מליאת הכנסת אישרה: תשלום קנס מינהלי במקום אישום פלילי בעבירות לא חמורות

התיקון יאפשר סגירת תיק בעבירה שהעונש בגינה אינו מאסר f התנאי: החשוד יפצה את הנפגע או יעביר תשלום למדינה ויעמוד בתוכנית שיקום

הפרקליטות ורשויות התביעה רשאיות להמיר חשדות ואישומים פליליים לעבירות קנס מינהליות, באמצעות "סגירת תיק מותנית" בנסיבות מסוימות. כך עולה מתיקון נרחב לחוק סדר הדין הפלילי, שאושר אמש (ד') בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. החוק החדש, שייכנס לתוקף בתוך 9 חודשים, הוא פרי יוזמה של פרופ' אורן גזל-אייל מהפקולטה למשפטים באונ' חיפה, שאומצה בשעתו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז.

במשרד המשפטים אומרים כי החוק החדש מעמיד בידי התביעה תגובה חברתית נוספת להתמודדות עם ביצוע עבירות. כיום, אם מצאה התביעה כי קיימות ראיות מספיקות לאישום, עליה להגיש כתב אישום או לסגור את התיק בשל היעדר ענין לציבור. החוק יוצר כלי נוסף, המצוי בין שתי אפשרויות אלה, והוא סגירת התיק במקרים המתאימים בהסדר מותנה, שנערך בהסכמה בין התביעה ובין החשוד.

משמעות ההסדר המותנה היא שהחשוד יודה בעובדות, יתחייב לקיים תנאים שיפורטו בהסדר מתוך רשימה המנויה בחוק, כגון תשלום לאוצר המדינה, פיצוי הנפגע, התחייבות להימנע מביצוע עבירה, עמידה בתנאי תוכנית טיפול, תיקון ושיקום ועוד. ככל שהחשוד אכן יקיים את התנאים, לא יוגש נגדו כתב אישום והתיק נגדו ייסגר. ואולם אם הוא לא יקיים את התנאים במועד שעליו הוסכם בהסדר, יוגש נגדו כתב אישום.

"קיצור תורים"

הסכום המרבי שניתן להסכים לשלם במסגרת הסדר כתשלום לאוצר המדינה או כפיצוי לנפגע העבירה לא יעלה על 14,400 שקל. משך הזמן המרבי לקיום התנאים מוגבל אף הוא.

הרעיון העומד בבסיס החוק הוא שאם חשוד יקיים תנאים מסוימים, לא יהיה עוד עניין לציבור בניהול הליכים פליליים נגדו, וזאת במקרים המתאימים שבהם העבירה ונסיבותיה אינן חמורות. באמצעות החוק, מתאפשרת התאמה טובה יותר בין חומרת התגובה החברתית לבין חומרת העבירה ונסיבות ביצועה. החוק החדש יביא גם להקלת העומס על בתי המשפט. דבר זה יאפשר "קיצור תורים" וניצול יעיל יותר של הזמן השיפוטי, שיוקדש לתיקים המשמעותיים יותר.

משך הזמן הדרוש לעריכת ההסדר, לקיום התנאים על-ידי החשוד ולסגירת התיק, יהיה קצר משמעותית בהשוואה למשך הזמן הדרוש לניהול הליך פלילי בבית משפט. החוק מגביל את התקופות המירביות שעליהן ניתן להסכים לשם קיום התנאים השונים. כפועל יוצא מכך, בעריכת ההסדר טמון פוטנציאל הרתעה משמעותי, שכן מחקרים מצאו כי ככל שהתגובה הצפויה מהירה יותר, כך האפקטיביות ההרתעתית שלה גדלה.

הסדרים לסגירה מותנית יוצעו לחשודים, רק אם קיימות בתיק ראיות מספיקות לאישום. הסמכות לערוך הסדר מותנה עם החשוד מוגבלת - ניתן יהיה לערוך הסדרים בעבירות חטא או עוון, ולא בעבירות חמורות המסווגות כפשע, ואם אין לחשוד עבר פלילי בחמש השנים האחרונות. ניתן יהיה לערוך הסדר עם חשוד, רק אם התובע סבור שהעונש, אילו היה מוגש כתב אישום בתיק, אינו כולל מאסר בפועל.

"הרעיון הוא", אומר גזל-אייל ל"גלובס", "להרחיב את מגוון הכלים העומדים לרשות התביעה בטיפול בעבריינות. כיום התובע חייב לבחור אם לסגור את התיק בלא תנאי או להעמיד לדין. אבל לפעמים צריך גם משהו באמצע. החוק החדש יאפשר לתביעה להציע למי שביצע עבירה קלה - כגון גרימת נזק בהיקף מוגבל בזדון, שימוש עצמי בסם, עבירות תכנון ובנייה קלות ואף בעבירות אלימות קלות - הסדר כתנאי לסגירת התיק. יהיו תיקים שכיום נסגרים בלא תנאי, ובעקבות החוק יסגרו בהסדר. במקרים אחרים, אירועים שהיום מסתיימים באישום והרשעה, יסתיימו בהסדר כזה".