פגוט: "טאואר ואיזיצ'יפ - תזכורת כואבת לסיכון בטכנולוגיה"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט: חשוב לזכור את הסיכון הגלום בהשקעה בחברות צמיחה טכנולוגית ולהדגיש כי אחרי הכול אין מדובר בנכס סולידי, כאשר מחיר הטעות בהשקעה פרטנית בו עלול להיות כואב במיוחד

"קריסת מניית איזיצ'יפ היום והנפילה החדה בשערה של מניית טאואר בעקבות פרסום דוחות כספיים ותחזיות מאכזבות הזכירה לכל מי שהספיק לשכוח או מעולם לא הפנים את צד הסיכון במשוואת הסיכון-סיכוי הכרוכה בהשקעה במניות הטכנולוגיה בכלל ומניות הטכנולוגיה המקומיות בתוכן". כך כותב הבוקר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, ומוסיף כי "חברת נייס ניפקה לנו בשבוע שחלף מיני תזכורת דומה, ונראה כי האטה הכלכלית הגלובלית לא תדלג לאורך זמן על ענף הטכנולוגיה ולראיה הנימוק החוזר על עצמו להנמכת התחזיות של החברות באשר להתארכות תהליך המכירה בשל הקטנת השקעות הוניות אצל הלקוחות".

על פי פגוט, רובן המכריע של חברות הטכנולוגיה הישראליות, מוצלחות ככל שיהיו, הינן עדיין וכנראה תמיד יהיו חברות נישה טכנולוגיות גלובלית ולפיכך הבטא שלהן על השווקים גבוהה ומכאן התוצאות הטובות בעתות של שגשוג, אולם גם הסיכון הגבוה בעיתות של האטה.

"מנהלי ההשקעות בוגרי דור הדוט-קום מכירים את הטעם הצורב בגרון מקרוב של האטה בקצב הצמיחה הגוררת הורדת מכפיל הרווח הרלוונטי לתמחור ומביאה עימה ירידות שערים חדות במניית הטכנולוגיה המוערכת. בגל הטכנולוגי הנוכחי שוב קיימת בקרב רבים התחושה לפיה הפעם 'זה אחרת' שכן הענף הטכנולוגי בשיא פריחתו, החברות רווחיות וכולם ממתינים לאייפון 5 על מנת לתדלק את החגיגה הטכנולוגית. אנו סבורים כי שום דבר מהותי לא השתנה תחת שמש תמחור החברות ולפיכך במידה ומכפיל הרווח לא יתאם את קצב הצמיחה המצופה מן חברות הצמיחה הטכנולוגית כפועל יוצא של האטה בסביבה הכלכלית הגלובלית הרי שהתאמת המחירים במניות הצמיחה הטכנולוגיות תהא מיידית וכואבת ואפילו אם מדובר בפנצ'ר נקודתי של רבעון או שתיים", כותב פגוט.

פגוט הוסיף כי "רבים רוכשים אחזקה במניות טכנולוגיה ישראליות תוך מחשבה שייעודן של חברות אלו להימכר בבוא היום לאחת מענקיות הטכנולוגיה העולמיות ולפיכך חברות אלו לא יחוו את התממשות איום ההתבגרות של הנישה הטכנולוגית בה פועלות החברות. קמילתה של רשימת המניות הישראליות בנאסד"ק אשר מנתה מעל למאה חברות לפני כעשור בלבד מלמדת כי לא כך קורה. הלכה למעשה במבחן התוצאה ורק חברות טכנולוגיה יחידות סגולה עומדות באתגר הצפת הערך הרב שנתי לבעלי המניות אם באמצעות מימוש במחירי שיא או באמצעות יכולת התאמת האסטרטגיה העסקית לשינויים רדיקליים בתעשייה בה הן פועלות. ראוי לזכור כי לא מדובר בחברות הפועלות בשוק מקומי קטן ומתחרות בסרדינים מקומיים, אלא בחברות הפועלות באוקיינוס הגלובלי האדיר ומתחרות בכרישים ולווייתנים".

ביחס למניית מלאנוקס , אחת מ"כוכבות" הבורסה הנוכחיות, מציין פגוט כי היא אחראית במידה רבה לכך שמדד ת"א 25 אינו מצוי ברמת נקודות תלת ספרתית. "איננו אומרים בשום פנים ואופן כי מוצה פוטנציאל הרווח בהשקעה במניה זו, ובהחלט ייתכן כי מדובר ביהלום חריג אשר ראינו במהלך השנים מועטים דוגמתו, אולם חשוב לזכור את הסיכון הגלום בהשקעה בחברות צמיחה טכנולוגית ולהדגיש כי אחרי הכול אין מדובר בנכס סולידי, כאשר מחיר הטעות בהשקעה פרטנית בו עלול להיות כואב במיוחד. פנצ'ר קטן במניית מלאנוקס עלול לגבות מחיר כבד ממדדי המניות המובילים המקומיים המפגרים כך וכך ברבעונים האחרונים אחרי מדדי המניות הגלובליים. רק זה חסר לשוק המניות המקומי בעת הנוכחית", מסכם פגוט.