יום הדין של אסד? מקורביו נהרגו, המורדים מתקרבים

(עדכון) - המפגעים - ככל הנראה שומרי הראש של אסד ■ צבא סוריה מגיב בירי ממסוקים ■ פיצוצים נוספים נשמעו בדמשק ■ נסראללה ינאם הערב

המורדים מתקרבים לבשאר אסד: פיצוץ עז נשמע היום (ד') בדמשק בירת סוריה ולפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מדובר במחבל מתאבד שהתפוצץ בזמן ישיבת שרי הקבינט של ממשלת סוריה במטה המועצה לביטחון לאומי. בכירים נוספים במשטר הסורי נפצעו ונהרגו בפיצוץ. צבא סוריה החופשית נטל אחריות לפיגוע ולפי דיווח ברשת NBC, המפגעים היו שומרים במעגל הפנימי של בשאר אסד. בערב צפוי לנאום מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ויתייחס לקרבות בדמשק.

שר ההגנה הסורי דאוד עבדאללה ראג'יחה / צילום: רויטרס
 שר ההגנה הסורי דאוד עבדאללה ראג'יחה / צילום: רויטרס

שר הביטחון של סוריה שנהרג היום

הטלוויזיה הסורית מדווחת ששר ההגנה - דאוד רג'חה - נהרג בפיצוץ. גם רשתות אל-ג'זירה, אל-ערבייה ורויטרס פרסמו דיווחים דומים. אסיף שווקאת, גיסו של אסד שמכהן כסגן שר הביטחון, נהרג. גם מוחמד שעאר, שר הפנים של סוריה, נהרג. בסוריה לא חיכו הרבה זמן וכבר מינו שר ביטחון חדש. רשתות התקשורת הזרות מדווחות על קרבות עזים לא רחוק ממבצרו של אסד.

המורדים בסוריה מתקרבים למבצרו של בשאר אסד בדמשק ובימים האחרונים הוחרפה הלחימה. לפי דיווחים והערכות שונות - כולל של שגריר סוריה בבגדד שערק, ייתכן כי אסד ישתמש בנשק כימי וביולוגי כלפי עמו אם ירגיש שהוא נמצא "עם הגב אל הקיר". סורים מצייצים בטוויטר כי מסוקים של צבא סוריה יורים מהאוויר.

אחד מגדודי צבא סוריה החופשי טוען שאנשי הצבא של אסד נסוגו מאחת השכונות במרכז הביר דמשק, שכונת אל-מיידאן, מדובר בשכונה יחסית קרובה לארמון הנשיאותי שבו שוכן אסד. הגדוד טוען שחייליו של אסד ברחו מהמקום והשאירו אחריהם את כלי הרכב הצבאיים.

בתוך כך, רשת הטליוויזיה אל-ג'זירה וסוכונות הידיעות "רויטרס" מדווחות על 5 פיצוצים בתוך בסיס צבאי ששייך לדיביזיה הרביעית של צבא סוריה תחת פיקודו של אחיו של הנשיא הסורי, אולם שר התקשורת הסורי הכחיש את הדיווחים הללו. לאחר מכן אישרה הטלוויזיה הסורית את מותו של הגנרל חסן טורקמני, לשעבר שר ההגנה.

לפי דיווח בעיתון "גרדיאן" הבריטי, שרים ובכירים שנכחו בישיבת הקבינט הועברו לבית החולים "שאמי" בדמשק, והצבא מכתר את האזור כדי למנוע מהמורדים לנסות להשתלט על בית החולים.

מהומות הפגנות בסוריה / צלם: רויטרס
 מהומות הפגנות בסוריה / צלם: רויטרס

בינתיים, ה-BBC מדווח כי האו"ם ומדינות המערב ממשיכים לתור אחר פתרונות דיפלומטיים למצב בסוריה. שליח האו"ם קופי אנאן יבקר בסוריה וייפגש עם ולדימיר פוטין, התומך באסד. במקביל, מדינות המערב מתכוונות להציב אולטימטום לאסד; לפי טיוטת הצעתן, אסד יתבקש להסיג את הכוחות המזוינים של צבא סוריה מהערים, אחרת יוחרפו הסנקציות במועצת הביטחון של האו"ם.

הגיס של בשאר אסד / צלם: צלם: רויטרס
 הגיס של בשאר אסד / צלם: צלם: רויטרס

גיסו של אסד שנהרג היום