עקב ביטול עסקת משאב: לבנת נשארת באי.די.בי

כת"ש אישרה היום את חשיפת "גלובס" אודות ביטול העסקה ■ עזיבת משפחת לבנת תיאלץ להידחות ■ האחים לבנת (צביקה, זאב ושי) פרשו בתחילת החודש שעבר מהדירקטוריונים של חברות אי.די.בי

ביטול עסקת משאב, שאמורה הייתה להעביר לידי משפחת לבנת את השליטה במונופול המלט נשר, דוחה לפי שעה את תכנית המשפחה לצאת מגרעין השליטה בקבוצת אי.די.בי, כך נודע ל"גלובס".

כלל תעשיות אישרה היום את חשיפת "גלובס" מאתמול, לגבי ביטול מכירת החברה הבת משאב, בעלת מונופול ייצור המלט נשר, לידי משפחת לבנת. בניגוד לפרסומים שונים, הבהירו היום גורמים המקורבים לעסקה כי המשפחה לא פנתה לבעל השליטה בכלל תעשיות, לן בלווטניק, לקבל הנחה במחיר המכירה.

בהודעת כלל תעשיות נכתב כי "אתמול בשעות אחה"צ התקבלה בחברה הודעה מלבנת, על פיה אין בכוונתה לבקש להאריך את המועד האחרון להשלמת העסקה. לאור הודעת לבנת, ולאור העובדה שהתנאים המתלים לעסקת המכר לא התמלאו, ביום 15 באוגוסט 2012 יפקע תוקפו של הסכם המכר והחברה תשיב ללבנת את הפיקדון שהופקד על ידה, בסך של 40 מיליון שקל".

האחים לבנת (צביקה, זאב ושי) פרשו בתחילת החודש שעבר מהדירקטוריונים של חברות אי.די.בי, במה שנועד להיות צעד מקדים ליציאתם מהקבוצה ומכירת מניותיהם בה (12.3% מההון) לידי שותפיהם לגרעין השליטה - נוחי דנקנר ומשפחת מנור.

הפרידה המתוכננת מגרעין השליטה באי.די.בי נועדה להפריד את המשפחה מקבוצת הלווים של אי.די.בי, ולאפשר לה לממן את עסקת הענק המתוכננת לרכישת משאב. גם לאחר ביטול עסקת הרכישה מעוניינת המשפחה לצאת מגרעין השליטה, אולם לפי שעה אינה יכולה לעשות זאת.

משפחת לבנת מהווה חלק מגרעין השליטה באי.די.בי, מאז רכשה לצד נוחי דנקנר ומשפחת מנור את מניות השליטה בקבוצה בשנת 2003.

המשפחה שבראשה עומד אברהם (בונדי) לבנת, התעניינה מלכתחילה בעיקר בכלל תעשיות המשתייכת לקונצרן, ובפרט בחברה הבת שלה משאב. לצד נשר, מחזיקה משאב ב-50% ממניות חברת השינוע תעבורה, שיתרת מניותיה מוחזקות בידי המשפחה.

בעקבות הקשיים הפיננסיים עליהם נקלעה אי.די.בי בשנה האחרונה, ניהלה משפחת לבנת מו"מ לרכישת השליטה בכלל תעשיות מידיה, ובהמשך לרכישת החברה הבת משאב - שתי עסקאות שלא יצאו בסופו של דבר לפועל. בעקבות העברת השליטה בכלל תעשיות מידי אי.די.בי למיליארדר לן בלווטניק בחודש שעבר, איבדה המשפחה עניין בהחזקתה בקונצרן.

גדרות בטון בדרך ליצרנית המלט

כפי שנכתב כאן אתמול, מהלכים רגולטוריים המעמידים בסימן שאלה את תוצאותיה העסקיות של נשר בעתיד, גרמו למשפחת לבנת לסגת מהעסקה, והיא אף לא פנתה כדי לקבל את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים לביצוע הרכישה. מקורבים למשפחה טענו היום כי בשל התמשכות אי הוודאות באשר לגזירות שעשויות להיות מוטלות על נשר, היא איננה מסוגלת לתמחר כיום את שווי החברה. "זה חלום חייהם, אבל הם פשוט לא מסוגלים לקחת את הסיכון", אמרו המקורבים.

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע לנשר בחודש פברואר האחרון כי הוא שוקל לעשות שימוש בסמכותו ולהורות לה לחדול ממתן ההטבות לשני לקוחותיה העיקריים - יצרניות הבטון הנסון ורדימיקס (המהוות כ-43% ממחזור ההכנסות של נשר) - לרבות חלק מהנחות הכמות הניתנות להם כיום.

הוראה שכזו עשויה לפגוע בהכנסות וברווחיה של נשר באופן משמעותי, שכן ללא מתן ההנחות היא תהיה חשופה לאובדן שניים משלושת לקוחותיה העיקריים (השלישי הוא הרשות הפלסטינאית), לטובת יבוא מלט מתחרה. הנסון ורדימיקס מוחזקות שתיהן על ידי קונצרנים בינלאומיים לייצור מלט, יש להן מפעלים במדינות אגן הים התיכון ויכולת ייבוא מלט בעצמן, במידה שיפסיקו לקבל את ההנחות מנשר.

איום נוסף על עתיד עסקיה של נשר צמח בעקבות מחאת הקיץ שעבר, והמלצות ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבותיה, עם הקמת הוועדה להגברת התחרות בשוק המלט המקומי, בראשות הממונה על התקציבים באוצר, גל הרשקוביץ. פעילות הוועדה מתבססת על המלצות ועדת טרכטנברג ואמורה להתוות דרך לפתיחת שוק המלט לתחרות.

1.22 מיליארד שקל תמורת 55%

בתחילת פברואר השנה חתמה משפחת לבנת על הסכם לפיו תרכוש מידי כלל תעשיות, אז בשליטת קבוצת אי.די.בי, 55% ממניות משאב תמורת 1.32 מיליארד שקל. משאב מוחזקת כיום בשיעור של 75% על ידי כלל תעשיות כשיתרת המניות מוחזקות בידי החברה האירית CRH.

בכפוף לקבלת אישור הממונה על ההגבלים, והשגת מימון לרכישה, אמורה הייתה משפחת לבנת לשלם בשבוע הבא 1.22 מיליארד שקל עבור 51% ממניות משאב, ועד אוגוסט 2013 לרכוש 4% נוספים בתמורה ל-96 מיליון שקל.

מדוחות כלל תעשיות עולה, כי בשנת 2011 כולה הגיעו הכנסות מגזר המלט של משאב (נשר) ל-1.7 מיליארד שקל, והניבו רווח נקי של 187 מיליון שקל. תעבורה, שבה מחזיקה כאמור משאב 50% מהמניות, הציגה אשתקד מחזור של 2.4 מיליארד שקל ורווח נקי של 79 מיליון שקל.