"המשאל הכלכלי": מקור המימון הכי פחות מועדף - מע"מ

מעל ל-6,500 ישראלים השתתפו ב"משאל הכלכלי", המאפשר להצביע עבור סדרי עדיפויות בתקציב המדינה ■ מקורות המימון המועדפים הם אכיפה מוגברת של חוקי המס, וביטול ההטבות העודפות למגזר החרדי

העדיפות הראשונה בקרב ישראלים למימון תוכניות חברתיות היא על ידי אכיפה מוגברת של חוקי המס וביטול התנאים המיוחדים לחרדים. ומקור המימון הכי פחות מועדף? גביית מע"מ על פירות וירקות והעלאת המע"מ.

כך עולה מנתונים שנאספו מתוך המשאל הכלכלי (http://www.hamishal.org), בו לקחו חלק בחודשים האחרונים מעל ל-6,500 ישראלים שהצביעו על סדרי עדיפויות בניהול תקציב המדינה. המצביעים במשאל יכולים לבחור מהן התכניות הכלכליות-חברתיות אותן הם מבקשים לתקצב - ומהם המקורות הכספיים (ויתור על הוצאות למטרות מסוימות, שינוי בתמהיל המיסוי וכד') למימון תכניות אלה.

בניגוד להעלאות המסים ובתוכם המע"מ לאחרונה, העדיפו משתתפי המשאל הכלכלי שני מקורות מימון מרכזיים. מקור המימון בעדיפות הראשונה הוא אכיפה מוגברת של חוקי המס, שעל פי תמחור צוות הכלכלנים של המשאל, תניב כ-2 מיליארד שקל בשנה הראשונה. מקור המימון בעדיפות השניה הוא ביטול ההטבות העודפות למגזר החרדי, כולל תמיכות בישיבות והבטחת הכנסה לאברכים, סכום המסתכם במיליארד שקל נוספים.

נתוני ההצבעה על תכניות חברתיות ממשיכים להעיד, כי רפורמות בתחום איכות הסביבה הן הנדרשות ביותר (21,861 הצבעות, עליה של 24%). אחריהן נמצאות תכניות בתחום החינוך (19,670 הצבעות, עליה של 26%) ובתחום הרווחה (18,898 הצבעות, עליה של 23%).

התחום בו חלה העליה הגדולה ביותר במספר ההצבעות הוא השתתפות בנטל הכלכלי (31%). תחום הבריאות היה הנושא עם העליה המתונה ביותר במספר המצביעים - 7% בלבד. שתי התכניות הפופולריות ביותר הן חיוב מוסדות חינוך ללמד תכנית ליבה מלאה כתנאי לקבלת מימון מהמדינה (51% מהמשתתפים) והפחתת הריכוזיות במשק על ידי פתיחת השווקים לתחרות (48%).

לדברי ישי מישור, יוזם המשאל הכלכלי, "נראה כי בנימין נתניהו פיתח שיטה: בכל הזדמנות הוא מחפש את הפיתרון שיפגע בכמה שיותר אזרחים. בבואו להתמודד עם מחסור במקורות מימון בתקציב המדינה, ראש הממשלה מעדיף להטיל על כלל האזרחים עונש קולקטיבי - העלאת מע"מ אחידה, שפוגעת בשכבות החלשות ובמעמד הביניים הרבה יותר מאשר בעשירונים הגבוהים ובבעלי ההון. בכך נתניהו חוזר על התחביב העיקרי שלו: להעמיק את אי השוויון הכלכלי בישראל".