בוטלו הקיצוצים במשרדי הביטחון, הפנים, התמ"ת והשיכון

(עדכון) - זאת, בתמורה לתמיכת ש"ס ו"העצמאות" בחבילה הפיסקאלית של האוצר ■ מדובר בקיצוצים ב-141 מיליון שקל שיוחרגו מהחבילה

אם מישהו רצה תזכורת מיהו שר האוצר האמיתי, אז הנה היא הגיעה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לבטל את החלטתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, ולהחזיר למשרד הביטחון את התקציב שהאוצר התכוון לקצץ בסכום של 100 מיליון שקלים. כזכור, שלשום החליט שטייניץ "לקנוס" את שר הביטחון, אהוד ברק ב-100 מיליון שקל שיקוצצו ממשרדו בשל החלטתו להתנגד לגזירות שאושרו בישיבת הממשלה. הבוקר, החליט נתניהו להורות לאוצר לבטל את "העונש" ולקצץ ממשרד הביטחון רק 18 מליון שקל, כפי שנקבע מראש.

בנוסף, על מנת לזכות בתמיכת שרי העצמאות בהצבעה על העלאת המיסים והקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה בכנסת, החליטו באוצר להחריג מהקיצוצים את המשרד להגנת העורף שבראשו עומד מתן וילנאי (עצמאות) וכן להשיב למשרד התמ"ת שבראשו עומד שלום שמחון את תקציב החינוך הטכנולוגי ואת תקציב מעונות היום. עוד משרד של העצמאות יצא בזול: במשרד החקלאות שבראשו עומדת השרה אורית נוקד, צומצם הקיצוץ מ-9 מיליון שקל ל-6 מיליון בלבד.

לנוכח ההחלטה, סוכם בין ראש הממשלה לסיעת העצמאות כי העצמאות תתמוך במדיניות הכלכלית של האוצר היום בוועדת הכספים וביום שני במליאת הכנסת.

יש לציין שביום שני, לאחר ההחלטה להגדיל את גובה הקיצוץ במשרד הביטחון ל-100 מיליון שקל, הודיע ראש הממשלה כי 50 מיליון שקל מתקציב זה יועבר למיגון בית החולים ברזילי באשקלון. לא ברור כרגע מה יעלה בגורל ההצהרה הזו.

גם ש"ס רשמה ניצחון היום כשהצליחה להשיג הקלה משמעותית בקיצוצים לחרדים. אחרי שאמש התנגדו שרי ש"ס להעלאת המע"מ ומס ההכנסה ולקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, החליטו הבוקר באוצר להסכים לדרישת שרי המפלגה ולהקטין באופן משמעותי את הקיצוצים במשרדים שבראשם עומדים בכירי ש"ס, השרים אלי ישי ואריאל אטיאס. בתמורה, יצביעו כבר היום חברי הכנסת של הסיעה החרדית בעד הגזירות הכלכליות שהועלו להצבעה בוועדת הכספים וביום שני תתמוך הסיעה כולה בהצבעה על הקיצוצים והצעדים הכלכליים במליאת הכנסת. יש לציין שללא סיעת ש"ס היו מתקשים בקואליציה להעביר את הקיצוצים והגזירות בכנסת.

בעקבות משא ומתן שהתנהל הבוקר בין שר האוצר, יובל שטייניץ לבין יו"ר ש"ס ושר הפנים, אלי ישי, וכן במסגרת מגעים מקבילים של סגן שר האוצר, איציק כהן (ש"ס) עם מנכ"לי משרדי הפנים והשיכון, הוחלט כי יבוטלו כמעט לחלוטין הקיצוצים במשרד הפנים ובמשרד השיכון.

על פי המתווה שסוכם, הקיצוץ בתקציב משרד הפנים, בסכום של 41 מיליון שקל, בוטל לחלוטין, ובנוסף אושרה תוספת של 60 מיליון שקל לתוכנית ההבראה של הרשויות המקומיות.

במשרד השיכון הופחת באופן משמעותי גובה הקיצוץ הכולל של תקציב המשרד ובוטלו הקיצוצים בתקציביים החברתיים של המשרד ובהם תקציב שיקום שכונות, וכן הוחלט להמשיך את הסיוע בשכר דירה (שהוגדל רק לפני 3 חודשים עד ל-3,000 שקל בחודש), וסוכם כי תקציבי הדיור הציבורי לא ייפגעו.

בנוסף, בתמורה לתמיכת ש"ס בגזירות יוקצו תקציבים חדשים להשקעה בפיתוח מוקדם של קרקעות לשם זירוז הליכי הבניה, דבר שעתיד לקצר את הליכי הבניה בכמה חודשים. הבשורה המשמעותית ביותר מבחינת שר השיכון, אטיאס, שלה התנגד האוצר באופן נחרץ: יוקצו תקציבים חדשים לרכישת דירות חדשות לשם הגדלת מלאי הדיור הציבורי לטובת אלפי הזכאים הממתינים בתור.

"כפי שדרשנו, לא רק שהתקציבים החברתיים לא נפגעו כלל והם הוחרגו לחלוטין מהקיצוץ הרוחבי שצומצם, הצלחנו להשיג תקציבים להגדלת מלאי הדיור הציבורי הנמצא במחסור בהיקפים גדולים", אמר היום אטיאס. "מדובר בבשורה לשכבות החלשות ולממתינים לדיור הציבורי. לצד זאת, הגדלת ההשקעה בהיקפים גדולים לפיתוח יאיצו את קידומם של עשרות אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש, יזרזו את התחלות הבנייה, יסייעו להוזלת מחירים ולהגדלת הצמיחה במשק. הגדלת התקציבים הם לטובת השכבות החלשות והזוגות הצעירים", הוסיף אטיאס.

גם ישי בירך על המהלך ואמר כי "הרשויות המקומיות בישראל, ואלפי נזקקי הדיור הציבורי, ניצלו היום מקיצוץ חד, בזכות עמדתנו הבלתי מתפשרת למענם".

נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד יהודה טלמון, "נכון יותר היה אילו העלייה הייתה מתבצעת באופן דיפרנציאלי, אין עוררין כי יש לנקוט בצעדים להגברת הגבייה, אולם אלו חייבים להיות צעדים תומכי צמיחה וצריכה ולא צעדים המדכאים אותם".