בנק ישראל: אין די בגזירות; יהיה קשה לעמוד ביעדי הגרעון

דוח בנק ישראל קובע כי יש לבצע קיצוץ נוסף בתקציב 2013 בשל "עלותן הגבוהה של תוכניות רב-שנתיות שאימצה הממשלה" ■ הנגיד סטנלי פישר, לפני שבוע: "הממשלה תצטרך לקצץ 15 מיליארד מהוצאות שכבר אושרו"

"בתקציב המדינה ל-2013 נדרש קיצוץ משמעותי, על מנת שלא לחרוג מתקרת ההוצאות הקבועה בחוק ומאפשרת גידול ריאלי ניכר של כ-5% בהוצאה הציבורית". כך קובע דוח המדיניות המוניטרית של בנק ישראל למחצית הראשונה של 2012.

עוד נכתב בדוח כי הצורך בקיצוץ המשמעותי נובע "מעלותן הגבוהה של תוכניות רב-שנתיות שאימצה הממשלה". כלכלני בנק ישראל מזהירים, ובאופן די נדיר כותבים כי "התרחבות ההתחייבויות התקציביות לשנת 2013 וההאטה בקצב הצמיחה בשנת 2013 יקשו על הממשלה לעמוד ביעדי הגירעון לשנתיים הקרובות".

נזכיר כי אתמול נחשף ב"גלובס" מסמך שחיבר ד''ר עדי ברנדר מבנק ישראל, ולפיו הממשלה תצטרך להוציא לפועל קיצוץ של 12 מיליארד שקל בתקציב 2013, של 21 מיליארד שקל בתקציב 2014 ושל 26 מיליארד שקל בתקציב 2015; זאת, על מנת שלא לפרוץ את המסגרת התקציבית (כלל ההוצאה) שקבעה לעצמה בשנים הקרובות. המסמך הוצג לפני כשבועיים לכלכלני חברת הדירוג S&P, אשר שקלו להוריד את דירוג האשראי של ישראל לנוכח המצב הפיסקאלי הרעוע.

לא בועה שקטה

במצגת שהציג נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בפני ועדת הכספים לפני שבוע, כלול שקף ובו נכתב כי "הטייס האוטומטי ל-2013 הוא 30 מיליארד. אבל מגבלת ההוצאות מאפשרת להעלות הוצאות ב-15 מיליארד בלבד. לכן, הממשלה תצטרך לקצץ 15 מיליארד מהוצאות שכבר אושרו".

בתוך כך הזהיר היום (ג') איל הורוביץ, יו"ר בייקר טילי אירופה - הנמנית עם שמונה פירמות ראיית חשבון הגדולות בעולם - מפני הורדת דירוג האשראי של ישראל. "ישנה בישראל אווירה כללית ש'יהיה בסדר', אבל תוך 6 חודשים דירוג האשראי של ישראל ירד", אמר הורוביץ ל"גלובס". לדבריו, "גם אם במאקרו אנחנו רואים עצמנו כבועה שקטה בתוך המפולת העולמית - אנחנו לא. בשל קוטנה של ישראל, כל טלטלה עולמית תפגע בנו, ולכן המפולת הצפויה בלתי נמנעת.

"המנגנון הציבורי בישראל מנופח מדי, ועולה הרבה מאוד כסף. כל משרדי הממשלה והמוסדות הצבאיים העורפיים יכולים להתייעל ולשפר משמעותית את מצב קופת המדינה, אך לא נוגעים בהם. לכן הכלכלה תמשיך להידרדר והדירוג ירד. משמעות הירידה היא השפעה פסיכולוגית שלילית עצומה על ישראל, שתעמיק את המיתון לשנתיים-שלוש".

הפער בין ההתייבויות
 הפער בין ההתייבויות