האירו בשפל של שנתיים; ספרד: לא נצא מהמיתון ב-2013

שר התקציב של ספרד כינס מסיבת עיתונאים והנמיך את תחזית הצמיחה לשנה הבאה ול-2014 ■ מחוז ולנסיה קורס וביקש סיוע מהממשל ■ הבנק המרכזי האירופי ליוון: לא מקבלים את האג"ח שלכם כביטחונות לעת עתה

האירו מידרדר היום (ו') לשפל של שנתיים מול הדולר, שפל של 11 שנים מול הין היפני ושפל שלא נראה שנים רבות מול הדולר האוסטרלי, בשל החרפת משבר החוב באירופה. ספרד הודיעה היום שלא תצא מהמיתון בו היא שרויה גם בשנה הבאה, מחוז ולנסיה בספרד קרס וביקש סיוע מיוחד מהממשל המרכזי, והבנק המרכזי האירופי הודיע ליוון שלא יקבל אג"ח ממשלתיות יווניות כביטחונות לעת עתה.

האירו נפל כ-1% לרמה של 1.22 דולרים לאחר שבשפל היומי נגע ב-1.214 דולרים. מדובר ברמה הנמוכה ביותר של המטבע האירופי מאז יוני 2010. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ספרד זינקה היום ביותר מ-3% לרמה של 7.22%, רמה שנחשבת לקשה מאוד עבור ספרד. כל עוד תשואות האג"ח ל-10 שנים נסחרות מעל 7%, ספרד תתקשה למחזר חוב וגוברים הסיכויים שהיא תזדקק לסיוע נוסף. בורסת ספרד נפלה היום ביותר מ-5%.

מוקדם יותר היום אישרו שרי האוצר של גוש האירו את חבילת הסיוע בסך של עד 100 מיליארד אירו לבנקים בספרד, דבר שלא הרגיע את השווקים. מחוז ולנסיה ביקש סיוע מיוחד מהממשל המרכזי, לאחר שהממשל הודיע בשבוע שעבר כי יעניק סיוע בסך של עד 18 מיליארד אירו למחוזות שונים עד סוף השנה.

שר התקציב של ספרד הודיע היום במסיבת עיתונאים כי הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה ככל הנראה תתכווץ ב-0.5% נוספים בשנה הבאה. התחזית הקודמת הייתה לצמיחה של 0.2% ב-2013.

"אנחנו מתמודדים עם מצב קשה מאוד", אמר שר התקציב הספרדי כריסטובל מונטורו. הוא ציין גם שתקרת ההוצאה של ממשלת ספרד - ללא ההוצאות על תשלומי ריבית בגין חובות המדינה - תעמוד בשנה הבאה על 73.3 מיליארד אירו, כלומר 6.6% פחות מהתקרה המתוכננת השנה.

צעדי הצנע בהם נקטה ספרד במטרה לצמצם את הגירעון שלה מעמיקים את המיתון במדינה. המטרה של ספרד היא להקטין את הגירעון לרמה של 2.8% מהתוצר עד שנת 2014, לעומת 8.9% בשנה שעברה. אגב, תחזית הצמיחה אותה צופה ספרד ב-2014 הונמכה גם כן היום לרמה של 1.2% מ-1.4% בתחזית הקודמת. השנה אמור המשק הספרדי להתכווץ ב-1.5%.