הצד האפל של הסמארטפון

בעיות ראייה, בעיות אורתופדיות, סיכונים לבעיות פוריות וכמובן קרינה - אלה חלק מההשלכות של השימוש היומיומי, הרחב של רבים מאיתנו בסמארטפונים ובטאבלטים * "גלובס" מציע כללי זהירות במטרה לנסות ולהפחית את הנזק /

כ-51% מהישראלים מחזיקים בסמארטפון, כך עולה מסקר של TNS טלסקר. עוד עולה כי ל-99.98% מהישראלים יש טלפון סלולרי; 10% מהם מחזיקים יותר משלושה טלפונים, כאשר בקרב בני ה-30 ומעלה עולה השיעור ל-26%.

לצד השימוש הגובר בסמארטפונים שנפוץ גם בקרב המשתמשים הצעירים, פורח ענף הטאבלטים: ענף זה מוגדר על פי דינמיקה סלולר כשוק הדינמי ביותר כיום - בשנת 2011 נמכרו בארץ 194 אלף טאבלטים, מתוכם 53% אייפדים, ושנת 2012 תסתיים בגידול משמעותי.

גם רשת קרביץ מצביעה על נתונים דומים. מנשה זילכה (גוגי) מנכ''ל הרשת, מציין שבשנה האחרונה יש ירידה של כ-60% ברכישת מחשבים ניידים וצמיחה של כ-250% ברכישת טאבלטים וסמארטפונים.

על ההנאה ויעילות השימוש בטאבלטים אנחנו אוהבים לדבר בלי סוף: אנחנו מוצפים בפרסומות, מדברים על אפליקציות, על מחירים, על גרסאות חדשות ומשכיחים מעצמנו את המחיר האמיתי, מחיר הבריאות: הקרינה שהגוף סופג, הראייה שנחלשת, הפגיעה האורטופדית והפגיעה האפשרית בפוריות.

לא נמליץ לכם להשליך את המכשירים האלה לפח האשפה. זה פשוט לא יעבוד. ננסה למפות כללים שיעזרו לבחור מכשירים שפולטים רמת קרינה נמוכה, להציע כללים שיסייעו להשתמש במכשירים הללו בתבונה ולמזער נזקי ראייה, פוריות ונזקים אורטופדיים.

נזק לראייה

משנים מיקוד

"העיניים שלנו לא נוצרו לעבודה ממושכת עם הטכנולוגיות האלה", מסביר פרופ' אריה סולומון, מומחה לרפואת עיניים בקופת חולים מאוחדת. "בחיי היומיום העיניים שלנו מביטות במרחב למטרות רחוקות ונעות בציר תנועה מקביל. במבט למטרה קרובה העיניים מחויבות לכנס את צירי הראייה פנימה - פעולה הדורשת פעולת שרירים שונה ומאומצת להתאמה למבט זה כשהעדשה מחויבת להתאים את המוקד למבט קרוב. מכאן, שמבט ממושך של שעות מול מחשב גורם למאמץ ולעייפות. לדברי סולומון, ככל שהמסך קטן יותר והמבט של העיניים קרוב יותר כך המאמץ של העיניים גדול יותר. בעיה נוספת היא הירידה בכמות המצמוצים ומה שגורם להתייבשות העין. "ילדים נוהגים לשחק משחקי מחשב תחרותיים הגורמים למבט מרוכז כל הזמן למסך וללא מצמוץ, כדי לנצח בתחרות". סולומון מספר כי הוא פוגש מתלוננים רבים המדווחים על אי נוחות בעיניים ובראייה. "צריך לדעת כיצד עובדים מול מחשב וכמה זמן", מסכם סולומון וממליץ: "לילדים כדאי לא לעבור שלוש שעות שימוש ביום וגם לבצע הפסקות קצרות במהלך העבודה".

נזקים אורטופדיים

כאבי צוואר וגב

גם אורטופדים מצביעים על נזקים מובהקים שנובעים מהקשר הישיר בין השימוש בסמארטפונים ובטאבלטים לגוף האנושי. "אני רואה הרבה יותר דלקות של האצבעות ובעיקר של האגודל", אומר ד"ר נמרוד רוזן, מנהל מחלקה אורתופדית של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה. "מגיעים גם מקרים רבים של כאבי צוואר וכתפיים מכיוון שכשעובדים על טאבלטים או סמארטפונים הראש רכון לפנים בתנוחה שהגוף לא בנוי להיות בה שעות. לכן יש תלונות רבות על כאבי צוואר עם הקרנה לאזור של חגורת הכתפיים".

לדבריו, "מגיעים גם חבר'ה צעירים עם תלונות על כאבי צוואר וגב, שלא לדבר על ניוון השרירים הכללי עקב שינוי בהרגלים בשעות הפנאי. אנשים הולכים פחות לבריכה, רצים ומשחקים פחות, הם מגיעים שמנים יותר, רופסים יותר, עם יציבה גרועה יותר וכשהם כבר עושים התעמלות אז מגיעים מהר מאוד להתכווצויות שרירים. אני ממליץ מאוד להגביל את השימוש, במיוחד בקרב ילדים".

נזק לפוריות

לא רק לגברים

בסל ההנחיות שנותן ד"ר דוד ישי, מומחה לפוריות של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה לזוגות המתקשים להרות, ישנן הנחיות המתייחסות לשימוש בטלפונים ניידים, טאבלטים ומחשבים ניידים.

לדבריו, "למרות שעיקר המחקרים מתייחסים לטלפונים הסלולריים ולגברים, אני מניח שישנה השפעה לרעה על הפוריות מצד מחשבים נישאים וטאבלטים גם על נשים".

ד"ר ישי ממליץ לא להניח מחשבים על הרגליים, לא לשים טלפון סלולארי בכיס המכנסיים, ובכלל - להרחיק את המכשירים הללו מאזור אברי המין.

"מחקרים נעשו עד כה בעיקר על השפעת טלפונים סלולריים על פוריות גברים מכיוון שהבדיקה היא פשוטה וזמינה לעומת בדיקת פוריות בנשים", הוא אומר, "מחקרים מראים באופן ישיר ירידה באיכות הזרע בהשפעת קרינה של טלפונים סלולריים. ההשפעה חזקה יותר ככל שיש קרבה גדולה יותר לאבר המין".

קרינה

מודעות נמוכה

"ה-SAR מייצג את רמת הקרינה שמספגת בתוך הרקמה", אומרת ד"ר שיאלה קנדל, מומחית בנושא קרינה אלקטרו-מגנטית, ב-ווב גארד טכנולוגיה בע"מ, וחברה בוועדת המסרטנים של האגודה למלחמה בסרטן "רמת ה-SAR המירבית צריכה להיות מתחת ל-2 וואט לק"ג עבור 10 גרם רקמה (על פי התקן הבינלאומי). אלא שישנה משמעות רחבה יותר שאותה הצרכן אינו בהכרח מבין. רמת ה-SAR בפועל מושפעת גם מהמרחק של המשתמש ממוקד השידור, מאיכות הקליטה/השידור ומגורמים סביבתיים אחרים. זאת בשל העובדה כי הטלפון מתאם את הספקו כפונקציה של איכות הקליטה/שידור".

על כן מסתבר, שמעבר לרמת ה-SAR, דרך השימוש מאוד משמעותית: הכלל הראשון הוא לא להשתמש בטלפון הנייד בצמוד לראש אלא עם רמקול או בדיבורית אישית. אם ניתן לסמס - עדיף. ההמלצה הכללית היא להרחיק ככל האפשר את הטלפון הסלולרי מהגוף.

בנוסף יש לשים לב לרמת הקליטה (מסומנת על ידי פסים בצד העליון השמאלי של הצג). רמת קליטה שבה כל הפסים שחורים - היא הטובה ביותר. במקומות בהן אין קליטה טובה (כגון מעלית) עדיף להמעיט בדיבור או שלא לדבר כלל.

ילדים

חשופים יותר לסכנות

לכל אורך הדרך ישנה התייחסות מחמירה יותר לילדים כמשתמשי סלולאר וטאבלטים. על דעת כולם מוסכם כי ילדים חשופים הרבה יותר לסכנות מהסמארטפונים ומהטאבלטים.

לפני כשנה ארגון הבריאות העולמי התייחס לטלפונים הסלולריים כאל "מסרטן אפשרי". בעקבות כך, הוציא משרד הבריאות המלצות שימוש שמרחיבות את נקיטת הזהירות המונעת ביחס למכשירי טלפון סלולריים.

את ההנחיות חיברה מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר בתל השומר, פרופ' סיגל סדצקי. ההנחיות הדגישו מאוד את הזהירות הנדרשת במיוחד לגבי ילדים. כלומר: להתחיל את השימוש בסלולרי בגיל מאוחר ככל האפשר, לצמצם שימוש ולהקפיד שהשימוש המועט יהיה באמצעות אוזניה שאינה אלחוטית.

ב2011 ארגון הבריאות העולמי קבע כי הטלפונים הסלולריים עלולים לסרטן. הנחה שעליה אמרה סדצקי כי היא מאשרת את עקרונות העבודה של משרד הבריאות הישראלי לגבי הזהירות המונעת שיש לנקוט בשימוש בטלפונים סלולריים וההמלצות להפחתת השימוש.

אגב, שתי הצעות חוק מתגבשות על מנת שחברות הסלולר יחויבו למכור לציבור עם מכשיר הטלפון הנייד גם אוזנייה ולהוסיף למכשיר עצמו ולאריזתו אזהרה מפני סכנת הקרינה עקב שימוש ממושך.

9 הצעות להתנהלות

סמארטפונית נבונה

למנוע ככל האפשר מילדים

1. ילדים לא נועדו להשתמש בטלפונים סלולריים, ובסמארטפונים. השתמשו במכשירים הללו רק לצרכי איתור ולא לצרכי שיחה, עדיף סמסים ולא שיחות

יתרון ל"פריפייד"

2. כדי להפחית את השיחות של הילד, ניתן לרכוש מכשירי "פריפייד" שנטענים מראש במספר שיחות וסמסים מסוים. כך תהיה לכם שליטה ובקרה גם על כמות השיחות היוצאות וגם על העלויות הנלוות

מניחים את הטאבלט על השולחן

3.מחנכים את בני הנוער להניח את הטבאלטים על שולחן או משטח אחר ובשום אופן לא להשעין טאבלטים (או מחשבים נישאים) על הבטן

להרחיק את הסלולרי מהמיטה

4. לא לישון עם טלפונים סלולריים במיטה (דבר זה מתרחש במיוחד כשהנער מדבר עם חברים לפני השינה, או מטעין את המכשיר הנייד). לא משאירים את הסלולרי או את הטאבלט ליד המיטה גם כשאינם בשימוש

שמים בתיק ולא בכיס

5. מנחים את הילדים ואת בני הנוער שלא להחזיק את המכשיר הסלולרי בכיס המכנסיים

משחקים בלי אינטרנט אלחוטי

6. בזמן משחקים בטאבלטים ובסמאטרפונים- כדאי להוריד את אופציית האינטרנט האלחוטי כדי להפחית קרינה

לא לדבר במעלית

7. מעדיפים לדבר רק במקומות שיש בהם קליטה טובה: לא במעליות, לא בממד"ים או בחניונים

עדיף להשתמש באוזנייה

8. רצוי להשתמש באוזניה או בדיבורית. ככל שמרחיקים את המכשיר מהראש, הקרינה הנפלטת ממנו פוחתת

יתרונות המסך גדול

9. רצוי לבחור גודל מסך סביר, בהתחשב בתדירות השימוש במכשיר. העיניים נאלצות להתאמץ במיוחד לקריאה ממסכים קטנים