אושרה הרחבת סמכויות רה"מ; "עלינו לעצור את הטירוף"

שר לא יהיה מחויב להודיע על נסיעתו לחו"ל שבועיים קודם לכן ■ ראש הממשלה לא יחויב להצהיר מי ילווה אותו בנסיעותיו לחו"ל ■ מזכיר הממשלה מנסה להרגיע: אין לכך קשר להחלטות "הרות-גורל"

הממשלה אישרה היום (א') שורה של שינויים בתקנון הממשלה שיעניקו לראש הממשלה סמכויות נרחבות יותר ושליטה גדולה יותר על הממשלה. במסגרת ההחלטות שאושרו, בניגוד לנוהל הקיים היום, לא יוכלו שרים שאינם משתתפים בישיבה להשאיר פתקי הצבעה, כך ששר שיעדר מהדיון תימנע ממנו זכות ההצבעה.

נתניהו מחזק את השליטה בממשלה
 נתניהו מחזק את השליטה בממשלה

כפי שפורסם ב"גלובס", בישיבת הממשלה שאישרה את הקיצוצים בתקציב ואת העלאות המיסים לפני כשבועיים, השתתפו רק ארבעה שרים ואילו 25 מהם השאירו פתקי הצבעה. עתה, לאחר ההחלטה, יהיו מחויבים כל השרים להישאר עד להצבעה אחרת קולם לא ייחשב.

כל השרים הצביעו בעד למעט השר שלום שמחון שהתנגד, ואילו השרים אביגדור ליברמן ויצחק אהרונוביץ השאירו פתק נגד. באופן אירוני ראש הממשלה לא אכף את אחד הסעיפים הראשונים בתקנון שאושר היום הקובע כי שרים לא יוכלו להשאיר פתק ולהיעדר מההצבעה. מזכיר הממשלה, צביקה האוזר הסביר כי מכיוון שנתניהו לא הודיע זאת מראש, לא יכלו לחייב את השרים להישאר בהצבעה.

בנוסף קובע התקנון החדש כי סדר היום של ועדות השרים יוכל להשתנות על פי הוראה של ראש הממשלה, שיוכל להחליט על דחייה או קיום של ישיבה בנושאים מסוים "מטעמים מיוחדים שיובהרו לראש הוועדה", לשון הסעיף. הבעייתיות בסמכות כזו נובעת מהעובדה שראש הממשלה יוכל להביא הצעות להצבעה מספר פעמים עד שיזכו לאישור, או לחילופין להסירן מסדר היום עד למועד אחר - בהתאם להשקפתו.

סעיפים נוספים קובעים כי הצבעות ממשלה טלפוניות וכן החלטות ועדת שרים טלפונית יחתמו תוך 12 שעות ממועד תחילתן, וראש הממשלה יוכל לקצר אותן או להאריכן כראות עיניו. בנוסף, יתאפשר לו לערער על הכרעות של ועדות שרים, הוא יהיה רשאי לקבוע כי ערר שהוכרע בוועדת שרים לא יקבל תוקף של החלטת ממשלה עד שיידון שוב מחדש בממשלה.

במסגרת המסמך בן 63 העמודים, הכולל 89 סעיפים, קיימת התייחסות נרחבת לעבודת הכנסת ולשאילתות המוגשות במסגרת פעילות המליאה, וכן לעבודת סגני השרים, ואף לנסיעות שרים לחו"ל. כך למשל קובע סעיף 69 כי לא חלה חובה על ראש הממשלה או על שרים לדווח לממשלה מי יהיו חברי הצוות שיתלוו אליו לנסיעתו ומה יהיה מספרם. כמו כן, שר לא יהיה מחויב להודיע על נסיעתו לחו"ל שבועיים קודם לכן.

התקנון החדש כולל גם תיקונים לשוניים ופרוצדורליים. כך למשל מעכשיו המילה "תמליל" תחליף את המילה "סטנוגרמה", ומעתה לא יעשה יותר שימוש במילה זו.

עוד נקבע עוד כי החלטת ממשלה תחייב את חברי הקואליציה גם בהצבעותיהם בוועדות הכנסת, בנוסף, יוכל ראש הממשלה להודיע כי הוא חוזר בו מהצעת חוק ממשלתית ולא להעלותה להצבעה.

שינוי התקנון גרר ביקורת קשה בזירה הפוליטית. במפלגת העבודה נזכרו היום בתקנון ששינה יו"ר המפלגה לשעבר, אהוד ברק, עם כניסתו לתפקיד, שהקנה לו סמכויות נרחבות דומות וכמעט בלעדיות במפלגה.

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ בוז'י הרצוג, קרא לשרים שלא לאשר את ההצעה: "ראש הממשלה הוא ראשון בין שווים ובמשטר הפרלמנטרי הדמוקרטי בישראל אין לתת בידיו סמכויות מופרזות שעלולות לפגוע במעמד חברי הממשלה ובזכותם להביע עמדה ולהציע הצעה חלופית. במשך עשרות שנים קיבלו ממשלות ישראל החלטות מבלי להידרש לשינויים המוצעים וראוי ששינויים אלו יובאו בחקיקה ולא בהחלטת ממשלה".

היו אף מי שטענו היום כי שינוי התקנון נועד לאפשר לראש הממשלה להעביר ביתר קלות החלטה על תקיפה ישראלית באיראן. יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז, אמר כי "מדובר במסלול עוקף התנגדות של כל אלה שדעתם שונה משל ראש הממשלה, קרי, כל הצמרת הביטחונית בעבר ובהווה. הניסיון של נתניהו להתחבא מאחורי תקנון לא יצלח. המהלך הנוכחי מערער עוד יותר את מערך שיקול הדעת של ראש הממשלה", אמר.

בניגוד לטענות כי יש קשר לתקיפה אפשרית באיראן, הבהיר היום מזכיר הממשלה כי "אין בשינויים שאומצו על ידי הממשלה שום רלוונטיות לשאלות הקשורות להחלטות כפי שהוגדרו בתקשורת החלטות הרות גורל". האוזר ביקש להסיר את העננה הזו: "אין לזה שום תוקף, לא נעשו שום שינויים לסוג כזה של החלטות", אמר.

ח"כ איתן כבל אמר בתגובה כי "כעת הצעד היחיד שנותר לרה"מ לעשות הוא להכריז על עצמו כקיסר הראשון לשושלת נתניהו. אזרחי ישראל מביטים מעלה אל ירום הודו ולא מבינים מדוע בממשלה בת למעלה מ-30 שרים מרגיש נתניהו בעיות משילות. עלינו לעצור את הטירוף הדורסני הזה לפני שנמצא את עצמינו במלחמה מיותרת וכן להבהיר לנתניהו שאזרחי ישראל הם לא כלים במשחק חסר האחריות שהוא וברק משחקים".