בנה"פ ילווה 200 מיליון אירו למשרד הביטחון

המימון - לשם לרכישת 30 מטוסי אימון איטלקיים ■ העיסקה נאמדת במיליארד אירו ■ 400 מיליון אירו נוספים יגיעו ממלווים זרים, בראשם הבנק הגדול ביותר באיטליה וקרן הפנסיה הגדולה במדינה

בנק הפועלים ילווה למשרד הביטחון 200 מיליון אירו במסגרת העיסקה לרכישת 30 מטוסי אימון איטלקיים, כך נודע ל"גלובס". מדובר בעיסקה לרכישת מטוסי אימון והדרכה מחברת אירמאקי האיטלקית בתמורה למיליארד אירו. בבנק הפועלים סירבו להגיב לידיעה.

גורמים ביטחוניים שמקורבים לנושא אישרו כי בנק הפועלים והבנק האיטלקי מעורבים במימון רכש המטוסים, וציינו כי בעיסקה המתהווה מעורבים גופי מימון נוספים.

לפי הערכות, מימון העיסקה יתבצע במבנה הבא: משרד הביטחון יעמיד הון עצמי של 400 מיליון אירו, ו-600 מיליון דולר נוספים באמצעות קונסורציום: 400 מיליון אירו ממספר מלווים זרים בראשם בנק אוניקרדיטו, הבנק הגדול ביותר באיטליה, וקרן הפנסיה הגדולה של איטליה, CASA. יתרת הסכום, 200 מיליון אירו, יגיע כאמור מבנק הפועלים.

התשלומים לא יועברו מיד עם השלמת העיסקה, אלא בהתאם להסכם בין משרד הביטחון ומשרד ההגנה האיטלקי. ההלוואות יינתנו לתקופה של 20 שנה ובריבית שנתית שתעמוד סביב 5%. חתימת ההסכם צפויה במהלך השבועיים הקרובים במעמד שר הביטחון, אהוד ברק, ושר ההגנה האיטלקי.

בתוך כך, ועדת הכספים אישרה היום (ג') למשרד האוצר לתת "הרשאה להתחייב" למשרד הביטחון על סכום של 6.3 מיליארד שקל, זאת כדי לקדם את עסקת הרכש של מטוסי האימון האיטלקיים שישמשו להכשרת פרחי הטייס במגמת הקרב של חיל האוויר. העובדה כי בנק הפועלים מעמיד למשרד הביטחון אשראי איננה טריוויאלית, שכן לרוב משרדים ממשלתיים לא מסתייעים במערכת הבנקאית לצורך מימון עסקאות. כמו כן, ככל הידוע, לא התבצע בעבר רכש ביטחוני במימון של הסקטור פרטי.

ניסיון להוזיל את העלויות

בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, הוא הבנק העסקי הגדול בישראל עם היקף אשראי עסקי של 127 מיליארד שקל.

נטילת המימון החיצוני נעשית על רקע העובדה שהמטוסים יוחזקו בפועל ע"י חברה ייעודית - התאגיד "תור" - שהקימו אלביט מערכות והתעשייה האווירית לקראת מטרה זו ובראשו (תא"ל) אילן הראל. עם רכש המטוסים והגעתם לארץ, "תור" תתחזק אותם, תנהל מלאי של חלפים, תקים מערך של מדמי טיסה (סימולטורים), תנהל אותו ותמכור לחיל האוויר שעות טיסה.

משרד הביטחון העדיף לגשת להסדר זה בניסיון להוזיל עלויות של תחזוקת הטייסת החדשה.המשרד, בחר במטוס האיטלקי לפני מספר חודשים, ומאז בחן את האופן שבו יעשה המימון. לפי המתווה שגובש, החברה האיטלקית תיקח בעצמה הלוואות למימון הייצור של המטוסים, ומשרד הביטחון יפרוס את התשלומים שיועברו לה על פני מספר רב של שנים.

גורמים ביטחוניים נימקו באחרונה את ההחלטה להעדיף את הצעת האיטלקים, בהתחייבות מפורשת מצדם לרכש של לוויין צבאי ומטוסי ביון מהתעשייה האווירית.