אב שכול לנתניהו: 44 אנשים נשרפו בכרמל, לא 44 ג'וקים

זאב אבן חן, אביה של טופז אבן-חן קליין ז"ל, צוערת שנשרפה למוות באסון האוטובוס, לראש הממשלה: "האם ההתטאויות של אלי ישי שאמר שמגיע לו צל"ש והאם ההתבטאות של שר האוצר שצריך לזרוק את הדוח הזה לזבל - האם זה מקובל עלייך?"

זאב אבן חן, אביה של טופז אבן-חן קליין ז"ל, צוערת שנשרפה למוות באסון האוטובוס בשריפה בכרמל, תקף היום (ג') את ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה.

אבן חן אמר בדיון: "חשבתי לדבר בהתחלה על דוח מבקר המדינה שנאי רוחש לו כבוד רב, אבל בגלל דברים שנאמרו פה הייתי רוצה להתחיל באסון עצמו. אני לא יודע אם אנשים מעודכנים אבל הוגשה תלונה למח"ש על ידי משפחת מלינה. זו משפחה שאיבדה את בנם, יצחק מלינה. הם בנים לקצין משטרה שבזמן ההלוויה הצדיע על קבר הבן שלו, יש לו עוד בנים ביחידות מובחרות. יחד במשפחה יש להם 100 שנות שירות במשטרה.

"הם לא מחפשים נקמה. הם גדלו על ברכי המשטרה. בימים האחרונים, לאחר תחקיר מפורט שהם עשו, הם נפגשו איתי ועם חיים קליין, אבא של עמית, נחשפנו לחלק מהחומר והזדעזנו, מדובר בעבירות חמורות ביותר. יש ראיות לכאורה שלא היו כלים למבקר המדינה.

"הייתי ניצב במשטרה, יש לי טיפה ניסיון בחקירות. מה שראיתי, מחייב חקירה פלילית. יש חשד לעבירות חמורות ביותר על ידי רוני עטיה, שאחרי ההצטיינות הגדולה שלו בניהול המשבר הועלה לדרגת ניצב ומשמש מפקד המחוז הצפוני, אני מדבר בציניות, אסור היה לעשות את זה. יש ראיות על גרימת מוות ברשלנות, עדות שקר ועוד אלף ואחד דברים, זה לא המקום לדון בזה. אבל, אותנו מעניינת האמת. מעניין אותנו אם מה שמתואר בתחקיר נכון.

"אני אחיה טוב אם החקירה תגיד שזה לא נכון. אני לא ישן כבר שנה וחצי. אני קורא חלקים בתלונה שכתוב בה שהייתה התעלמות מהפצועים בשטח. לא יכול לתאר אנשים ששכבו שם ונמנע מהם טיפול רפואי, וזה קשה. אנחנו יודעים על אנשים שגססו. רוני עטיה אומר שנודע לו על האוטובוס בדיעבד. התלונה אומרת שהוא ראה את הפקודים בנסיעה למטה, אך לא אמר דבר. את הדברים האלה צריך לבדוק.

"יש לי טענות קשות למפכ"ל ולשר לביטחון פנים. רוני עטיה לא יכול להישאר דקה מפקד מחוז. אדוני ראש הממשלה, הופעת בחודש מרץ בוועדה לביקורת המדינה. זה היה אחרי שהעברת בתהליך מסודר את ההחלטה למנות את מבקר המדינה כגורם שיחקור את האסון. אמרת ש'אין בדיקה טובה ומהימנה מבדיקת המבקר ונמתין בסבלנות'. חלפו חודשיים מאז פרסום דו"ח המבקר. היו לנו שיחות שלא אכנס לתוכן שלהן, אבל לא כינסת ישיבת ממשלה שתדון בדו"ח החמור הזה, שאתה מתבטא עליו שהוא חמור.

"44 אנשים נהרגו, לא 44 ג'וקים - במה שאתה הגדרת כאחד האסונות הגדולים ביותר מאז שהמדינה קמה. בנושא של האחריות המיוחדת, שהמבקר הטיל על שני השרים, אנחנו טוענים שהיה כשל מערכות, והוא זה שמנע שהשריפה לא טופלה בעוספיה מיד, או שניים או שלושה קילומטר אחרי זה. בגלל כשל המערכות בלתי אפשר היה לכבות אותה.

"אני מעריך את הידע המקצועי שלך ואני אומר לך שהמטוסים לא כיבו את השריפה. המטוסים יצרו חיץ בין האזורים שלא נשרפו על מנת למנוע את השתלטות השריפה. סיפרת לי את הסיפור על פפנדראו, ושאלתי אותך אם הפגישה הייתה ביולי והשריפה בדצמבר. אז מה עשית? כתבת מכתב. אתה ראש הממשלה, במשך חמישה חודשים עשיתם תעדוף לא נכון ולא לקחתם בחשבון שאלה מערכות מצילות חיים. אתה לא רק פוליטיקאי, אתה גם מנהיג. האם ההתטאויות של אלי ישי שאמר שמגיע לו צל"ש, והאם ההתבטאות של שר האוצר שצריך לזרוק את הדוח הזה לזבל, האם זה מקובל עלייך? מה הקשר של פח זבל ל-44 הרוגים?

"לא קיימת דיון בממשלה, לא הבעת את דעתך על התבטאויות השרים. אנחנו קוראים שאתה לא מתכוון לפטר אותם. לא ביקשנו לפטר אותם. אתם לא נותנים תקציבים מספקים, והלוואי שאני אטעה כמו שהלוואי שהחקירה במחש תוכיח שכל מה שמיוחס לרוני עטיה לא נכון".