"חברות שבעבר נהגו לגייס בבורסה, באות היום לאחים נאוי"

התייבשות הבורסה וידם הקפוצה של הבנקים, עושים טוב לעסקי האשראי של חברת האחים נאוי, שמציגה רווח נקי של מעל 50% מההכנסות ■ המנכ"ל, דורי נאוי: "אנחנו מקצוענים בתחום שלנו ומכירים את החומר הרבה יותר ממה שהבנקים חושבים שהם יודעים"

שנה חלפה מאז העניקו האחים נאוי, בעלי השליטה בחברה הנושאת את שמם, ראיון ראשון, שבו הסבירו מדוע יצקו את העסק המשגשג שלהם לניכיון צ'קים לתוך חברה ציבורית. "רצינו לעשות סדר במניות בשביל למנוע בעתיד סכסוכים ובעיות במשפחה, וגם כדי להציף ערך לחברה", אמרו אז.

מאז אותו ראיון, חברת האחים נאוי הפועלת בשוק האשראי החוץ בנקאי, צומחת ומשתבחת. יום לאחר פרסום דוחות כספיים טובים לרבעון השני, אומר מנכ"ל החברה, דורי נאוי, כי "אפיק אשראי נוסף שנפתח לנו, ושלא היה בעבר, הוא של חברות ציבוריות, שבעבר היו מגייסות כסף בבורסה והיום מגייסות אצלנו".

אחים נאוי, שבשליטת דורי ואחיו שאול, עוסקת בעיקר במסחר בצ'קים (ממסרים) דחויים. מדובר בעסקת המרה בה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים בהם הם אוחזים, ואשר מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה מציגה החברה הכנסות של 45.3 מיליון שקל ורווח נקי של 25.5 מיליון שקל (56.2% מההכנסות). תיק האשראי שלה כמעט הכפיל את עצמו, ל-629 מיליון שקל.

מתקרבים לחלום - עקב בצד אגודל

ברבעון השני רשמו ההכנסות שיא של 23.4 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם שיפור של 51% לרווח נקי של 13.2 מיליון שקל (56.6% מההכנסות). "אתה רואה את התוצאות - הן הולכות ומשתפרות כל הזמן. זה אחד הרבעונים החזקים שלנו אם לא הכי חזק", אומר נאוי, ומסביר כי החברה נהנית ממחנק האשראי שהתפתח בשוק ההון ובמערכת הבנקאית. "בשוק ההון יש כרגע התייבשות של שוק האג"ח, וחברות לא ממחזרות חובות. כתוצאה מהקושי לגייס אשראי שם, אנחנו מקבלים יותר ויותר עסקאות", הוא אומר.

- מה לגבי הבנקים?

דורי נאוי: "כל הבנקים מצמצמים אשראים ונכנסים לכוננות לקראת מצב שיהיה פחות טוב מהיום. כתוצאה מכך אנו מקבלים לקוחות ברמה גבוהה. יש זינוק בביקושים לאשראי אצלנו, ונראה שזה ימשיך הלאה. גם ברבעון הנוכחי אנחנו ממשיכים לצמוח".

- מה אתה שומע מהלקוחות?

"הם מרגישים שהבנקים 'שופכים לפעמים את התינוק עם המים', כלומר עוצרים את האשראי לאורך ולרוחב ולא מסתכלים ימינה או שמאלה. לפעמים מדובר בחברה טובה שצריכה להגדיל את האשראי, אך היא במצוקה זמנית. אם יש מדיניות שמגיעה מלמעלה, להקטין אשראים, זה מה שקורה. העסק שלך יכול להיות הטוב ביותר, אבל הבנק עוצר לך את האשראי. בנקודה הזאת אנחנו מקבלים את אותם לקוחות טובים שאנחנו נהנים מהם".

ראשית הפעילות של משפחת נאוי עוד קודם לעלייתה לישראל מבגדד, כשבין היתר שימשה החברה המשפחתית כ"צינור" בין הקהילה היהודית למערכת הבנקאות בעיראק. בשנת 1951 עלתה המשפחה לארץ והמשיכה את עסקיה בתחום הפיננסים.

האב יעקב נאוי, שנפטר מאז, הקים עם אחיו ששון את בנק מלווה וחיסכון לעולי עיראק, שבשנת 1973 נמכר לבנק לאומי. בשנת 1984 הקימו האחים נאוי את חברת ניכיון הצ'קים המשפחתית, ובסוף 2010 יצקו פעילות זו לשלד הבורסאי גולדן אקוויטי, ששמו שונה לאחים נאוי.

מאז, אומר דורי נאוי, "עלינו פי שלושה בתיק האשראי. לפני שנה אמרתי לך שהחלום שלנו הוא להגיע לתיק של 1 מיליארד שקל, והיום אנחנו לא רחוקים משם עם מסגרת אשראי בנקאי של 700 מיליון שקל. נגיע לשם עקב בצד אגודל, בגידול מתמיד מרבעון לרבעון. זה נעשה בעבודה קשה מהבוקר עד הלילה, אך בסופו של דבר מי שמשקיע מקבל את התמורה".

חברה 'רזה' עם תוכניות התרחבות

החברה מדווחת כי תבחן הקמת סניפים נוספים, כדי שתוכל לתת מענה מהיר ונוח יותר ללקוחותיה. כיום היא פועלת ממשרדים ב"בית עופר" ברחוב נחמני בת"א. חברה עם מעט עובדים, רזה מבחינת הוצאות תפעול, בוודאי בהשוואה לבנקים, ולדברי דורי "זה גם יישאר ככה. זה החינוך שקיבלנו". יש לציין כי יתרת ההפרשה של החברה לחובות מסופקים עומדת בסוף המחצית על 2.6 מיליון שקל (0.412%), בדומה למערכת הבנקאית.

דורי נאוי: "אנחנו מקצוענים בתחום שלנו ומכירים את 'החומר' הרבה יותר ממה שהבנקים חושבים שהם יודעים. אנחנו חיים בתוך השוק שלנו, יודעים מי טוב ומי לא. בהתאם לכך אנחנו יודעים איך לווסת את הביקושים לאשראי - למי לתת ולמי לא".

ממצגת שפרסמה היום החברה עולה כי עם לקוחותיה (מעל 1,000) נמנים חברות ואנשי עסקים הפועלים בענפי הטקסטיל, הבנייה, המזון, הפלסטיקה, מוצרי החשמל, עמילי מכס וצעצועים. על פי נתוניה, רואה החברה גידול חוצה מגזרים בביקוש לאשראי חוץ בנקאי, כאשר מגמה נוספת בתחום זה בשנה האחרונה היא פנייה לאפיק החוץ בנקאי מצד חברות גדולות אשר מחפשות אלטרנטיבות מימון לבנקים.

- למי אתם לא נותנים אשראי?

"קודם כל, עם משקי בית אנחנו לא מתעסקים בכלל, רק עם חברות ועסקים. ברבעון השני של השנה הגיעו אלינו חברות חדשות, חלקן ציבוריות, עם מחזורי עסקאות של מעל 100 מיליון שקל בשנה".

נאוי
 נאוי