מודי'ס מזהירה: ייתכן ונוריד דירוג האשראי של גרמניה

סוכנות הדירוג הורידה הלילה את תחזית הדירוג שלה ל-3 כלכלות בדירוג "Aaa" באירופה: גרמניה, הולנד ולוקסמבורג ■ "נטל התמיכה חייב ליפול על מדינות אירופה האיתנות יותר"

על רקע ההחרפה במשבר החוב באירופה, סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה הלילה (ג') את תחזית הדירוג שלה ל-3 כלכלות בדירוג "Aaa" באירופה - ובראשן גרמניה - תוך שהיא מציינת לרעה את חוסר הוודאות המתגבר ביבשת. בנוסף לגרמניה, הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג גם להולנד ולוקסמבורג.

למרות האזהרה הנובעת, לכאורה, מהתפתחויות פיננסיות, נראה כי מדובר בניסיון בוטה נוסף של סוכנות דירוג להתערב בהחלטותיהם הכלכליות של פוליטיקאים בעולם - כלכלני מודי'ס ציינו כי על גרמניה, הולנד ולוקסמבורג "להגדיל את התמיכה למדינות אירופה העמוסות בחובות, דוגמת ספרד ואיטליה".

מדובר, אם כן, במעין "תמרור אזהרה" לפוליטיקאים באירופה, שנדרשים למהר ולגבש מנגנוני עירבונות נוספים לכלכות אירופה ה"חייבות". אזהרה בעלת "אופי" דומה ניתנה באוגוסט 2011 לממשל האמריקני על ידי סוכנות S&P, שם התקשו הפוליטיקאים להגיע להסכמה על העלאת תקרת החוב הממשלתית - וב-S&P הורידו בשל כך, לראשונה בהיסטוריה, את דירוג האשראי המושלם של הכלכלה הגדולה בעולם.

נציין כי ב-S&P מחזיקים בתחזית יציבה לגרמניה, אולם בתחזית שלילית להולנד, פינלנד ולוקסמבורג - בעוד כולן מדורגות "AAA". בפיץ' מדורגות כל המדינות בדירוג הגבוה ביותר גם כן, עם תחזית דירוג יציבה.

במודי'ס, בינתיים, ציינו שוב את "הסיכון המתגבר" כי כלכלת יוון תפרוש מגוש האירו, "מהלך אשר עלול להוביל לשרשרת של זעזועים פיננסיים... המנהיגים יוכלו להכיל זעזועים כאלה רק אם יהיו מוכנים לשלם מחיר כבד".

במקביל, אישרו במודי'ס את דירוג "Aaa" לפינלנד והותירו את תחזית הדירוג למדינה כ"יציב", אולם בסוכנות הדירוג נמסר כי כל ארבעת המדינות מושפעות מחוסר הוודאות הגובר לאור משבר החובות באירופה, וכי עליהן לתמוך יותר במדינות החלשות ביבשת.

"נטל התמיכה חייב ליפול על מדינות אירופה האיתנות יותר", סיכמו כלכלני מודי'ס.