גיוס ענק בביומד: כיאזמה גייסה 38 מיליון דולר

כיאזמה מפתחת תרופה למחלת הענקות שתחדיר לגוף חומר בבליעה ולא בזריקות ■ זהו הגיוס הגבוה ביותר בתחום מדעי החיים מאז 2010

חברת כיאזמה, שמפתחת חלופות בבליעה לתרופות מוזרקות, השלימה גיוס של 38 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". המהלך הזה הופך את כיאזמה לשיאנית הגיוסים המקומית מקרנות הון סיכון בשנים האחרונות. הגיוס של כיאזמה מתבצע כשנה בלבד לאחר שהחברה סיימה סבב גיוס של 21 מיליון דולר. מאז הקמתה ועד היום גייסה כיאזמה כ-91 מיליון דולר.

את הסבב הנוכחי תוביל קרן Abingworth לצד המשקיעים הקיימים - 7MedhealthVentures, MPM, Arch Ventures ו -F3.

כיאזמה נמצאת בשלב האחרון של הניסויים הקליניים בתרופה שלה לטיפול באקרומלגיה - מחלת "ענקים" שנגרמת בשל עודף הורמון גדילה. החולים במחלה גדלים לגבהים יוצאי דופן אך הצמיחה מלווה במגוון בעיות בריאותיות. הניסוי אמור להסתיים באמצע 2013.

שינוי בטכנולוגיה ובמודל העסקי

כיאזמה עברה דרך לא פשוטה. אחרי גיוס ענק ב-2006, בהיקף של 44 מיליון דולר, החברה לא הצליחה בשלב הסקייל אפ - העברת המוצר מהצלחות במעבדה לייצור בסדר גודל מסחרי. בעקבות הכישלון קיבלה החברה רק חלק מהסכום ונאלצה לעבור ארגון מחדש.

במסגרת התהליך הצטרף לחברה פרדריק פרייס, ששימש בשורה של תפקידים בכירים בתעשיית הביומד ואף כיהן כיו"ר אומריקס וכמנכ"ל חברת BioMarin. פרייס, יחד עם ד"ר רוני ממלוק, ממציאת הטכנולוגיה וסמנכ"ל התפעול, ערכו שינויים יסודיים בטכנולוגיה ובמודל העסקי.

כיאזמה פיתחה שיטה להחדרת תרופות דרך המעי. מדובר בתרופות שאינן עוברות היטב למחזור הדם כשהן ניתנות דרך הפה ויש להזריק אותן. הטכנולוגיה של החברה היא מעטפת שמגינה על המולקולה מפני פירוק במערכת העיכול ובו זמנית פועלת על דפנות המעי כך שייפתחו בהם סדקים זעירים שיאפשרו מעבר של התרופה למחזור הדם. למוצר כזה יישומים אפשריים רבים.

התרופה הקיימת למחלה זו ניתנת כל חודש בזריקה לשריר. החומר צמיגי מאוד ולכן המחט עבה וההזרקה עצמה כואבת, נמשכת דקות ארוכות ומותירה את אזור הזריקה נפוח וכואב למשך ימים. הזרקה כזו מתבצעת רק בבית החולים. תרופה בכדור במתן יומיומי, אם אכן תתגלה כאפקטיבית, יכולה לשחרר את החולה מתהליך ההזרקה הקשה ומן התלות בבית החולים.

החומר הפעיל בתרופה כבר מוכר לרשויות, ולכן נכנסה כיאזמה ישירות מניסוי שלב I (בטיחות) לשלב III של הניסויים הקליניים (ניסוי יעילות אחרון לפני שיווק) מבלי לעבור דרך ניסוי יעילות ראשוני (שלב II). כך, חסכה זמן רב, אך תוצאות ניסוי שלב III, יהיו הפעם הראשונה שבה ניתן יהיה להתרשם באמת מיעילות המוצר בבני אדם. "כבר ידוע שהתרופה עובדת", אומר פרייס. "אם היא תיכנס בשיטה שלנו למחזור הדם, אז יש לנו מוצר".

שוק האקרומגליה מוערך ב-500 מיליון דולר. לכיאזמה יש מעמד של תרופת יתום, שמגן על החברה למשך 7 שנים ממוצרים בטכנולוגיה דומה, גם אם יפוגו הפטנטים שלה, וכן מקצרת את התהליכים הרגולטוריים. המוצר מתאים גם להתוויה של גידולים נוירואנדוקריניים, שוק שכיאזמה מעריכה ב-600 מיליון דולר.

- יש לכם תחרות בתחום?

פרייס: "הייתה חברה אחרת בשם endo שפיתחה שתל שהיה אמור לשחרר את החומר בתוך גוף החולה במשך שישה חודשים. אולם, המוצר ננטש מסיבות רגולטוריות. הרשויות דרשו מסלול ארוך להוכחת המוצר".

"חברה מאוד מקצועית"

לכיאזמה יש מוצר נוסף לתחום הכליות, אך היא אינה חושפת את טיבו. רוב הסכום שגויס בסבב הזה יוקצה לסיום הניסוי והליך הרישום במוצר לאקרומלגיה ולתחילת הניסוי במוצר לכליות.

לכיאזמה היה בעבר הסכם פיתוח אסטרטגי עם נוברטיס, איך כיום אימצה החברה גישה שונה. פרייס מדגיש כי בניגוד לחלק מהחברות בתחום הולכת תרופות, כיאזמה לא תספק שירותי פיתוח תרופות עבור חברות אחרות, אלא רק תפתח מוצרים חדשים בעצמה ולאחר מכן תמסחר אותם. "חברות שסיפקו שירותי הולכת תרופות - שוק ההון לא מעריך אותן בכלל. הן מקבלות מהשותפות שלהן רק כמה מיליוני דולרים ותמלוגים חד ספרתיים, ואין להם תוצאות טובות לא ברמה הפיננסית ולא הקלינית. אנחנו נמסחר את המוצר רק כשהוא יהיה מוכן".

- אתם חברה ישראלית היום?

"אנחנו חברה אמריקנית שרוב עובדיה - 48 עובדים - נמצאים בישראל. העובדה שאנחנו חברה אמריקנית תהיה חשובה אם נרצה לבצע גיוס ציבורי בארה"ב".

בעקבות הגיוס יצטרף לדירקטוריון של כיאזמה וינסנט מיילס, שותף בקרן אבינגוורת' שהובילה את הגיוס, השקעתה הראשונה בחברה ישראלית. "החברה מאוד מקצועית", הוא אומר ל"גלובס". "האופן שהו הם ניגשו הן לפיתוח הטכנולוגיה והן לבחירת האינדיקציה וכן הגישה שלהם בניסויים הקליניים מעידה על חברה עם תמונה ברורה של המטרה שלהם וגם של הדרך".

ד"ר שלמה מלמד, מומחה אמריקני לאקרומלגיה: "אני מאמין שיהיה קל לשכנע הן את החולים והן את הרופאים להחליף את הזריקה בגלולה אפקטיבית. אני מאמין שגם המחיר לא יהיה חסם כי התרופה הקיימת די יקרה".

כיאזמה
 כיאזמה