"בתוך שנתיים נהיה בין 10 אתרי התוכן המובילים בישראל"

אחרי שהצליח לגייס מהגולשים מעל 205 אלף שקל, מייסד אתר "חורים ברשת", גל מור, מכוון גבוה: "לא רצינו להיות חלק מפורטל גדול שיפגע בעצמאות שלנו"

חודש לאחר שיצא למהלך גיוס כסף מהגולשים למימון פלטפורמות חדשות באתר, מסכם מייסד אתר "חורים ברשת", גל מור, שורה חיובית ביותר: גיוס של יותר מ-205 אלף שקל.

"היינו במשא-ומתן עם גורמים שהביעו עניין ברכישת האתר או חלק ממנו, אבל הגענו למסקנה שמבחינת נפח פעילות אנחנו עוד לא נמצאים במקום שבו אנחנו רוצים לחלק חתיכות מהאתר שלנו, שנמצא בצמיחה", מסביר מור ל"גלובס" את ההחלטה לגייס כסף מהציבור. "לכן, החלטנו ללכת על מודל אלטרנטיבי שהרבה יותר מתאים לנו מבחינת הפעילות ולפנות לקהילה, שהפכה אותנו למה שאנחנו, ולבקש מהם את התמיכה שתאפשר לנו להתפתח ולפתח את הדור הבא של האתר".

מהלך הגיוס מהציבור, טרנד שצמח בשנים האחרונות וזכה לכינוי Crowd Funding, מאפשר ליזמים ומיזמים שונים לגייס הון מהגולשים וכך להוציא לפועל את תוכניותיהם השונות. בתמורה, מציעים אותם המיזמים תמורה קטנה וסמלית בכפוף לגובה התרומה.

כך, גם "חורים ברשת" החליט לשתף פעולה עם חברת הסטארט-אפ הישראלית Headstart ולאפשר גיוס כספים בסכומים שנעים בין 89-3,000 שקל. התורמים יכלו לקבל מוצרים ברוח המדיה החברתית, כמו פד לעכבר עם תמונת הפייסבוק של המשתמש, תמונת קנבס מעוצבת מתוך מאגר התמונות של המשתמש באינסטגרם או ערוצי תוכן ממותגים לחברות.

"לשמור על העצמאות"

"במקור חשבנו שאולי אנחנו רוצים להפוך את האתר לציבורי, לאפשר לקהילה לקבל בעלות חלקית על האתר, כך שלכל אחד תהיה מניה, אבל הבנו שבישראל זה לא אפשרי מבחינה חוקית, כי יש הגבלה על מספר בעלים אפשרי של חברה, ומעל מספר מסוים היא הופכת לציבורית".

- אמרת שהיו פניות מצד גופים חיצוניים? למה בכל זאת לא הלכתם על זה?

"הם רצו שנעשה כתבות שלא היינו מוכנים לעשות. אנחנו לא רוצים להיות חלק מגוף גדול ולא רוצים להיות ערוץ נישה בפורטל מסוים שיפגע בעצמאות שלנו. העצמאות היא חלק קריטי בהחלטות האלה. בישראל, ברגע שנכנסים עוד גורמים, אז הם מתחילים להתערב, ובטווח הארוך זה עלול לפגוע באסטרטגיה".

"מודל רזה"

המערכת החדשה שלשמה יצא האתר במהלך גיוס ההמונים תאפשר פלטפורמה של חדשות חברתיות, כשהגולשים יוכלו להציע ולכתוב תכנים לאתר, כמו סרטון ויראלי חדש שיצא, "מם", שרץ ברשת וכדומה.

גולשים שיהיו טובים בתחום יצברו מעמד בקהילה, והתכנים שלהם, שיופיעו לצד התכנים של עובדי מערכת האתר, יקבלו מעמד ובולטות גבוהים יותר. "התוצאה תהיה יותר תכנים שיתפרסמו מדי יום, וכך אם המערכת תפעל כמו שצריך, יהיה גם טראפיק לאתר, ונוכל לצמוח יותר מהר", מסביר מור.

- הזדקקתם לכסף כדי לממן פלטפורמה חדשה לאתר כי לא עשיתם מספיק כסף כדי לממן אותה. איך תצליחו לתפקד כלכלית אחרי השקת הפלטפורמה?

"גם אחרי שנפתח את האתר החדש, עדיין נצטרך להוכיח את עצמנו ולהיות רווחים. זה כסף שהוא בסופו של דבר מוגבל. המטרה היא שהפעילות השוטפת תספק לנו מספיק הכנסות כדי שנוכל להמשיך. עם זאת, אני לא שולל אפשרות שנשתמש במודל הגיוס מהקהל גם בעתיד".

אחרי השלמת יעד הגיוס ומעבר לו, למור ולשותפו דורון גז, המשמש כמנהל הפיתוח העסקי של האתר, יש שאיפות גדולות. "הצבנו לעצמנו מטרה להפוך תוך שנתיים לאחד מ-10 אתרי התוכן הפופולריים ביותר", אומר מור.

מדובר באתגר משמעותי, לאור העובדה כי על-פי נתוני חודש יוני של ועדת המדרוג לגלישה באינטרנט, "חורים ברשת" נמצא רק במקום ה-38 מבין האתרים הישראליים עם כ-100 אלף גולשים בפועל.

"אנחנו חותרים להגיע תוך שנתיים ל-500 אלף גולשים בפועל", ממשיך מור בהצהרות, ומסביר כי אחד היתרונות של האתר שאותו הוא עורך הוא העובדה שבניגוד לאתרים הגדולים שמחזיקים מערכות של מאות עובדים, "אצלנו שיטת איסוף הנתונים שונה, ואנחנו עובדים במודל רזה של מספר בודד של עובדים".