כפי שנחשף ב"גלובס": פדרמן במו"מ למכירת השליטה באבגול

הצורך במזומנים דוחף את בעל השליטה בפטרוכימיים לנהל מו"מ מול קרן זרה למכירת השליטה ביצרנית הבדים הלא-ארוגים ■ על פי הערכות, מדובר בקרן אתמבה הבריטית

חברת הפטרוכימיים של דיוויד פדרמן אישרה הבוקר את הידיעה שפרסם "גלובס" לפני כחודשיים, לפיה היא מנהלת מו"מ למכירת מניות השליטה ביצרנית הבדים אבגול לידי קרן השקעות אירופית. זאת, לאחר שמו"מ קודם שנוהל בתחילת השנה עם קרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית בלאקסטון, לא הבשיל לעסקה.

בדיווח הבוקר מסרה הפטרוכימיים כי היא "מנהלת מו"מ מול קרן השקעות זרה לגבי מכירה של מירב החזקותיה בחברת אבגול". הפטרוכימיים, שבשליטת פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, מחזיקה היום ב-24% ממניות אבגול, ובידיה אופציית פאנטום שבאמצעותה היא יכולה לרכוש מניות נוספות המהוות 20.8% מההון של אבגול מידי מבעלי המניות האחרים בחברת הבדים.

מי שצפויה לרכוש את השליטה באבגול מידי הפטרוכימיים היא קרן Ethemba Capital הבריטית שנוסדה ב-2006. מדובר בקרן ממוקדת השקעות בשווקים מתפתחים, וכך ניתן למצוא בפורטפוליו שלה חברות ממגוון תחומים במדינות כגון טורקיה, ברזיל, מקדוניה, מונטנגרו, קרואטיה ומצרים. אם וכאשר ייחתם הסכם לרכישת השליטה באבגול, תהיה זו הרכישה הראשונה של הקרן בישראל.

על פי המתווה המתגבש, תרכוש Ethemba את המניות שבידי הפטרוכימיים לפי שווי חברה של כ-275 מיליון דולר, המשקף פרמיה של 31% על המחיר בו נסחרה הבוקר מניית אבגול (2.84 שקלים) ושל 25% על מחיר המניה בעת שהחל המו"מ בין הצדדים.

אופציית הפאנטום שבידי אבגול מאפשרת לה לרכוש מניות נוספות, בעיקר מידי משפחת גולדוסר, בעלת השליטה השנייה באבגול, במחיר של 1.93 שקלים למניה. על פי המתווה המסתמן, תממש הפטרוכימיים אופציה זו ולאחר מכן תמכור את כלל החזקותיה באבגול (44.8%) ל-Ethemba בתמורה ל-120-125 מיליון דולר.

משפחת גולדוסר מחזיקה כיום ב-23.5% ממניות אבגול. היא צפויה למכור את מרבית מניותיה לפטרוכימיים, במסגרת אופציית הפאנטום, ולהיפגש עם סכום המוערך בכ-120 מיליון שקל.

על רקע הדיווח טיפסה היום מניית אבגול ב-2.2%, ועליות שערים מתונות נרשמו באיגרות החוב של הפטרוכימיים, הנסחרות בטווח תשואות של 7%-31%.

עד שבזן תתאושש

אבגול, בניהולו של שלמה לירן, מייצרת ומספקת בדים לא ארוגים בעיקר לשימושי היגיינה דוגמת חיתולי תינוקות ומבוגרים, מוצרי היגיינה נשית ועוד. את שנת 2011 סיימה החברה עם הכנסות של 330 מיליון דולר, ורווח נקי בסך 22.7 מיליון דולר.

הפטרוכימיים, המנוהלת על ידי ערן שוורץ, נכנסה להשקעה באבגול בשנת 2006, אז השקיעה 18 מיליון דולר תמורת 20% ממניות אבגול, לפי שווי חברה של 90 מיליון דולר. בהנפקת החברה השקיעה הפטרוכימיים סכום דומה, וסך השקעתה באבגול נאמד בכ-165 מיליון שקל. לאורך תקופת ההחזקה בחברה, קיבלה הפטרוכימיים דיבידנדים בהיקף מצטבר של 54 מיליון שקל, ואף ביצעה מספר מימושים (האחרון שבהם ללאומי פרטנרס ביוני אשתקד) בהיקף 45 מיליון שקל.

מעבר לרווח הון נאה שצפוי לפטרוכימיים בגין המכירה, השלמתה צפויה כאמור להכניס לקופתה מזומנים בהיקף מוערך של כ-375 מיליון שקל (תמורת המכירה, בנטרול התשלום בגין אופציית הפאנטום).

היקף החוב של הפטרוכימיים נכון לסוף הרבעון הראשון השנה עמד על 1.96 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח והיתרה לבנקים. בשל עצירת חלוקת הדיבידנדים מצד ההחזקה המרכזית שלה, בית הזיקוק בחיפה (30.7%), נאלצה חברת ההחזקות ללוות מקרן המנוף בראשית כ-120 מיליון שקל, על מנת שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה בשנה הנוכחית.

להערכת הפטרוכימיים, ב-2013 היא תידרש לגייס אשראי או לממש נכסים בהיקף של 115 מיליון שקל על מנת לעמוד בהתחייבויותיה השונות, וזאת תחת הנחה שבשנה הבאה תחזור בזן לחלק דיבידנד. כפי שעולה מדוח תזרים מזומנים חזוי שפרסמה בחודש מאי, הפטרוכימיים מעריכה כי בזן תחלק ב-2013 דיבידנד בהיקף של כ-418 מיליון שקל, וכי חלקה בו (30.7%) יהיה 128 מיליון שקל.

אגב, בדוח תזרים מזומנים חזוי קודם שפרסמה החברה, בסוף 2011, עת ביצעה מהלך להחלפת אג"ח קצרות בארוכות, הניחה הפטרוכימיים שחלקה בדיבידנד בזן ב-2013 יהיה גבוה בהרבה - ברמה של 160 מיליון שקל.

התנודתיות בהערכות נובעת מחוסר ודאות גדול באשר ליכולת חלוקת הדיבידנד של בזן. אמנם בימים אלה מושלמות עבודות הקמת הפצחן בבית הזיקוק, אשר אמור לשפר משמעותית את מרווח הזיקוק של החברה ואת רווחיותה, אולם בזן עדיין נזקקת לאישור הבנקים אשר מימנו אותה לשם חלוקת דיבידנד.

אם וכאשר אכן תושלם העסקה עם קרן Ethemba, תוכל הפטרוכימיים לעמוד בהתחייבויותיה לנושים השונים בשנת 2013, מבלי להיות תלויה בדיבידנדים שתקבל מבזן או בגיוס מימון ממקורות אחרים. כך למעשה, עסקה זו מקנה לפטרוכימיים זמן נוסף, בציפייה להתאוששות הנכס העיקרי שלה, שיהפוך גם ליחידי - בזן.