מתכננים להתחתן וחייבים לדעת אם יירד גשם? הנה הפתרון

מטאו-לוג'יק מספקת תחזית מזג אוויר נקודתית ■ המוצר מתאים לגני אירועים ולחברות נוספות שמזג האוויר חשוב להן כמו גופים ביטחוניים, שדות תעופה, ספנים, חקלאים ועוד ■ מחיר השירות ינוע מ-20 עד 150 דולר לחודש

הרקע: ניר קלקשטיין, אלגוריתמיקאי בהכשרתו, ביקש לערוך אירוע משפחתי בגינת ביתו, אולם חשש מגשם. קלקשטיין, שמתמחה בחיזוי על בסיס נתונים ואף היה ממייסדי חברת פיינל לחיזוי התנהגות הבורסה, לא ידע איך להפיק מידע מתחזיות מזג האוויר.

"התחזית אומרת לך: יהיה היום, לאורך היום, גשם לסירוגין במישור החוף. היא לא אומרת - היכן בדיוק יהיה גשם, לא מה תהיה עוצמת הגשם ולא באיזו שעה. איך ניתן לתכנן על בסיס זה?", אומר יגאל צבעוני, גיסו של קלקשטיין, שהקים יחד איתו את חברת מטאו-לוג'יק והיום מכהן כמנכ"לה. צבעוני ניהל בעבר מספר סטארט-אפים בתחום האינטרנט ושימש בתפקידי פיתוח בחברת ECI.

השוק: חיזוי מזג אוויר הוא מקצוע שנלמד באוניברסיטה בחוגים לגיאוגרפיה או לגיאופיזיקה. חזאים מביטים במפת מזג האוויר ולפי המידע העדכני על מזג האוויר - עננים, רוחות, עונות השנה וכו' - הם מגבשים מודל שמנבא את העתיד.

היכן בדיוק יעמוד, בעוד כמה ימים, ענן שנמצא כרגע מעל ראשך, ומה הסיכויים שהוא יוריד גשם ובאיזו עוצמה? מסתבר שאפשר לספק תחזית לא רעה ביחס לשאלות הללו, אולם הדבר מצריך כוח אדם מיומן ולכן התחזית שניתנת כיום לציבור היא כללית. מי שמעוניין לדעת בדיוק כמה גשם יירד בחצר שלו מחרתיים, ומוכן לשלם על כך, יכול להעסיק מטאורולוג אישי. המידע הקיים היום מאפשר לתת ניבוי מדויק לגבי טמפרטורה ומשקעים.

המוצר: המערכת של מטאו-לוג'יק שואלת, כמו המטאורולוג האישי, מה יהיה מזג האוויר בנקודה מסוימת ובשעה מסוימת. במקום להיעזר במטאורולוג, המערכת מנתחת נתונים סטטיסטיים, בדומה לחברת שמבצעות ניתוחים אלגוריתמיים של הבורסה.

בעוד בגישה הקלאסית של ניתוח חברה בורסאית נהוג לבחון את מצבן הכספי, את מצב המקרו של המשק, להוסיף מעט אמונות ותובנות לגבי האופן שבו המשתנים הללו אמורים להשפיע זה על זה, ומכך לגזור ניבוי, הרי שהאלגוריתמיקאים מסתכלים רק על המספרים. הם מזינים למערכת את הגרף הקיים, מנתחים כיצד גרפים דומים התנהגו בעבר, ומנבאים את העתיד.

מבחינת האלגוריתמיקאי, הגרף הזה יכול לייצג חברה, אבל יכול לייצג כל דבר אחר. ההנחה של מפתחי האלגוריתמיקה בבורסה היא כי ההתנהגות של בני האדם תשפיע על המספרים בעתיד, בצורה דומה לכפי שהשפיעה עליהם בעבר. בצורה דומה, רוח קיץ תשפיע על ענן באותה הצורה היום, כפי שעשתה בשנה שעברה. יש לא מעט סקפטיות כלפי הגישה הזו לניבוי התנהגות הבורסה, אבל העוסקים בתחום טוענים שעשו כך לא מעט כסף. בתחום מזג האוויר, יהיה קל יותר לבחון אותה.

המוצר של מטאו-לוג'יק מספק, לכל מי שיש לו תחנת חיזוי ביתית ונתונים שנאספו במשך שלוש שנים, ניבוי לגבי חמישה ימים קדימה ביחס לנקודה שבה מוצבת התחנה. המוצר מתייחס לפרמטרים הבאים: משקעים, טמפרטורה, לחות יחסית ורוח - עוצמתה וכיוונה. "החיזוי שלנו מתמודד היום היטב מול חיזוי של מטאורולוג", אומר צבעוני. תחנה מטאורולוגית ביתית, אגב, תעלה כמה אלפי שקלים בודדים.

המוצר מתאים לגני אירועים ולחברות נוספות שמזג האוויר חשוב להן כמו גופים ביטחוניים, שדות תעופה, ספנים, חקלאים ועוד. מחיר השירות ינוע מ-20 עד 150 דולר לחודש.

שלב בפעילות: עם הפרטת השירות המטאורולוגי בישראל קיבלה החברה מידע מ-80 תחנות בישראל. עד לאחרונה השירות ניתן בחינם, והחל מהשבוע תמורת תשלום - ניתן להיכנס לאתר של החברה ולבקש מידע מן הנקודה הקרובה אליכם.

גיוסי הון: החברה גייסה כמה מאות אלפי דולרים ממשקיעים פרטיים.

השלב הבא: החברה עוסקת בפיתוח עסקי בחו"ל ומנסה לפנות למדינות מפותחות וגם למדינות מתפתחות, שבחלקן אין שירותי חיזוי ממשלתיים.

מטאו-לוג'יק
 מטאו-לוג'יק