"אין לאן לברוח: הכלכלה במצבה הגרוע ביותר מאז 2009"

כך זועק מאמר מערכת שפורסם היום בסוכנות AP ■ "אין לאן לברוח, כלכלות העולם לא היו מעולם כה קשורות זו לזו - מה שאומר שכאשר מדינה אחת נחלשת, גם אחרות סובלות מכך"

"הכלכלה העולמית במצבה הגרוע ביותר מאז 2009", כך זועק מאמר מערכת שפורסם היום (ב') בסוכנות AP, על רקע ההרעה במשבר החוב באירופה, וההאטה המתגברת בארה"ב ובסין.

ב-AP מציינים כי 6 מתוך 17 מדינות גוש האירו כבר נמצאות במיתון, כלכלת ארה"ב "מקרטעת" שוב, וכי "הכוכבים של הכלכלה העולמית" - סין, הודו וברזיל - לא נמצאות בפוזיציה לסייע לסנטימנט. "גם הן נמצאות בהאטה, כמו כל העולם", נכתב.

"אין לאן לברוח", לשון המאמר. "כלכלות העולם לא היו מעולם כה קשורות זו לזו - מה שאומר שכאשר מדינה אחת נחלשת, גם אחרות סובלות מכך. זו הסיבה שההאטה באירופה פוגעת בסין, ואז מפעלים בסין קונים פחות מוצרים מברזיל - למשל".

כתוצאה מההאטה בכלכלה העולמית, מציינים ב-AP, קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה העולמית - כשהיא צופה את קצב הצמיחה האיטי ביותר מאז התכווצה כלכלת העולם בכ-0.6% בשנת 2009.

"בינתיים, מאטים רואים מיתון גלובלי עמוק", מציינים ב-AP, אולם מסכמים כי בנקים מרכזיים בסין, בריטניה, ברזיל, דרום קוריאה ואירופה הורידו את הריבית המרכזיות במטרה להמריץ מעט את האשראי בשווקים. גם המנהיגים באירופה החלו להתמקד באישוש הצמיחה, ולא רק בהקטנת החובות והגירעונות הממשלתיים. זאת, יחד עם התאמות שביצע הממשל בסיני כדי למנוע את ההאטה "המהירה מדי" במדינה.

"אולם, נראה שמנהיגי אירופה לא פועלים מספיק מהר, ועלויות הגיוס של איטליה וספרד רק ממשיכות לעלות", מסכמים ב-AP. "הפגיעה הגלובלית של משבר החוב באירופה צפויה להימשך. מחירי המניות בארה"ב ובמדינות אחרות יורדים, מכירות החברות הגלובליות צונחות".

"בעולם המחובר בו אנו חיים כיום, אף אחד לא יכול להרשות לעצמו להסתכל רק על מה שקורה בין הגבולות של המדינה שלו", סיכמה את הדברים קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד. "המשבר לא מכיר בגבולות, הוא דופק על דלתות מדינות כל העולם".