלצות

תיק ההשקעות
 תיק ההשקעות