גד זאבי שם את יפנאוטו על המדף: דורש 200 מיליון שקל

החברה האם של יבואנית סובארו לא עומדת בהתחייבויות למחזיקי האג"ח, ומנהלת עמם מו"מ על הסדר ■ ב-2009 התפוצצה עסקה למכירת יפנאוטו רכב לשלמה שמלצר לפי שווי של 270 מיליון שקל

גד זאבי, בעלי יבואנית סובארו - יפנאוטו , מנסה לצרף לצדו שותף אסטרטגי, או אף למכור את מניותיו בזכיינית, כך נודע ל"גלובס". בחודשים האחרונים קיים זאבי מגעים עם מספר גורמים מרכזיים בענף הרכב ומחוצה לו, שטרם הבשילו, בעיקר בשל סוגיית המחיר.

זאבי מציב ככל הידוע תג מחיר של כ-200 מיליון שקל ליפנאוטו רכב, בעוד רוכשים פוטנציאליים מכוונים למחיר נמוך יותר. נזכיר כי ב-2009 התפוצצה עסקה למכירת יפנאוטו רכב לשלמה שמלצר לפי שווי של 270 מיליון שקל. מאז, חלה הידרדרות בנתח השוק של היבואנית (לפחות מ-1%) ובמצבה הכספי.

זאבי, המחזיק בזיכיון סובארו, הוא בעל קשרים טובים עם היצרנית היפנית Fuji, שאישורה נדרש להעברת הזיכיון. גורם נוסף שיצטרך לאשר את העסקה הוא הממונה על הגבלים עסקיים. לאור הפעילות של ועדת זליכה, ושל צוות היישום הבין-משרדי בנושא התחרות בענף הרכב, עשוי הממונה פרופ' דיויד גילה להקשות על מכירת הזיכיון ליבואן אחר בענף הרכב, למרות שחלקה של סובארו בשוק כיום הוא שולי.

יפנאוטו החזקות, החברה האם של יפנאוטו רכב, הנפיקה בבורסה בת"א אג"ח הנסחרות כיום בתשואת זבל של 68%, על רקע ההידרדרות במצב החברה הציבורית. סדרת האג"ח בהיקף של כ-100 מיליון שקל, אמורה להיפרע בשלושה תשלומים מדי חודש פברואר עד לשנת 2015, אך החברה שילמה למחזיקי האג"ח שלה בפברואר האחרון רק חלק מתשלום הקרן, ומאז מנהלים הצדדים מו"מ להסדר חוב.

החל מהשבוע שעבר החברה הפסיקה יפנאוטו החזקות לעמוד גם בתשלום הריבית, וזאת כפי שדיווחה בהודעה לבורסה, "מאחר שהחברה הבת, יפנאוטו רכב, לא העבירה את הסכום הנדרש לביצוע התשלום".

זאבי מחפש קופת מזומנים

ברבעון הראשון של 2012 נמשכה השחיקה במכירות המותג סובארו, ויפנאוטו רכב דיווחה על מכירה של 491 כלי רכב בלבד - צניחה של כ-60% לעומת הרבעון המקביל ב-2011, ונתון המשקף נתח שוק של 0.8% משוק הרכב המקומי. לשם השוואה, בשנת 2007 עמד נתח השוק של סובארו על 5.2% משוק הרכב.

התוצאות החלשות מוסברות בצמצום מדיניות ההנחות ללקוחות המוסדיים, ובעלייה חדה בשער הין היפני. המכירות הדלילות גרמו לחברה האם, יפנאוטו החזקות, להציג ברבעון הראשון הפסד של כ-10 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 71 מיליון שקל ב-2011 כולה. לדוחותיה הכספיים של יפנאוטו החזקות מוצמדת הערת "עסק חי" כבר מספר רבעונים.

גד זאבי חייב מאות מיליוני שקלים לבנקים בישראל, אשר חלקם ביצעו הפרשות בגין חובות אלו.

הבוקר החליטו מחזיקי האג"ח של יפנאוטו החזקות להעמיד להצבעה החלטה על פירעון מיידי של יתרת החוב. שלושת מחזיקי האג"ח הגדולים הם: פורסט, הראל פיא ופסגות. בנציגות מחזיקי האג"ח חברים הכלכלן עופר גזית ועו"ד יורם בונן.

נתח השוק שחל סובארו
 נתח השוק שחל סובארו