ועדה של האוצר תטפל בדרישות של רשויות המס בארה"ב

תקנות ה-FACTA מחייבות את הבנקים בישראל להעביר מידע על לקוחות בעלי אזרחות אמריקנית ■ התקנות אמורות להיכנס לתוקף ביוני 2013

משרד האוצר מנסה להתמודד עם דרישות הרגולציה המחמירות שהקונגרס האמריקאי רוצה להחיל על גופים פיננסים בעולם, ביניהם גם הבנקים בישראל. מדובר בתקנות ה-FACTA שמחייבות גופים פיננסיים בעולם להעביר לרשויות המס האמריקניות מידע לגבי חשבונות של אזרחי ארה"ב המנוהלים אצלם. התקנות אמורות להיכנס לתוקף ביוני 2013.

בשבוע שעבר הקים מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, צוות בראשותה של הממונה על הכנסות המדינה, פרידה ישראלי, לבחינת יישום תקנות ה-FACTA בישראל. בצוות משתתפים גם נציגים של משרד האוצר, בנק ישראל, רשות ניירות ערך ומשרד המשפטים.

לפי ההערכות, בישראל יש מעל ל-100 אלף אזרחי ארצות הברית. לפי התקנות החדשות, הבנקים הישראלים יחויבו לדווח לרשויות המס בארצות הברית על חשבונות אלו, גם במקרים בהם מדובר בתושב ישראלי. במשרד האוצר סבורים כי יישום הוראות ה-FACTA עלול לגרום לקשיים רבים, לאור הסתירות בין התקנות האמריקניות לבין חוקים ישראלים ועלויות התפעול הכבדות הכרוכות ביישום ההוראות. הצוות שהוקם יבחן את השלכות יישום הוראות ה-FACTA, ואת האפשרות לבצע הסכם מיוחד שייחתם בין ישראל לארה"ב ויכלול מתווה ליישום ההוראה בדרך שתקל על הבנקים.

עבירה פלילית

בשנים האחרונות הגבירו רשויות המס בארה"ב את מאמצי גביית המס על רקע המשבר הפיננסי והגירעון הגבוה של המדינה, גם במחיר של עימות עם ממשלות ובנקים זרים. כך למשל, בשנת 2009, התעמתו הרשויות בארה"ב עם UBS ודרשו מהבנק פרטים על לקוחותיו, זאת לאחר שגילו כי לבנק לקוחות אמריקנים רבים שייתכן שהם מעלימים מס.

עבור UBS מדובר היה בדרישה בעייתית, שכן הדבר מנוגד לחוקים בשווייץ שכוללים מדיניות נוקשה לגבי סודיות בנקאית. בימים אלו מתנהל עימות בסוגיה בין ארה"ב ל-11 בנקים שוויצרים, ביניהם בנק הפועלים שווייץ, לאומי שווייץ ו-UMB שווייץ.

חוק ה-FACTA נועד כאמור, כדי למנוע מאמריקנים להחזיק בחשבונות בבנקים זרים מחוץ למדינה ולחמוק מתשלום מסים בארה"ב. הרשויות האמריקניות דורשות מהבנקים הזרים, ביניהם הבנקים בישראל, לדווח על חשבונות של אזרחים אמריקנים ולגבות מס עבורם. אם הבנקים לא יעשו זאת, הם יבצעו עבירה פלילית ולא יורשו לפעול בארה"ב.

דרישה בעייתית

נציין, כי מדובר בדרישה כוחנית ובעייתית ליישום. כך למשל, ישנם אזרחים ישראלים שמחזיקים גם באזרחות אמריקאית והבנקים לא יודעים על כך. זאת ועוד, הדרישות מתנגשות עם הוראות סודיות בנקאית וקיים חשש כי לקוחות אלו יבחרו להוציא את כספם מהבנקים הישראלים.

בנוסף, הבנקים נדרשים להתאים את מערכות המידע של הבנק, להטמיע את דרישות החוק ולעדכן את הלקוחות בדבר החוק.

כבר לפני חודשים רבים, פנו הבנקים לפיקוח על הבנקים וביקשו הנחיות כיצד לפעול. הבנקים מצפים מהמדינה לחתום על הסכם מול רשות המסים האמריקאית ליישום החוק, זאת על מנת שלא ליצור מצב שבו כל בנק עומד מולה בנפרד.

נציין, יישום כללי ה-FACTA חל לא רק על הבנקים, אלא על כל מתווך פיננסי (חברות ביטוח, קרנות גידור, קופות גמל וכדומה), שמחזיק בנכסים עבור לקוח בעל אזרחות אמריקאית.