משרד הביטחון אישר לחברת חיפושי הנפט שמן להתחיל לקדוח מול חופי אשדוד

הקידוח צפוי להתחיל בחודש ספטמבר וימשך לפחות חצי שנה בעלות של 98 מיליון דולר *על פי הערכות, קיים בשטח הרישיון פוטנציאל למציאת 227 מיליון חביות נפט * כיו"ר שמן מכהן הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי / רון שטיינבלט

צעד משמעותי בדרך לקידוח: חברת שמן חיפושי נפט דיווחה הבוקר כי קיבלה את אישור מערכת הביטחון לביצוע קידוח "ים 3", הצפוי להתבצע בחודשים הקרובים מול חוף אשדוד. מניית שמן, אשר איבדה מאז הנפקתה לפני שבעה חודשים כמחצית משוויה, הגיבה בזינוק של 15.4% במחזור מסחר גבוה מהממוצע, והיא נסחרת היום לפי שווי של 371 מיליון שקל.

רישיון "שמן" ממוקם כ-15 ק"מ מערבית לאשדוד, והוא נמצא בשטח אימונים צה"לי, מה שהצריך את אישור מערכת הביטחון לביצוע הקידוח. היום כאמור התקבל האישור המאפשר לשמן לבצע קידוח באזור במשך חצי שנה, ומתחילת חודש ספטמבר. ההסכם כולל בין היתר נהלי תיאום ופינוי, מינוי נאמן וביטחון מטעם החברה.

חברת שמן, אשר בראשה עומדים הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי (יו"ר) ויוסי לוי (מנכ"ל), מחזיקה ב-95% מהזכויות ברישיון שאת שמו היא נושאת. על פי ההערכות בשוק, קידום קבלת האישור המיוחל ממשרד הביטחון הייתה סיבה מרכזית לבחירה באשכנזי כיו"ר החברה. נוסף לשכר נאה, זכו אשכנזי ולוי ערב הנפקתה של שמן בבורסה להטבת אופציות בשווי של מיליוני שקלים כ"א.

ביתרת הזכויות ברישיון מחזיקה חברת Caspian Drilling Company, חברה בת של חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'ן, שהינה המפעילה שאחראית לניהול הקידוח.

רישיון שמן (לשעבר מד-אשדוד) הוענק בפברואר 2010 לחברת ACC שבשליטת איש העסקים החרדי חיים לייבוביץ'. בהמשך צירף לייבוביץ' בחלקים שווים את בעלי השליטה דאז בחברת מנופים הבורסאית, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, שהעבירו חלק מהחזקותיהם לידי החברה הציבורית. נכון להיום מחזיק לייבוביץ' ב-23.8% מהחברה; מנופים מחזיקה בכ-12.9%; ובן זקן ונניקשווילי ב-11.6% כל אחד. חברת בונסטאר של ישי מור ויוסף מור מחזיקה 6.6% מהמניות.

לוי אמר היום כי "אנו שמחים על היענותם של משרד הביטחון וצה"ל לבקשתנו, וזאת לאחר בחינה קפדנית של הקידוח ותוכניותיו. זוהי אבן דרך משמעותית בתוכנית העבודה של שמן, שהיוותה תנאי הכרחי לקיום וביצוע הקידוח. הצלחנו במאמץ משותף למצוא את 'שביל הזהב' בין צורכי הביטחון מחד וצורכי האנרגיה של מדינת ישראל מאידך". לוי קיבל ערב ההנפקה אופציות שהוערכו ב-4.4 מיליון שקל.

פוטנציאל נפט של 227 מיליון חביות

ברישיון "שמן" שני מבנים שבהם עשויות להימצא תגליות: "ים" ו"בראבו". על פי דוח הערכת משאבים של NSAI, האומדן הטוב במבנה "ים" מצביע על פוטנציאל למאגר של 120 מיליון חביות נפט. ב"בראבו" מעריכה NSAI, כי קיים פוטנציאל להימצאות מבנה בהיקף של 107 מיליון חביות נפט.

לפני תפקידו הנוכחי שימש לוי מנכ"ל השותפות ישראמקו, שהחזיקה בעבר ברישיון החיפושים. בתחילת שנות ה-90 ביצע קונסורציום שבראשו עמדה ישראמקו (אז בשליטת ג'ו אלמליח) שני קידוחים עם השותף האמריקני ארמנד האמר. קידוח ראשון, "ים 1", לא הצליח להגיע לשכבת המטרה לאחר שבעומק של 3,000 מטר התרחשו שורה של תקלות. שנה לאחר מכן בוצע קידוח נוסף, "ים 2", שנעשה על ידי ספינה שהוצבה כ-15 ק"מ מחופי אשדוד, הגיע לשכבת המטרה ובמקום החלו להתבצע מבחני הפקה. אך אז התברר שהציוד לא עמד בלחצים הגדולים ובטמפרטורה הגבוהה במקום. כך, למרות שבמבחן ההפקה זרם נפט בקצב של 800 חביות ליום, נאלצה הספינה לנטוש את הקידוח.

בהמשך ניסתה ישראמקו לבצע ניסיונות נוספים לקידוח ברישיון, אולם חוסר יכולת להגיע להבנות עם משרד הביטחון באשר לפינוי השטח הימי, הובילו לכך שקידוח נוסף לא יצא אל הפועל. בסוף שנות ה-90 נתגלו מול חופי ישראל תגליות הגז הראשונות - "ים תטיס" ו-"נועה" - ובישראמקו הסיטו את המיקוד לעבר תחום חיפושי הגז. במקביל המשיכה ישראמקו במגעים מול משרד הביטחון, וב-2005 התקבל בסופו של דבר אישור מערכת הביטחון לביצוע הקידוח, לאחר שהצדדים הגיעו למתווה מוסכם המבוסס על נהלי פינוי האסדות במפרץ מקסיקו במקרה של סופת הוריקן.

אלא שבאותו זמן עסקה ישראמקו במציאת שותף חדש לביצוע הקידוח ברישיון שבו נמצאה בסופו של דבר תגלית "תמר". מחירי הנפט שנסקו באותם שנים והביקוש הגואה לאסדות קידוח, אף גרמו לכך שעלות הקידוח הוערכה בכמעט פי שניים ביחס לעלויות המוערכות כיום של קידוח "ים 3" - כ-98 מיליון דולר, כולל מבחני הפקה (בקופת שמן יש כיום 72 מיליון דולר).

מפעילת הקידוח כבר שכרה את מכונת הקידוח Atwood Beacon שצפויה להגיע לישראל בחודש ספטמבר. משכירת האסדה, Atwood, כבר עבדה בישראל - אסדות שלה ביצעו את קידוחי האקספלורציה בתגליות הגז "תמר", "דלית", וכן בתגליות הוותיקות יותר שמול חוף אשקלון, "מרי" (פרויקט "ים תטיס"), "נועה" ו"אור".

בהתייחס לממצאים שעשויים להתגלות בקידוח, אמר היום לוי כי "הפוטנציאל הגלום ברישיון הוא אסטרטגי גם ברמה הלאומית, ועשוי במקרה של תגלית מסחרית לאפשר למדינה להקטין את התלות שלה ברכישת נפט ממדינות אחרות, ולספק מענה חשוב לצריכת הנפט המקומית".