האוצר: העלאת מסים על אלכוהול וסיגריות - לא על הפרק

בכירים באוצר: אנשי ראש הממשלה מנסים לתקוע טריז בינינו, במקום לקבוע פגישות על התקציב ■ הקיצוץ בבסיס תקציב 2012 יגדל ליותר ממיליארד שקל ■ האוצר נערך לתרחיש בו תקציב 2013 לא יוגש עד סוף השנה

משרד האוצר החל להיערך לתרחיש שבו תקציב המדינה ל-2013 לא יוגש עד סוף 2012. כך נודע ל"גלובס". בדיון ראשון בסוגיה שהתקיים אתמול (א') באוצר השתתפו בכירי המשרד.

באוצר מתחזקת ההערכה כי התרחיש שבו לא יוגש תקציב במועד הינו הסביר ביותר - בין אם בגלל האפשרות שהבחירות יוקדמו, ובין אם בגלל שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יעדיף שלא להגיש תקציב שיהיה בין הקשים שידעה ישראל בשנים האחרונות; זאת, עקב היקף הגזירות הקשות שיהיו בו - על מנת למנוע משבר.

לפי הנתונים המעודכנים של אגף התקציבים שנחשפו ב"גלובס", ללא צעדים אלה עלול הגירעון להגיע ב-2013 ל-5.8% תמ"ג, לעומת יעד של 3% תמ"ג (הפרש של 28 מיליארד שקל). יתרה מכך, לפי הערכות באוצר, הגירעון ב-2012 עלול לתפוח ליותר מ-4% תמ"ג - היקף כפול לעומת יעד של 2% שנקבע בתקציב המקורי.

הסוגיה הראשונה שעלתה בדיון עסקה בהתמודדות עם צבר הוצאות-העתק ב-2012 וב-2013. נזכיר כי מעבר לצורך לקצץ הוצאות ב-2013, קיים צורך לקצץ גם בתקציב ב-2012, הואיל וההתחייבויות שלקחה הממשלה פורצות את מסגרת ההוצאה כבר השנה. כפי שנחשף באתר "גלובס" בשבוע שעבר, האוצר מתכנן להביא לאישור הממשלה כבר בשבועות הקרובים הצעה לקיצוץ בתקציבי הממשלה ל-2012 בסך 700 מיליון שקל, לצורך מימון כמה החלטות ממשלה לא מתוקצבות, לרבות הרפורמה במערך הכבאות ובניית מתקני כליאה לעובדים זרים בלתי חוקיים.

אתמול הוחלט על הגדלת היקף הקיצוץ בבסיס התקציב של 2012, ליותר מ-1 מיליארד שקל. קיצוץ זה יצמצם במקצת את הצורך בקיצוץ ב-2013, הואילו ונעשה בבסיס התקציב, ועל כן הוא פרמננטי. בהקשר זה, הוצע בדיון לשקול את האפשרות של דחייה או אי-תקצוב מיזמים ומהלכים שתוכננו לצאת לפועל עוד השנה.

בדיון אתמול התייחסו הנוכחים גם לצד ההכנסות; שוב הוצע להקדים ל-2012 את העלאת המסים המתוכננת ל-2013. בניגוד לפרסומים שונים בכלי התקשורת, בלשכת השר הכחישו היום כי הסוגיה של העלאת מסים על אלכוהול וסיגריות עלתה לדיון. סוגיות שכן נדונו היו האפשרות להעלות מע"מ ב-1% ואף מס הכנסה ב-1% כבר השנה, על מנת להקל על הגירעון המצטבר לשנתיים הבאות.

"לא ברור מי המציא והיכן החלטה להעלות את המס על האלכוהול והסיגריות", אמר בכיר באוצר. "אני לא רואה את זה קורה. כל ייקור של שקל בסיגריות יזרים לקופת המדינה בממוצע 300 מיליון שקל לכל היותר, ואנו מדברים על בעיה של 10 מיליארד שקל לפחות - אז ברור שזה לא דבר רציני".

בכיר אחר הסביר כי חלופת העלאת "מסי חטאים" (מסים על מוצרים שמזיקים לבריאות הציבור) היא אחת מ-50 החלופות שקיימות ב"מחירון" המסים של האוצר, אך לבטח לא תפתור את הבעיה.

"יוצרים רעש"

בתוך כך מעמיק הקרע בין בכירי משרד ראש הממשלה לבכירי האוצר. בניגוד לפרסומים שלפיהם נועדו אתמול בכירים משני המשרדים בבניין משרד ראש הממשלה - הן באוצר, הן בלשכת השר יובל שטייניץ, הן בכירי האוצר עצמם הכחישו באופן גורף קיום פגישה שכזו בין נציגים משני המשרדים. באוצר זעמו במיוחד לגלות בכלי התקשורת כי לא רק ש"נכחו" בפגישה שמעולם לא התקיימה, אלא בעיקר ש"התקוטטו" ביניהם.

התגובה לא איחרה להגיע: "במקום לנסות לתקוע טריז בין פקידי האוצר, שיקבעו פגישות כדי להתחיל לגבש תקציב מדינה", אמר בזעם ל"גלובס" בכיר באוצר. מקורות אחרים הוסיפו כי אנשי ראש הממשלה, ולאו דווקא ראש הממשלה עצמו, הם אלה שעומדים מאחורי הפרסומים, על מנת "ליצור רעש ותחושה של עשייה - למרות שבפועל לא קורה מאומה".

מחירון המסים
 מחירון המסים