"השקענו בעצירת מסתננים, אנחנו מכבים את השריפות - זה עולה כסף"

כך אומר נתניהו בעקבות המהלכים הדרמטיים שקבע לנוכח העמקת הגירעון f בתוכנית: המע"מ יעלה ב-1% ויקוצץ תקציב משרדי הממשלה

בעקבות העמקת הגירעון שנוצר בתקציב המדינה ולחצים כבירים מצד אנשי אגף התקציבים, בראשות גל הרשקוביץ, נדרש ראש הממשלה בנימין נתניהו להכין תוכנית כלכלית דחופה שצפויה לצאת לדרך ביום שני הקרוב: אמש (ג') החליט נתניהו אילו מהלכים ייכללו בחבילה הפיסקאלית לשנת 2012, ובהם גזירות, הן בצעד ההוצאות והן בצד הכנסות. הבשורה העיקרית בתוכנית, כפי שנחשף באתר "גלובס", היא ההחלטה להעלות את המע"מ ב-1% לפחות, מ-16% ל-17%, כבר בימים הקרובים - מהלך שיכניס כ-4.2 מיליארד שקל לקופת המדינה ויפתור חלק מבעיית הגירעון המתרחבת.

"צריך איזון"

"ניהול הכלכלה הלאומית זה כמו ניהול משק בית. אתה חייב לאזן בין הוצאות להכנסות", כך אמר היום (ד') נתניהו בדיון כלכלי לקראת ישיבת הממשלה הקרובה. בדיון נכחו שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, מנכ"ל האוצר דורון כהן, ר' המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל וראש אגף התקציבים גל הרשקוביץ. "בחרנו להשקיע בשנה האחרונה בעצירת המסתננים, הצלחנו לעצור את הגל ששטף את המדינה. החלטנו להשקיע בכבאות, במידה רבה הצלחנו, אנחנו מכבים את כל השריפות. אנחנו מטפלים באתגרים ביטחוניים לאור המציאות המשתנה. כל זה עולה כסף".

לדברי שטייניץ, "זה שלוש שנים אנחנו נאבקים במשבר הכלכלי הגלובלי בהצלחה ומצליחים לשמור על כלכלת ישראל מפני הקטסטרופה שרואים באמריקה או באירופה. הצגנו יעד גירעון ריאלי של 3%, אבל צריך לעשות מאמץ כדי לעמוד בו. כדאי להבין שמי שמסרב להעלות את הכנסות המדינה ולשמור על אחריות תקציבית או כלכלית, מקרב את אזרחי ישראל למה שקורה ביוון, בספרד, באיטליה ובמקומות נוספים.

הקדמת העלאת המע"מ תניב כבר בשנה הנוכחית כ-1.75 מיליארד שקל ותאפשר לצמצם את הגירעון ל-2012. מנגד, עומק הגירעון עדיין אינו קרוב ליעד שנקבע בתקציב המקורי (2% תמ"ג), וקיים החשש מפני העמקת הגירעון ל-4% תמ"ג (כ-40 מיליארד שקל) עוד השנה. לא מן הנמנע כי חבילה פיסקאלית נוספת תגיע עוד השנה.

באוצר מודעים לביקורת סביב העלאת המע"מ, שלפיה מדובר במס רגרסיבי שפוגע יותר בשכבות החלשות. זאת, כיוון שרוב הכנסותיהן מופנות לצריכה ועל כן הן משלמות יותר. אנשי האוצר מסבירים כי לא ניתן לבצע העלאת מסים ישירים באמצע השנה - העלאה שתתבצע במסגרת התקציב ל-2013, ככל הנראה - אלא רק מסים עקיפים.

גזירה נוספת שנכללת בחבילה הפיסקאלית החדשה היא הטלת מס יסף ("מס עשירים") של 2% על אזרחים שהכנסותיהם מעבודה ומהון יחד גבוהות מ-2 מיליון שקל בשנה. המהלך צפוי להניב כ-400 מיליון שקל בשנה.

החבילה כוללת גם העלאת מס על סיגריות ואלכוהול בהיקף של כ-600 מיליון שקל. מהלך נוסף שמתגבש במהירות ע"י אגף התקציבים ורשות המסים הוא חקיקה המיועדת להעמיק את גביית המסים (ראו ידיעה בעמ' 6), שלפי אומדנים ראשונים תתרום עוד 2 מיליארד שקל למדינה.

בסך הכול צפויים המהלכים הללו להניב כ-5.2 מיליארד שקל בשנה שלמה (כ-7.2 מיליארד אם כוללים את העמקת הגבייה). סכום זה פותר את בעיית ההכנסות הצפויות למשק ב-2013 באופן חלקי, ולכן יש צורך בשינויים במיסוי שיניבו בין 10 ל-13 מיליארד שקל. גורלם של הרווחים הכלואים, לעומת זאת, נותר בלתי ידוע. ל"גלובס" נודע כי גורמים אחדים באוצר לא ויתרו על היוזמה וסבורים כי המהלך יניב כמה מיליארדי שקלים. עם זאת, הבעיה התדמיתית של המהלך היא זו המתריעה את מקבלי ההחלטות, בעיקר לנוכח העלאת המע"מ.

הישג לאגף התקציבים

החבילה הפיסקאלית כוללת גם התאמות בצד ההוצאות: כפי שנחשף באתר "גלובס" לפני שבוע, אגף התקציבים הצליח לשכנע את רה"מ להכניס בהצעת המחליטים גם קיצוץ רוחבי (פלאט) של %5, בסך 700 מיליון שקל, בבסיס התקציב של משרדי הממשלה, שיממן את הרפורמה בכבאות ואת בניית מתקני כליאה למסתננים. תקציב הביטחון לא יושפע מן הקיצוץ. קיצוץ זה ישפיע על התקציב ל-2013 ומאוחר יותר יצמצם את הצורך בקיצוצים נוספים של עד 15 מיליארד שקל.

עם זאת, בשעת הכנת הקיצוץ הורה נתניהו לא לגעת בתקציבי הרווחה בכלל וקצבאות קשישים וניצולי שואה בפרט, כמו גם באלה שנוגעים למסקנות ועדת טרכטנברג, לרבות פגיעה בחוק חינוך לגיל הרך שייצא אל הפועל כבר בשנת הלימודים הקרובה.

הגורמים המעורבים בגיבוש החבילה הפיסקאלית ל-2012 מסרו ל"גלובס" כי זהו צעד ראשון בשורת צעדים שמטרתם למנוע משבר פיסקאלי ולעמוד ביעדים הפיסקאליים שנקבעו. באגף התקציבים הביעו שביעות רצון מהמהלך, כיוון שהחבילה נדרשת לא רק לבעיות הפיסקאליות של 2013 אלא גם לאלה של 2012. אולם מעל הכול - התוכנית מהווה, לטענתם, איתות חשוב ביותר לשווקים, למשקיעים, לחברות הדירוג ולארגונים הכלכליים הבינלאומיים (ה-IMF וה-OECD), כי ממשלת ישראל תעשה את כל הנדרש כדי לשמור על אמינותה הפיסקאלית ולעמוד ביעדים הפיסקאליים שנקבעו.

אין בחירות

ל"גלובס" נודע כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הגביר גם הוא את מעורבותו בתהליך והעביר מסרים חדים וברורים לראש הממשלה, שלפיהם "נגמר הזמן" ויש לבצע צעדים באופן מיידי. בי-ם מעריכים היום כי גם האירועים שהתרחשו באירופה בימים האחרונים גרמו לנתניהו "להתעורר" - אמש הורידה חברת מודיס את תחזית דירוג האשראי של גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו, ושלשום קרסה ספרד דה פקטו ונאלצה לגייס חוב בתשואות שמשקפות "דיפולט", עקב חוסר אמון מוחלט של השווקים במדיניות הפיסקאלית שלה.

לראשונה זה חודשים, בכירים במשרד האוצר מדווחים ל"גלובס" כי דיונים סביב התקציב ל-2013 כבר החלו ובקצב מהיר. גורמים בירושלים מתייחסים לחבילה הפיסקאלית החדשה כ"סימפטום חיובי". בעקבות האירועים האחרונים, מתחזקת ההערכה כי נתניהו נחוש להעביר תקציב ב-2013, ולפיכך, כי הוא אינו מעוניין בקיום בחירות מוקדמות.