מסתמן: הסדר החוב באמפל ייפול; מנורה מתנגדת

(עדכון) - את ההתנגדות להסדר החוב באמפל הובילו בתי ההשקעות פסגות, מיטב, אפסילון ואנליסט ■ אנטרופי הגיבה לראשונה לביקורת שהוטחה בה: "קיבלנו‎ ‎מאמפל מידע‎ מהותי ‎אשר‎ ‎לא‎ ‎היו‎ ‎ברשותנו‎ ‎קודם‎ ‎לכן"

‎שינוי של הדקה ה-90 צפוי להכשיל את הסדר החוב המוצע בחברת אמפל, שבשליטת יוסי מימן. היום (ב') הצביעו מחזיקי האג"ח על הצעת ההסדר, במסגרתה מבקשת אמפל דחייה של שנתיים בתשלום החוב.

חברות הביטוח מנורה-מבטחים ואיילון, שעל פי הערכות קודמות תמכו בהסדר המוצע, שינו ככל הידוע את דעתן והצביעו נגד, בדומה להצבעתם של בתי ההשקעות המחזיקים באג"ח אמפל.

את ההתנגדות להסדר החוב באמפל הובילו בתי ההשקעות פסגות, מיטב, אפסילון, אנליסט ומגדל שוקי הון. מי שתמכו בהסדר המוצע הן ככל הידוע כלל ביטוח והראל. לאמפל התחייבויות אג"ח של 900 מיליון שקל, בהן היא איננה מסוגלת לעמוד על רקע הפסקת פעילותה של חברת הגז המצרי ‏‏EMG‏, החזקתה העיקרית של החברה.

בתוך כך, חברת הייעוץ אנטרופי, שהפכה בשבוע שעבר את המלצתה להתנגד להסדר והכריזה על תמיכתה בו, הגיבה היום לביקורת הרבה לה זכתה בעקבות שינוי ההמלצה, בטענה כי ‏"אנו‏‎ ‎ממלאים‎ ‎את‎ ‎תפקידנו‎ ‎כלפי הגופים המוסדיים‏‎ ‎באמונה‎ ‎ובזהירות‎ ‎ ‎המרבית‎ ‎הנדרשת".

במסגרת מכתב ששלחה אמש‎ ‎ענת גואטה, מנכ"לית אנטרופי שירותי מחקר כללי, ללקוחותיה מקרב הגופים המוסדיים, היא מסבירה כי "קיבלנו מאמפל מידע מפורט לגבי פרטים מהותיים שלא היו ברשותנו קודם לכן... אנו פועלים בטוהר מידות וניקיון כפיים, ומתוך ראייה כנה של טובת בעלי הזכויות הסופיים, העמיתים או בעלי היחידות".

אנטרופי (לשעבר פועלים סהר) היא למעשה מונופול בשוק ההון, ורבים מהגופים המוסדיים נסמכים על המלצותיה לקראת הצבעות באסיפות של בעלי מניות או מחזיקי אג"ח. ככל הידוע, בעקבות לחץ שהופעל על אנטרופי על ידי מימן, שינתה כאמור חברת הייעוץ את המלצתה בשבוע שעבר, מהתנגדות לתמיכה בהסדר. מהלך זה זכה לביקורת קשה, בעיקר מצד המתנגדים להסדר החוב, שטענו כי חלו בו שינויים קטנים בלבד לעומת הגרסה שנדחתה על ידי אנטרופי קודם לכן. ‏

אנטרופי - כאב ראש לעדי אייל

מזווית הראיה של עדי אייל, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת שירותי המחשוב וואן תוכנה, השולטת באנטרופי, הכותרות שתופסת חברת הייעוץ מספקים כאב ראש מיותר. בתחילת 2008, כאשר רכשה וואן את השליטה באנטרופי (75%) הכוונה, ברוח התקופה, הייתה כניסה לתחום אסטרטגי במסגרתו ייעוץ בנושאי ניהול סיכונים והתאמה לדרישות רגולטוריות בשוק הפיננסי, יספקו מינוף למכירת שירותים ומוצרים בתחום המחשוב.

בשנת 2010, רכשה אנטרופי את פעילות המחקר עבור גופים מוסדיים בשוק ההון של פועלים סהר, והפכה אותה לחברה בת, הפועלת מחוץ למרחב הפעילות "הטבעי" של וואן. במקביל, דוללה החזקת וואן באנטרופי ל-55%. המייסדים - גל סטאל, יגאל אברהמי ואנסט קציר - עלו ל-45% מהחברה. ‏

למרות שפעילות המחקר אינה עונה על הציפיות בוואן, שוויה של אנטרופי עלה באופן ניכר בשנים האחרונות. הרכישה התבצעה לפי שווי חברה של 16 מיליון שקל, ואילו בדוחות 2011 הוערכה אנטרופי לפי 30 מיליון שקל.‏

למרות כאב הראש שגורמת לו אנטרופי לאחרונה, ככל הידוע, לא ביצע עדי אייל מהלך אקטיבי למציאת רוכש לפעילות המחקר, ויתכן אף שאינו יכול לבצע כזה מבלי לשתף את אנשי אנטרופי. עם זאת, לא יפתיע הדבר, אם בחודשים הקרובים תבצע וואן מהלך שבמסגרתו תרד החשיפה שלה לפעילות זו.‏‏