גפני כופף את שטייניץ: העלאת המע"מ ב-1% נדחתה ל-1 בספטמבר; ההחלטה תמתן העלייה בדלק הלילה

(עדכון) - יו"ר ועדת הכספים ביקש מהאוצר לאפשר לו לקיים דיון מעמיק בעניין במסגרת הוועדה ■ הערכות: הדחייה תעלה למשק כ-370 מיליון שקל ■ ראשי המחאה: "תארו לכם מה יקרה כאשר עשרות אלפים יצעקו לממשלה: עד כאן!"

המע"מ יועלה רק ב-1 בספטמבר ולא מחר כפי שתוכנן: תכנון לקוי של משרד האוצר הביאה לדחיית העלאת המע"מ באחוז אחד בחודש.

בעוד נתניהו ושטייניץ הודיעו אמש כי החלתו של סעיף זה בחבילת הצעדים הכלכליים תכנס כבר מחר לתוקף, התברר כבר אתמול לאחר ישיבת הממשלה כי בהיעדר כינוס של מליאת הכנסת עד ליום שני הבא, לא ניתן יהיה לאכוף את העלאת המע"מ וההחלטה לא תוכל להיכנס לתוקף.

אנשי האוצר ניסו אתמול לכל אורך היום להשיג את יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, בבקשה לכנס את ועדת הכספים כבר היום (ג') על מנת לאשר את הצעד ולקדם את אישורו, אולם גפני סינן את שיחותיהם עד לשעות הערב.

באוצר קיוו שאם ועדת הכספים תאשר עוד לפני חודש אוגוסט את המהלך הכלכלי, ניתן יהיה להעבירו במליאת הכנסת ביום שני ולהחילו רטרואקטיבית, אולם הבוקר התברר כי מבחינה משפטית לא ניתן לעשות זאת. ל"גלובס" נודע כי היועמ"ש המליץ להמתין עם ההחלטה.

לו רק היו בוחנים את הפן המשפטי, או אפילו רק מסתכלים בלוח השנה ובודקים את לוחות הזמנים, היו מבינים נתניהו ושטייניץ שעל מנת לאשר את המהלך נדרש כינוס של ועדת כספים ושל מליאת הכנסת עוד במהלך החודש הנוכחי. ההחלטה החפוזה של שטייניץ ושל נתניהו לאשר את המהלך מעכשיו לעוד רגע, מבלי לשתף את גפני או את יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, עלתה להם - כרגיל - במבוכה גדולה ובלא מעט כסף שתאבד קופת המדינה.

כל דחייה של חודש תעלה למשק כ-370 מיליון שקלים, שכן לפי אומדני האוצר, העלאת המע''מ צפויה להניב כ-4.4 מיליארד שקל לשנה. העלאת המע''מ היא הצעד המשמעותי ביותר בחבילה הפיסקאלית שאושרה אתמול בממשלה שכן היא מהווה כמחצית מהסכום הוודאי (ישנם עוד 5 מיליארד שקלים מתוכניות כמו רווחים כלואים והעמקת הגבייה) אך זה לא וודאי. בראיון מיוחד ל"גלובס" אמר גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים באוצר, ש"אי נקיטה בצעדים הללו, תוביל בהכרח לצעדים קשים בהרבה כפי שמתרחש כעת באירופה תוך גידול באבטלה ופגיעה קשה בשירותים האזרחיים".

ברוב מבוכתם, באוצר נאלצו להוציא היום הודעה שתסביר את הדחייה ותירצו אותה בכך שהדבר יאפשר לעוסקים במשק זמן להיערך לעדכון המערכות החשבונאיות.

גפני בירך היום על דחיית העלאת המע"מ ואמר ל"גלובס כי "עמדתי האישית האם נכון להעלות את המע"מ בעת הזאת היא לא רלוונטית והיא תאמר מחר בוועדת כספים. המדינה לא יכולה להתנהל בצורה כזו שבה היא מעלה מע"מ בצורה כל כך חפוזה. לא ייתכן שהמדינות הכלכלית תתבצע כך. אין לזה שום הצדקה.

"העלאת מע'מ צריכה להיעשות בצורה מסודרת, ורק לאחר דיון מקיף שכולל היוועצות עם ועדת הכספים ובאישור מליאת הכנסת. יש דרך קצרה שהיא ארוכה ויש דרך ארוכה שהיא קצרה, אני שמח ששר האוצר בחר בדרך הנכונה לקיים את הדיון קודם כל בכנסת, ורק לאחר מכן להביא זאת לאישור המליאה ".

מטה העצרת המשותפת במוצאי שבת הקרובה מסר בתגובה להחלטת שטייניץ: "רק הודענו שאנחנו עושים הפגנת ענק במוצאי שבת וכבר שטייניץ הודיע על דחיית המע"מ. תארו לכם מה יקרה כאשר עשרות אלפים יצעקו לממשלה: עד כאן!. הציבור בישראל לא מוכן לקבל יותר בשקט את כל המכות - אי חלוקת נטל, הגדלת הפערים החברתיים ושחיקת מעמד הביניים עד דק. לנתניהו יש עוד 4 ימים להראות מנהיגות ולעשות שינוי כיוון חד. אנחנו נחכה לו במוזיאון".