דיסקונט: הריבית צפויה לרדת עד 1.5% בחודשים הקרובים

הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, נירה שמיר: במידה ותימשך עליית מחירי הדירות, בנק ישראל עשוי לנקוט בצעד כפול של הורדת ריבית (בכדי לתמוך בכלכלה) וצעדים רגולטורים בתחום הדיור

המדיניות המרחיבה של בנקים מרכזיים בעולם, לצד הצפי לחולשה בכלכלה הגלובלית והמקומית וצעדי הממשלה לטיפול בגירעון, תומכים בהורדת ריבית עד לרמה של 1.5% בחודשים הבאים. כך כותבת הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, נירה שמיר, בסקירה שפרסמה.

והסיבות?

1. בסוף השבוע שעבר ציין הנגיד כי צעדי הממשלה "יאפשרו לנו לנהל את המשק באופן שיתמוך בהמשך הצמיחה, לטובת אזרחי המדינה". במילים אחרות: הנגיד מציין כי לאחר שהממשלה החלה בטיפול בגירעון (על ידי צעדים ממתני צמיחה של מיסים וקיצוץ הוצאות), הוא יוכל "להמתיק את הגלולה" על ידי הפחתת ריבית חדה יותר.

2. הבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים בפעולות הרחבה/הורדות ריבית: בשנים האחרונות הנגיד עבד במקביל ואף צעד לפני עמיתיו בבנקים המרכזיים בעולם. לאחרונה ניכר כי הבנקים המרכזיים ממשיכים בצעדים לסיוע הצמיחה, בין אם מדובר בסין (שתי הפחתות ריבית מפתיעות), ה-ECB (הודיע שינקוט "בכל הצעדים הדרושים" לתמיכה בגוש האירו), הפד, שחבריו מאותתים מדי פעם על אפשרות של הרחבות כמותיות נוספות, הבנק האנגלי שנקט בתוכניות הרחבה חדשות ומדינות נוספות. "אנו מעריכים כי בנק ישראל ינקוט בהפחתות הריבית, ככל שהנתונים הכלכליים בישראל יהיו חלשים יותר".

3. האינפלציה "רגועה" והריבית הריאלית עדיין גבוהה ביחס לעולם: האינפלציה השנתית עומדת כיום על 1%, בקצה התחתון של טווח יעד בנק ישראל. אנו מעריכים, אומנם, כי האינפלציה תעלה בשנה הקרובה ותעמוד על 2.5% שנה קדימה (עדיין בטווח יעד האינפלציה), אולם חלק ניכר ממנה נובע מאירוע חד-פעמי של העלאות מיסים (0.5%), התחזקות הדולר וגורמי היצע שבנק ישראל פחות מתייחס אליהם בהקשר החלטות הריבית. האינפלציה בשנת 2013 צפויה לרדת ל-2%.

4. ריבית ריאלית גבוהה יחסית בישראל: הריבית הריאלית בישראל עומדת כיום על 0.1%-0.35%, ריבית ריאלית גבוהה ביחס למדינות רבות בעולם ובפרט במערב. במידה ובנק ישראל יפחית את הריבית עד לרמה של 1.5%, וציפיות האינפלציה לשנה ינועו בטווח של 1.8%-2.3%, הריבית הריאלית תהיה שלילית ותנוע בטווח של 0.8%- עד 0.3%- . ריבית זו עדיין תהיה גבוהה מהריבית הריאלית מאז אמצע 2009 ועד תחילת 2011 (בתקופה זו נעה הריבית הריאלית בטווח של 1.9%- עד 1.5%- ), והינה סבירה בהשוואה לעולם והחולשה הצפויה בכלכלת ישראל.

5. ומה עם מחירי הדירות? לדעת שמיר, במידה ותימשך עליית מחירי הדירות, בנק ישראל עשוי לנקוט בצעד כפול של הורדת ריבית (בכדי לתמוך בכלכלה) וצעדים רגולטורים בתחום הדיור. באופן זה יוכל לפעול למיתון מחירי הדירות בכלי שונה ממנגנון הריבית, ובכך חופש הפעולה שלו לתמיכה בצמיחה יגדל.